Логистиката на войната: Как Вашингтон се подготвя за китайско нахлуване в Тайван?

0
39
Флот.
Флот. Снимка: Пиксабей

Когато миналото лято американски и австралийски войски тренираха десант, сухопътни и въздушни операции, те предизвикаха новинарски заглавия, че съюзниците задълбочават сътрудничеството си в областта на отбраната, за да се противопоставят на нарастващите военни амбиции на Китай, пише „Агенция Ройтерс“.

Но за американските военни плановици, подготвящи се за потенциален конфликт за Тайван, високопрофилните учения Talisman Sabre имаха далеч по-дискретна стойност – те спомогнаха за създаването на нови запаси от военно оборудване, които бяха оставени в Австралия след приключването на ученията през август, заявиха американски служители пред „Ройтерс“.

Съединените щати и техните съюзници са все по-притеснени, че през следващите години китайският президент Си Дзинпин може да нареди на своите военни да завземат Тайван – демократично управлявания остров, който Китай смята за своя територия. Поради това американската армия прави сериозен преглед на собствената си военна готовност и се опитва да навакса изоставането си в една критична област – своята логистичната мрежа.

Оборудването от Talisman Sabre включва около 330 автомобила и ремаркета и 130 контейнера в складове в Бандиана, в югоизточната част на Австралия, казва армията.

Количеството оборудване, за което не е съобщавано досега, е достатъчно за снабдяването на около три логистични компании с до 500 или повече войници, които се грижат за това доставките да достигнат до бойците. Това е вид материална част, която е необходима за бъдещо учение, природно бедствие или при война.

„Стремим се да правим това все повече и повече“, заяви в интервю за „Ройтерс“ армейски генерал Чарлз Флин, висш командващ на армията в Тихия океан.

„Има редица други държави в региона, с които вече сме сключили споразумения за това“, добави той без да назовава конкретни държави.

Интервюта на „Агенция Ройтерс“ с много настоящи и бивши американски служители установиха, че американската военна логистика в Тихия океан е една от най-големите уязвимости на САЩ при евентуален конфликт за Тайван. Според настоящи и бивши служители и експерти американските военни игри са стигнали до заключението, че Китай вероятно ще се опита да бомбардира доставките на самолетно гориво или корабите за зареждане с гориво, като по този начин ще осакати въздушната и морската мощ на САЩ, без да се налага да се бие с тежко въоръжени изтребители или да потопи американския флот от надводни бойни кораби.

В отговор на това Съединените щати се опитват да разпространят военните си логистични центрове в региона – включително складове в Австралия, заявиха служители пред информационната агенция. Запитан за заключенията на „Ройтерс“, Пентагонът заяви, че Министерството на отбраната работи със съюзниците си, за да направи американските сили по-мобилни и разпределени. Критиците обаче твърдят, че мрежата на Вашингтон все още е твърде концентрирана и че правителството не е отделило достатъчно средства или не е предприело спешни мерки за това.

„Когато наистина се спуснете няколко слоя надолу, разузнавателната общност мига на червено, що се отнася до следващите пет години. И все пак някои от тези срокове (за справяне с рисковете) са 10, 15, 20 години.“

Това заяви конгресменът Майк Уолц, републиканец, който ръководи подкомисията на Камарата на представителите, наблюдаваща военната логистика и готовност.

„Има несъответствие.“

Рискове за САЩ

Логистичното подразделение на американската армия – Транспортното командване на САЩ (TransCom) – постигна голям успех: достави повече от 660 млн. фунта оборудване и над 2 млн. артилерийски снаряда на украинската армия във войната ѝ с Русия.

Подкрепата на Тайван, който е на около 100 мили от бреговете на Китай, ще бъде с пъти по-трудна, признават американски служители и експерти. САЩ не са заявили официално, че ще се намесят в случай, че Китай нападне Тайван, но президентът Джо Байдън многократно е намеквал, че ще разположи американски войски за защита на острова. От своя страна Си е наредил на военните си да бъдат готови да превземат Тайван до 2027 г. Но много анализатори смятат, че това е по-скоро опит за активизиране на армията му, отколкото график за инвазия.

Високопоставен американски военен служител, говорещ при условие за анонимност, заяви, че доставките на боеприпаси са на първо място в списъка с приоритети в Индо-тихоокеанския регион, следвани от горивото, храната и резервните части за оборудването.

„Ако свършат нещата за стрелба … това ще бъде незабавен проблем“, каза служителят, добавяйки, че планирането за извънредна ситуация в Тайван вече е в ход. Официални представители на САЩ предупреждават, че при голям конфликт корабите на военноморските сили могат бързо да изчерпят средствата си за противоракетна отбрана.

По време на военно учение, проведено за Конгреса през април, Китай се подготви за десант в Тайван с масирани въздушни и ракетни удари срещу американските бази в региона. Това включваше американската военноморска база на японския остров Окинава и военновъздушната база Йокота в западната част на Токио.

Потенциалното въздействие на атаките срещу американските логистични центрове, корабите за зареждане с гориво и въздушните танкери за зареждане с гориво, беше „сигнал за събуждане“ за много законодатели, изтъкна Бека Васер от мозъчния тръст Център за нова американска сигурност (CNAS), който проведе военната игра. Васер подчерта:

„Китай целенасочено ще се насочи към някои от логистичните възли, за да затрудни поддържането на операциите на Съединените щати в Индо-Тихоокеанския регион.“

За да се справят с подобни уязвимости, американските военни търсят места като Австралия като по-сигурни места за складиране на оборудване, дори когато разширяват сътрудничеството си с Филипините, Япония и други партньори в Тихия океан. През юли администрацията на Байдън обяви, че Съединените щати ще създадат и временен логистичен център в Бандиана, Австралия, с цел в крайна сметка да се създаде „трайна зона за логистична подкрепа“ в Куинсланд.

Според вътрешен военен документ на САЩ, видян от Ройтерс, съоръженията в Бандиана могат да поберат повече от 300 превозни средства и разполагат с 800 позиции за палети.

През юли ВВС на САЩ проведоха Mobility Guardian 23 – учение в Индо-Тихоокеанския регион с Австралия, Канада, Франция, Япония, Нова Зеландия и Обединеното кралство, което включваше тренировки за презареждане с гориво във въздуха и медицински евакуации.

Военните използваха възможността да оставят оборудване, включително в Гуам. Това оборудване помогна на силите там да се справят с последиците от неотдавнашния тайфун Мавар, но ще бъде полезно и при всеки бъдещ конфликт, заяви генерал-майор Дарън Коул, директор на операциите в Командването за въздушна мобилност.

Коул отбеляза, че командването му отговаря не само за оказване на помощ при бедствия, но и за непредвидени ситуации „чак до пълноценни бойни операции, пълномащабна голяма война“.

От „точно навреме“ към „точно за всеки случай“

В мисленето на армията на Съединените щати настъпи промяна. В продължение на десетилетия на Съединените щати не им се е налагало да се притесняват, че чужда сила ще атакува логистичните им бази. Това позволи на планиращите да се съсредоточат върху ефективността, възприемайки логистичния модел „точно навреме“, разпространен сред производителите от частния сектор.

Този подход доведе до решението за спестяване на разходи за създаване на мегабази, като военновъздушната база Рамщайн в Германия. Рамщайн беше в безопасност от атаките на талибаните и Ислямска държава.

Вдин конфликт с Китай обаче може да превърне мегабазите, сред които е и Кемп Хъмфрис край Сеул, в основни мишени. Този риск подтиква към преминаване към по-скъп подход към логистиката, който включва разпръскване на американските запаси и предварително разполагане на доставки в региона. Ето какво коментира контраадмирал Дион Инглиш, който е един от водещите офицери по логистика в Пентагона:

„Вместо да планирате за ефективност, вероятно трябва да планирате за ефективност и да преминете от „Точно навреме“ към „Точно за всеки случай.“

САЩ направиха това в Европа, след като Русия анексира Крим през 2014 г., като предварително складираха запаси и инвестираха в бази и летища, които разгръщащите се американски войски биха могли да използват при необходимост. През петте години, предхождащи нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г., Пентагонът поиска от Конгреса финансиране в размер на 11,65 млрд. долара за предварително разполагане на оборудване в Европа.

За разлика от това, анализът на „Ройтерс“ на бюджетното искане на Пентагона установи, че в момента военните планират да поискат само 2,5 млрд. долара от фискалната 2023 до 2027 г. за предислоциране на оборудване и гориво и подобряване на логистиката в Азия. В момента годишният бюджет на Пентагона е около 842 млрд. долара.

Друг скъпоструващ проблем е застаряващият флот от транспортни кораби на САЩ. Средната възраст на корабите, предназначени да превозват тежки товари, като танкове, в зона на конфликт, е 44 години, а някои са по-стари от 50 години.

В един от анализите на CNAS се стига до следното заключение:

„Министерството на отбраната системно не инвестира достатъчно в логистиката от гледна точка на пари, умствена енергия, материални активи и персонал.“

Сенатор Роджър Уикър, водещият републиканец в сенатската комисия по въоръжените сили, заяви, че Пентагонът и Конгресът трябва да отделят много повече внимание на тихоокеанските бази и логистиката. Пред медията той обясни:

„Способността ни да възпираме конфликти в западната част на Тихия океан през следващите пет години не е близо до това, което трябва да бъде.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments