Липса на работещи самолети във ВВС – иска ли някой да сложи край на учебната авиация?

0
321
Самолет L-39ZA
Самолет L-39ZA. Снимка: Йордан Христов-Пирата

Министерство на отбраната е на път да затрие Военновъздушните ни сили заради липса на подготвени кадри и налични изправни реактивни самолети. Този сценарий се оказва напълно възможен след поредица от провали и саботажи между фирмите-участнички за интегрирана логистична поддръжка на учебните самолети. Това разкрива в свой репортаж Димитър Ставрев от списание „Клуб Криле“ и Pan.bg. 

Учебната авиация на българските ВВС е съсредоточена на 90% във Военновъздушната учебна база „Долна Митрополия“. По щат там се водят 6 турбовитлови учебно-тренировъчни самолета (УТС) Pilatus PC-9M и 6 реактивни учебно-бойни самолета -9ZA. Има и още 6 оставени на съхранение. Дейността е разделена в три основни направления:

 – Поддържане и усъвършенстване на подготовката на командно-инструкторския състав от ВВУБ на самолети PC-9M и L-39ZA;

 – Провеждане на скрийнинговия стаж на курсантите-летци в края на I курс на ВВВУ,“Г. Бенковски“ на самолет PC-9M, както и провеждане на летателен стаж на випускниците от IV курс на самолет PC-9M;

 – Усъвършенстване на летателната подготовка на млади пилоти от българските ВВС, преди приучването им на реактивни самолети.

През 2020 година базата ни изпълни нальот малко над 1000 часа и задачи. Те са в пълен обем и разпределени в следните етапи: 230 часа за самоподготовка, тренаж и поддържане на различни видове подготовки във всякакви метеоусловия за осигуряване обучението на летци на самолети PC-9M и L-39ZA.

Всички задачи поставени пред младите ни курсанти бяха изпълнени повече от отлично, въпреки липсата на налични изправни самолети, осигурени с резервни части, поддръжка и гориво. Сериозно се усеща и липсата на подготвени инструктори, които да покажат на младите летци техниката на пилотиране на нов вид самолети. Друго, което спъва учебния процес на бъдещите летци, е липсата на обучен и подготвен инженерно-технически, логистичен и ръководен състав.

Тези три основни точки от качествената подготовка на военноавиаторите ни се оказват напълно пренебрегнати от страна на МО. Чиновници удобно бавят, протакат и провалят конкурси за интегрирана логистична поддръжка на учебните самолети.

По информация на сайта „Медиапул“ в средата на август 2020 г. се провали обществена поръчка на стойност 10 млн. лв. за ремонт на 2 самолета L-39ZA, защото нито „Aero Vodochody Aerospace“, нито „Йотов и син“ подадоха оферти. Тя бе пусната на 30 декември 2019 г. с предмет основен ремонт на самолети L-39ZA с бордни номера 207 и 211, удължаване на техническия им ресурс, подмяна на остаряло оборудване, инсталиране на транспондер с Mod F и система „свой-чужд” Mod S, изпълнение на бюлетини на производителя и обучение на персонал от ВВС.

Предходни обществени поръчки за ремонт на наличните ни самолети бяха спечелени от „Aero Vodochody Aerospace“, но „Йотов и син“ ги атакува пред КЗК. През април 2019 г. поръчката бе прекратена преди КЗК да се произнесе заради пропуски и неточности в условията. През април 2020 година пък КЗК отхвърли претенциите на „Йотов и син“, които протестираха срещу изискването ремонта да се извърши от оригиналния производител.

Така парадоксално се оказва, че през 2020 година сме произвели отлични пилоти на реактивни самолети от 2-та завършили випуска, в общ състав от 8 курсанти и още 12 курсанти, приключили първи курс. Всички са се обучавали с един-единствен учебен реактивен самолет L-39ZA, чийто ресурс обаче изтече миналата година. Други два самолета са предоставени на 3-а авиобаза Граф Игнатиево за осигуряване на нальот на пилотите на МиГ-29, които пък губят тренаж заради малкото изправни и летящи МиГ-29.

Така се поставя под съмнение способността на ВВУБ да подготви 4 пилоти за приучване на самолет Су-25 от БПР-Безмер, където също се стигна до нелепата ситуация да има 8 ремонтирани и модернизирани Су-25К/УБК, но да няма пилоти, които да летят на тях. Неубедителна остава и способността на инструкторите от ВВУБ да могат да поддържат различните видове подготовки на самолет L-39ZA, с което се компрометира изобщо възможността българските ВВС да могат да подготвят младите си пилоти на реактивни самолети в следващите години и то точно преди идването на новите F-16 Block 70, за които ще са нужни много повече пилоти от обучаваните в САЩ сега 4 летци.

В крайна сметка се оказва, че заради липсата или на работещи самолети, или на обучени адекватно инструктори, се обезсмисля съществуването на близо 500-членния състав на ВВУБ-Долна Митрополия.

Абониране
Известие от
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments