Как Бургас може да стане международен икономически, финансов и търговски център?

0
587
Снимка: Константин Бачийски
Снимка: Константин Бачийски

За няколко години Бургас може да се трансформира в международен финансов, икономически и търговски център. Начинът, по който това може да се превърне в реалност, беше разкрит от заместник-председателя на ПП „Средна европейска класа“ (СЕК) Константин Бачийски. Той има амбициозен план за развитието на морския град, наречен „Планът Бачийски“.

Точка Втора от стратегията му е военното летище „Равнец“, което от години е неизползваемо, да се превърна в Свободна безмитна зона.

„Какво знаете за Равнец. Там има бившо военно летище, което преди две години държавата го прехвърли за управление на Общината. То е с размер 3300 дка. Там Община Бургас предвижда да създаде индустриална зона, но не знам дали знаете в България в момента има 65 индустриални зони. Ако направим Равнец в една индустриална зона – тя ще бъде част от всички тези зони на територията на страната.“, обясни Бачийски и добави:

„Ако създадем зона Равнец със статут на свободна икономическа зона, тогава ще бъдем единствената индустриална зона със статут свободно икономическа зона с такъв размер. Всички други свободни зони на територията на България са много малки, нямат тази възможност и функции“.

Бачийски даде за примерен модел Дубай, който от бивше рибарско селище от края на ’80-те години до днес е станал световен финансов център, благодарение на откриването на Свободна безмитна зона там. Той опроверга схващането, че Дубай се е развил на база на износа на петрол:

„На практика Дубай внася петрол, за да задоволи собствените си нужди. Само 2% от залежите на нефт в Обединените арабски емирства са разположени в Дубай и формират едва 6% от икономиката му“.

Дубай
Снимка: Константин Бачийски

Според Бачийски така ще бъде намерено дългосрочно решение на едни от основните проблеми: липсата на нови работодатели и големи инвеститори в морския град, ниските заплати, миграцията на активни и млади хора към други градове и държави.

„Това е проект, който ще промени нашия район за десетилетия, а не само за един мандат. Хората ще имат причина да останат в Бургас“.

Свободната безмитна зона със собствено летище ще привлече инвеститори и свободни капитали от цял свят, а зоната ще обслужва карго полети. На територията на зоната ще може да се развива производство с цел износ, добави той.

„Вече съм представил идеята си успешно на икономическите форуми в Санкт Петербург, Дубай, Пекин и Шанхай в Китай“, заяви Бачийски и поясни, че в резултат на това вече има заявен инвеститорски интерес от страна на китайски и турски компании, а представители на други страни също разглеждат възможността за инвестиции.

В своята стратегия Константин Бачийски представи първоначалните стъпки, които могат да направят трансформацията на бившето военно летище възможна.

Отделно посочи, че трябва да бъде потърсен контакт с отпадналите участници в процедурата за концесия на летище София, т.е. компании, в чийто фокус вече е България. Те са предвидили да инвестират най-малко 1 млрд. лв в страната според изискванията на тръжната процедура. За целта Бачийски вече е провел преговори с представител на един от четирите консорциума.

Ако бившето военно летище се превърне в карго летище и придобие статут на свободна безмитна зона, Бачийски прогнозира ръст на икономическата активност в региона. Това ще доведе до привличане на стратегически инвеститори от цял свят, разкриване на нови работни места, повишаване на доходите и жизнения стандарт. По този начин младите и активни хора ще бъдат стимулирани да останат в града, а част от напусналите да се върнат, регионът ще повиши своята конкурентност в международен мащаб.

„Това е предимството, което Бургас може да постави на масата на преговорите във всяка точка на света и да привлече глобални компании и свободни капитали.“

Планът се състои от няколко етапа. Първият е на стойност около 120 млн. лева. Той го е представил на определени членове на бургаската администрация, президента Румен Радев и ресорните министерства, откъдето са го уверили, че няма проблем общината да е сама оператор на летището.

Проектът не е свързан с изборите, заяви зам.-председателят на СЕК. Той сподели, че към този момент не е решил дали да се кандидатира за кмет на град Бургас.

Цялата пресконференцията може да гледате на следните видеа:

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments