Комитова: Спешно трябва да ограничим скоростта в участъка на инцидента на магистрала „Струма“

0
23
Виолета Комитова
Виолета Комитова. Снимка: МРРБ

„Тук има нещо много странно, което прави впечатление. Този пожар е възникнал много бързо и се е разгорял. Това става в много особени случаи.“

Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова пред „БНТ“. Тя допусна, че е възможно в салона на автобуса да е имало предмети, които са се разгорели много бързо и не са оставили време за реакция.

„Прави впечатление липсата на реакция на шофьора – не прави никакъв опит да излезе от автобуса, а има най-много време. Познавал е този път“, каза още министър Комитова и напомни, че съвременните автобуси са оборудвани с противопожарни системи.

„В деня на катастрофата с автобуса на „Струма“ възложих проверка и очаквам доклад за участъка. Вчера прокуратурата възложи същата проверка. Докладът все още не е приключен“, уточни министърът.

„В деня на катастрофата бях тръгнала към местопроизшествието, говорих с премиера Янев и той ме посъветва да не отивам. Там вече бяха всички разследващи органи. След това се включих по телефона пред някои медии. Така че, аз не съм се крила, просто много тежко преживях тази трагедия, защото никой от нас не е застрахован от такова нещо“, заяви министър Комитова.

След това тя е била учудена как всякакви специалисти сутрин, обед, вечер се произнасяха по темата пътна безопасност.

„Чух повече от 40 експерти по всички телевизии, дори се изненадах, че в България има толкова много експерти по пътна безопасност“, коментира тя.

„Този път не е нито магистрала, нито скоростен път. Започнал е като проект 2002 г. През 2006 г. има второ разрешение за строеж за няколко пътни възела. През 2007 г. получава Акт 15. ДНСК отказва да издаде Акт 16 заради незавършени отчуждителни процедури. Оттогава досега стои като такъв път – нито скоростен, нито магистрала. Имал е ограничение на скоростта от 90 км/ч. Не мога да кажа защо през 2013 г. има решение да се вдигне на 120 км/ч“, каза още регионалният министър. И обърна внимание, че скоростта е свързана с профилите и наклоните на пътя. При магистрала заради скоростта пътят трябва да бъде с по-малки наклони и плавни завои, допълни тя.

Виолета Комитова информира, че по договор от април т. г. на 2 частни фирми е възложено да се поднови маркировката, но работата не е завършена в пълен обем. Мантинелата на мястото на инцидента е направена по проект от 2002 г., когато нормите са били такива. Тя не е извън нормите. Тогава мантинелата е била по правилата. По-късно се въвеждат мантинели с полегати участъци в двата края, подчерта тя.

„Никой не говори, че се е случило през нощта, че е валял дъжд, че пътят е бил хлъзгав, че е имало отблясъци“, посочи министър Комитова.

„Работила съм много в областта на пожарна защита на сгради. От пожара, по-тежкото е взрив, просто няма време за реакция“, каза регионалният министър.

„Не ни се занимаваше с АМ „Струма“. Не съм предполагала, че е в такова състояние. Тази катастрофа отвори темата“, заяви министър Комитова. И допъпнли:

„Ще се опитаме да променим нещата. Ще видим по физически параметри, наклони и завои, този път на каква категория отговаря. Ще коригираме скоростта с нови знаци, ще подобрим маркировката, ще форсираме фирмата да си завърши маркировката и ако можем да приключим отчуждителните процедури и да се издаде Акт 16 ще бъде добре.“

В отговор на въпрос министър Комитова заяви, че поддръжката на пътната инфраструктура трябва да бъде с инспекции, плановост и регулярност. Тя напомни, че при завършването на строежи в България, всеки от тях получава технически паспорт, когато има Акт 16. В паспорта е посочено как трябва да се поддържат обектите.

По отношение на направеното предложение в рамките на дебатите за регионална политики при преговорите за съставяне на правителство АПИ да премине към Министерство на транспорта министър Комитова заяви, че агенцията може да бъде навсякъде, но начинът на управление трябва да се промени – строителство на пътищата да се извършва след издаване на разрешение на строеж и да приключва с Акт 16. Поддръжката трябва да бъде съгласно технически паспорт, с регулярни инспекции, с включване на всички институции в държавата за потенциално опасните участъци и приоритетно решаване като няма пари за всичко кое ще се ремонтира през следващата година.

В отговор на въпрос за зимното почистване на пътищата министърът посочи, че това ще се прави от същите фирми, които стачкуваха срещу нея. За целта са подписани споразумения с тях и са осигурени 100 милиона лева за предстоящата зима. Тя подчерта, че това са същите фирми, които поддържат републиканските пътища с 1,5 млрд. лв. годишно. Техните 5-годишни договори за поддръжка са прекратени с опция да завършат започнатото до лятото през следващата година и след това ще бъдат проведени нови обществени поръчки. Спокойна съм за зимното почистване, каза министър Комитова.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments