Как от БАЗК помагат на пострадалите при катастрофи да преодолеят трагедията?

0
127
Помощ от БАЗК
Помощ. Снимка: Скрийншот от сайт на БАЗК

Поне 300 души, които са станали жертва по някакъв начин заради пътно произшествие у нас, са получили безплатна консултация на телефон 0700 11 112 през изминалата година. Това коментира председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи /БАЗК/ Владимир Тодоров пред журналист на Искра.бг. Той сподели, че горещата линия работи от поне 10 години, а целта на Асоциацията, която е учредена през 2006 г., е когато възникне катастрофа и има пострадали или загинали, да помага на ранените и техните близки със съвет и съдействие.

Потребителската култура на българите е на ниско ниво, смята Тодоров, аргументирайки се, че гражданите като цяло не са запознати с правата си на потребители, на ползватели на различни услуги, на застраховано лице.

Какво се случва след пътен инцидент?

„Възникват въпроси, които са свързани първо с правата като пациент. Пациентските права. Какво покриват здравните осигуровки? Ако е здравно неосигурен – на какво има право? „Спешната помощ“ какво покрива? Ако трябва да се закупуват импланти? От кого се плащат? Как се плащат?“, коментира Тодоров.

След това се навлиза в бюрократичните процедури, свързани с „Пътна полиция“ – ако ни напишат акт – може ли да го обжалваме, в какви срокове? Какво можем да възразим?

„След това влизаме в едни казуси, свързани със застрахователните компании. Ако са го блъснали човека – коя е застраховката? В какви срокове се изготвят документите? Какви документи се събират? Пред кого се предявяват? Ако застрахователят ни откаже плащане – какво можем да направим? Как да възразим? След това имаме права, свързани с чисто с юридически казуси, със съдебни казуси. Ако трябва да се води дело с виновния, ако има загинали, по кой член? Ние като участници в процеса, какво можем да направим? Кога можем да получаваме информация? Каква информация следва да ни се даде? Защо не ни дават такава? Към кого да се обърнем – към прокурор, към съдия, към следовател или към разследващ полицай? Т.е. целият този набор от въпроси, свързани с медицинско обслужване, здравно обслужване, социално обслужване, юридически въпроси – на този горещ телефон спокойно може да се получи безплатна информация“, добави Тодоров.

В БАЗК се обаждат хора от цялата страна, получават се и имейли с конкретни въпроси, коментира още експертът, допълвайки:

„На този телефон, освен такава информация за правни и юридически консултации, има и психологическа помощ. Разполагаме с екип от доброволци-психолози, защото когато стане един пътен инцидент и има загинал човек, това е много силен шок. Обяснявам малко по-подробно, но ето – ако човек се залежи, болен е, възрастен или му правят някаква операция, тогава близките му са подготвени, че може да се случи и най-лошото. Но когато човек загине внезапно, защото при катастрофите обикновено така става – сутрин семейството си пие кафето, прави си плановете, къде ще излизат, къде ще водят децата и изведнъж съпругата получава обаждане с думите „Вашият съпруг е починал, съжаляваме. Тогава шокът е много силен.“

Роднините и близките преминават през различни фази – на гняв, отричане и така нататък, коментира Тодоров. Същевременно пострадалите при пътни произшествия преминават през „посттравматичен стрес“. Специалистът каза, че той се проявява най-вече при тези, които са били блъснати от автомобил и тогава: „Пострадалият отказва да се движи, да пресича. „Посттравматичният стрес“ се проявява и със загуба на сън, нежелание за хранене, загуба на желание за общуване.“

От БАЗК оказват помощ на всички хора с тези психологически травми, както в офиса им, така и по телефона, където работят психолози-доброволци.

На въпрос кои са най-големите предизвикателства, Тодоров отговори, че първото е това, че хората не си знаят правата, а второто е че имат проблем със закупуването на медицински изделия: „Ако има блъснат човек и примерно трябва да му се сложи планка за остеосинтеза – те са от порядъка на 4000-5000 лева. При подобни случаи парите трябва да се намерят спешно. Хората са затруднени в такива ситуации. Това не се покрива от Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/. Смятаме следващата година да започнем дискусия на тази тема в обществото – тези медицински изделия, които са по спешност – трябва да се създаде някакъв механизъм Касата да ги покрива частично или изцяло, или да се създаде механизъм за разсрочено плащане, защото, като кажат на човека – „планките струват 7000 лева, трябва до довечера да ги донесете парите“. Така ситуацията става много тежка.“

През годините от Асоциацията са разговаряли по този казус с управляващите, но те са им отвръщали, че той е насочен към НЗОК и са необходими там законови промени, както и бюджет.

Пострадалите при катастрофи се сблъскват и с още един проблем, който бави правораздаванетобавните експертизи, отбеляза експертът. По думите му в България изключително бавно и трудно се назначават, получават резултатите и се анализират автотехническите експертизи, защото първо става дума за нископлатен труд и второ няма автоексперти.

„Без тези автоекспертизи не могат да се приключат делата. Бавното правосъдие идва оттам, че тези експертизи се бавят с години и хората не са доволни от това. Те не получават справедливост – примерно пиян шофьор е убил човек, а експертизите се бавят 2-3 години“, посочи Тодоров и изтъкна, че трябва да има промяна в тази посока.

През 2024 година БАЗК ще продължи да работи на тема превенция, да прави беседи и срещи с ученици в горен курс, абитуриенти. Предвиждат се демонстрации с обяснение за ползите от използването на предпазни колани и детски столчета. А специалистите зад горещия телефон номер 0700 11 112 никога няма да откажат помощ и винаги ще бъдат на линия за пострадалите при катастрофи.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments