Кои са китайските кораби, за които САЩ трябва да се тревожат?

1
72
Самолетоносач
Самолетоносач. Снимка: Pixabay

Китай отправи гръмко изявление за военноморските си амбиции с неотдавнашното изстрелване на своя трети и най-усъвършенстван самолетоносач. Фуджиан – най-големият, най-модерният и най-мощният самолетоносач, пускан в Китай до момента, е 80000-тонната перла в короната на военната експанзия, благодарение на която Пекин успя да превърне военноморските си сили в най-развитите в света. Новите бойни системи като електромагнитната система за изстрелване с помощта на катапулт  показват, че Китай бързо настига САЩ в това отношение, което му дава възможност да изстрелва повече самолети, по-бързо и с повече боеприпаси.

Това би трябвало да е достатъчно, за да накара всеки потенциален съперник на Китай да се замисли, особено като се има предвид нарастващата агресия на нацията в териториалните й спорове с Япония в Източнокитайско море, с множество държави от Югоизточна Азия в Южнокитайско море и многократните атаки, насочени към самоуправляващия се остров Тайван, където Китай не изключва възможността да предприеме инвазия.

Анализатори смятат, че пускането на Фуджиан е било предназначено най-вече за отправяне на послание към съперниците на Пекин. На първо място трябва да се има предвид, Фуджиан вероятно няма да бъде в експлоатация още три-четири години, твърди Карл Шустер, бивш капитан от Военноморските сили на САЩ и бивш началник на операциите в Съвместния разузнавателен център на Тихоокеанското командване на САЩ. Той успокоява, че дори когато машината започне да функционира, размерът й ще я превърне в очевидна мишена, тъй като всеки враг ще е наясно, че потапянето на такъв емблематичен кораб ще е както морален удар, така и военна катастрофа за Китай.

Освен това не бива да се пренебрегва и простият факт, че колкото и впечатляващи да изглеждат, самолетоносачите не са непременно най-подходящи за най-правдоподобните според експертите сценарии за конфликти в близко бъдеще, включително сблъсъци в Източнокитайско и Южнокитайско море и инвазия в Тайван. Експертите смятат, че Фуджиан може да е най-големият китайски самолетоносач, но вероятно не е най-големият проблем, който вълнува американските военноморски командири в момента.

Ето четири вида кораби, собственост на Китай, които вероятно представляват далеч по-голяма заплаха за военноморското господство на САЩ.

Разрушител тип 055

Пуснати в експлоатация през 2017 г., тези 13000-тонни стелт разрушители с управляеми ракети се считат от мнозина за най-мощните надводни бойни кораби в света. Разрушител тип 055, достатъчно голям, за да се счита за крайцер по стандартите на НАТО, е оборудван със 112 вертикални пускови тръби, които могат да се използват за изстрелване на всякакви оръжия – от противокорабни ракети до ракети за наземно нападение с голям обсег.

В доклад на Изследователската служба на Конгреса на САЩ, изготвен през март, се предполага, че до момента поне 10 бойни кораба от типа 055 са били изстреляни или са в процес на изграждане. Мощността на Type 055 беше демонстрирана и в кадри, които се появиха в социалните медии през април. Кадрите показват как се изстрелва обект, който според военноморски анализатори е хиперзвукова балистична ракета YJ-21 – оръжие, което често се нарича „убиец на самолетоносачи“.

Подводница тип 039

Тези подводници от клас „Юан“ са почти безшумни дизелово-електрически лодки с много възможности за атака, които могат да се окажат сериозна заплаха за американските военни плановици. До момента Пекин е построил 17 от подводниците тип 39A/B, като планира да увеличи общия им брой до 25 през следващите три години, според доклад на Министерството на отбраната на САЩ за военната мощ на Китай през 2021 г., представен пред Конгреса.

Подводниците са оборудвани с въздушно независимо задвижване, което означава, че не е необходимо да излизат толкова често на повърхността, за да си набавят въздух, необходим за изгарянето на дизеловото гориво, което след това може да захранва батериите.

Напредъкът на китайските подводници процъфтява точно в момент, когато Военноморските сили на САЩ изпитват затруднения, свързани със способностите им за борба с подводници. Началникът на военноморските операции адмирал Майкъл Гилдей заяви пред Конгреса миналия месец, че службата има намерение да бракува девет от своите крайбрежни бойни кораби, тъй като техните системи за борба с подводници не са се оправдали техническите очаквания.

Търговски фериботи

Търговските фериботи може и да не са първото нещо, което ви идва наум, когато си помислите за смъртоносен военноморски потенциал, но именно в това се крие тяхната сила. За да нахлуе успешно в Тайван, Китай вероятно ще трябва да мобилизира инвазивни сили, съставени от стотици хиляди военнослужещи, като някои анализатори предполагат, че ще са необходими повече от един милион. Различни експерти и доклади на американското правителство стигнаха до заключението, че военноморският флот на Народноосвободителната армия на Китай не е в състояние да се справи лесно с тази задача. Китай  обаче разполага с огромен флот от цивилни фериботи, които могат бързо да бъдат преоборудвани за военна употреба, а според някои голяма част дори вече са били проектирани точно за тази цел.

Морски въоръжени отряди

Фериботите не са единствените предполагаеми цивилни плавателни съдове, които военните командири имат в полезрението си. Експертите също така обвиняват Китай, че е създал морски въоръжени отряди, съставени от над сто кораба, за които се предполага, че извършват търговски риболов, за да налага своите амбиции в спорните морета. Според Центъра за стратегически и международни изследвания тези въоръжени сили, чието съществуване Пекин отрича, са съставени от поне 122 кораба, а вероятно и от 174.

Според ноемврийски доклад на Инициативата за прозрачност на морските операции в Азия към Центъра за стратегически и международни изследвания, морските въоръжени отряди имат две основни части: професионални военни лодки и обикновени риболовни лодки, наети от китайските военни сили в рамките на схема за субсидиране. Професионалистите ръководят такива дейности като преследване на чуждестранни сондажни кораби или блокиране на чуждестранни риболовни лодки, а специално субсидираните риболовни лодки оказват натиск с броя си. Наред с това, предвид най-големия си риболовен флот в света, Китай разполага с много резервно оборудване, което може да използва при нужда.

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Иван
Иван
1 година по-рано

Това с гогъл ли епревеждано?