Лъчезар Богданов, ИПИ: Една година война и „цената на хляба“

0
80
Лъчезар Богданов
Лъчезар Богданов. Снимка: Facebook

Главният икономист в Института за пазарна икономика /ИПИ/ Лъчезар Богданов написа анализ в социалната мрежа Facebook по повод навършването на една година от началото на войната на Русия в Украйна. Първите удари на Москва бяха в ранните часове на 24 февруари 2022 година. Публикуваме коментара на Богданов без редакторска намеса:

„Една година война и „цената на хляба“:

– През зимата на миналата година започна рязко поскъпване на хлебната пшеница – както на българския пазар, така и като цяло в ЕС. През май 2022 г. цената на пшеницата беше с 34% по-висока от цената през януари 2022 г. средно в ЕС, а в България пикът беше юни 2022 г., когато средната цена беше с 39% над цената през януари (данните са от Agri-food Data Portal на DG Agriculture and Rural Developmpent на Европейската комисия).

– След това обаче започна успокояване на пазарите и цените започнаха постепенно да спадат. Така вече през януари 2023 г. средномесечните цени са с 19-20% по-ниски от най-високите си стойности от пролетта.

– Цената на хляба и хлебните изделия, отчетени в индекса на потребителските цени на НСИ, също започват да нарастват още от началото на годината (след значително нарастване и през цялата 2021 г.). Тъй като от 1 юли ДДС за хляба и брашното е с нулева ставка, за сравнимост използваме индекс на нетните цени (т.е. без ДДС), който показва, че поскъпването продължава и през есента, дори когато цените на пшеницата падат значително.

Цена на пшеницата
Цена на пшеницата. Снимка: Лъчезар Богданов, Facebook

– През януари 2023 цената на електроенергията също е по-ниска (след компенсациите) – 200 лева при 233 лева през януари 2022 г.

– В заключение – цената на пшеницата през януари 2023 г. е с 9% (средно за ЕС) и 10% (в България) над цената от януари 2022 г., докато на хлябът и хлебните изделия са с 34% по-скъпи в сравнение с преди 12 месеца.

ПП. Това, освен друго, показва и че намалението (а тук – премахването изцяло) на ДДС не се пренася към потребителите чрез по-ниски крайни цени. Може би това ще е предупредителен сигнал към политиците, когато (отново) започнат да се упражняват в популизъм върху данъчната система.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments