
Зам.-председателят на ВМРО и общински съветник в Столичния общински съвет Карлос Контрера входира днес в Министерски съвет писмо, в което подробно описва нуждата от единна стратегия за справяне с пътния травматизъм.
Обявяваните периодично данни от статистиката показват, че първокласната и второкласната пътна мрежа, а също така и общински пътища, са с концентрация на ПТП с тежко пострадали и загинали. Част от причините са свързани с лошо или дори погрешно проектиране на пътищата, наличие на конструктивни дефекти, необезопасени участъци, несъразмерно за габаритите на пътя автомобилно движение и т.н. ПТП с тежко пострадали и загинали са налице и в рамките на урбанизираните територии поради лоша или липсваща маркировка, неурегулирани участъци или кръстовища и т.н.
Безспорен фактор за висок пътен травматизъм и смърт според Контрера са и неравностите по пътните платна, липса на мантинели по републиканските и общинските пътища. Това са само част от факторите, които водят до продължаващ висок брой ПТП с тежко ранени и загинали. Състоянието на пътните настилки, маркировката (вертикална и хоризонтална), неадекватната или дори липсваща организация на движение са хронични проблеми, водещи до висок брой ПТП на глава от населението и до високия брой ранени и загинали в резултат от катастрофи, обосновава се Контрера.
Той обръща сериозно внимание на „работата на парче“ по решаване на проблемите и по тази причина предлага единен механизъм за преодоляване на последиците от т.нар. война по пътищата, а именно:
„Обръщам се към Вас с предложение за институционално решение, което да позволи със средства от Фонд за безопасност на движението да бъде разгърната и финансирана широка кампания за реализиране на мерки за пътна безопасност. Конкретното ми предложение като заместник-председател на ПП „ВМРО – Българско национално движение“ е с акт на Министерски съвет да бъде създадена целева програма за общините, които да кандидатстват пред Фонда на програмен принцип за финансиране на проектирането и прилагането на мерки за пътна безопасност по общинските пътища, включително в урбанизираните територии.
Програмата би могла да финансира няколко направления – проектиране и изграждане на кръстовища с цел обезопасяване на движението; проектиране и прилагане на мерки за намаляване на скоростта; проектиране и изграждане на елементи за пътна безопасност – мантинели, ТРП; проектиране и внедряване на мерки за пътна сигнализация. Предлагам Фондът да поеме и проектирането, защото за съжаление българските общини в голямата си част не разполагат със щатни специалисти, които да разполагат със знанията и проектантската компетентност да проектират и подписват проекти за организация на движението. Това води до необходимост от възлагане на външни специалисти, а често средствата на общините са недостатъчни за заплащането на множество проекти по ОД.
Мерките за обезопасяване на пътищата, свързани със светлинна и звукова сигнализация, поставяне на мантинели, ТРП, изграждане на уширения или стеснения често са на значителна стойност, което води или до частичното прилагане на мерки в малък обхват, или въобще да не се прилагат. Обръщам внимание, че съгласно Закона за пътищата отговорността за поддръжката на пътя, в т.ч. обезопасяването и пътната маркировка, са отговорност на собственика на пътя. В болшинството от случаите общините не разполагат с достатъчно средства за поддръжка на пътната мрежа в най-общ смисъл. За да се преодолее това състояние поне в частта прилагане на мерки за пътна безопасност чрез програмно финансиране ежегодно могат да се обезопасят десетки, ако не и стотици опасни участъци по общинската пътна мрежа.“
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Великден 2025: Какво е забранено да се прави през Страстната седмица – ден по ден!