Конгресът се готви да разгледа законопроект за предотвратяване на железопътна стачка

0
15
Американския конгрес.
Американския конгрес. Снимка: Пиксабей

Конгресът в САЩ обяви, че ще предприеме бързи действия, за да предотврати предстояща стачка на американските железничари. Ако тя се осъществи и набере популярност, това със сигурност би било опустошителен удар за националната икономика, тъй като ще бъде нарушено транспортирането на горива, храни и други важни стоки, предава „APNews“.

Очаква се Камарата на представителите да действа първа, след като президентът Джо Байдън поиска от Конгреса да се намеси. Законопроектът, който законодателите ще разгледат, е насочен към компромисно трудово споразумение, постигнато с посредничеството на президентската администрация, което в крайна сметка беше отхвърлено от четири от общо 12-те профсъюза, представляващи над 100 000 служители на големите железопътни превозвачи. Профсъюзите заплашиха да предприемат стачка, ако не бъде постигнато ново споразумение преди крайния срок – 9 декември.

Законодателите и от двете партии изразиха резерви, като някои демократи, демонстрираха неохота да се намесят в спора, тъй като имат стремеж да поддържат добри отношения с политически влиятелните профсъюзи. Сенатор Бърни Сандърс, независим представител на Върмонт, който подкрепя демократите, обяви, че ще се противопостави на ускореното разглеждане на предложението на президента, докато не получи поименно гласуване на законодателна поправка, която ще гарантира 7 платени дни отпуск по болест за железопътните работници. Някои от по-либералните законодатели в Камарата на представителите, като Джамал Боуман от Ню Йорк и Кори Буш от Мисури, споделиха че няма да подкрепят мярката. Въпреки това се очакваше законопроектът да получи значителен двупартиен вот на подкрепа. Тази подкрепа беше демонстрирана ясно, когато лидерите на републиканците и демократите в Камарата на представителите и Сената се срещнаха с Байдън вчера в Белия дом.

В писмо на председателката на Камарата на представителите Нанси Пелоси до колегите ѝ от Демократическата партия се обещава да бъдат осъществени две гласувания. Писмото беше посрещнато с недоумение от страна на членовете на Камарата на представителите. Първото гласуване ще бъде за приемане на предварителното трудово споразумение. Второто ще бъде по мярката за добавяне на седем дни платен отпуск по болест за железничарите.

Компромисното споразумение, подкрепено от железниците и мнозинството от профсъюзите, предвижда 24% увеличение на заплатите и 5000 долара бонуси със задна дата от 2020 г., както и един допълнителен ден платен отпуск. Повишенията ще бъдат най-осезаемите, които железопътните работници са получавали от повече от четири десетилетия насам. Работниците ще трябва да плащат по-голяма част от разходите си за здравно осигуряване, но вноските им ще бъдат ограничени до 15 % от общите разходи за застрахователния план. Споразумението обаче не решава проблемите на работниците, свързани с натоварените им графици, които затрудняват вземането на почивен ден, както и с липсата на компенсирано отсъствие по болест.

Бизнес групи, сред които Търговската камара на САЩ и Федерацията на американските фермери, заявиха по-рано тази седмица в писмо до лидерите на Конгреса, че трябва да са готови да се намесят, както и че спирането на железопътните услуги за някакъв период от време би представлявало удар за икономиката в размер на 2 млрд. долара на ден. В миналото Конгресът няколко пъти се е намесвал в подобни трудови спорове, като е приемал законодателство за забавяне или забрана на стачките в железопътния транспорт и авиокомпаниите. Вчера железопътните профсъюзи разкритикуваха остро призива на Байдън към Конгреса да се намеси в спора им по споразумението, като подчертаха, че това подкопава усилията им да решат проблемите на работниците, свързани с качеството им на живот.

Абониране
Известие от
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments