
За срещата на върха за климата COP30 в бразилския град Белем се строи нова четирилентова магистрала, която пресича десетки хиляди акра защитени амазонски тропически гори, съобщава „BBC“. Тя има за цел да облекчи трафика към града, който ще приеме над 50 000 души, включително световни лидери, по време на конференцията през ноември.
Правителството на щата изтъква „устойчивите“ качества на магистралата, но някои местни жители и природозащитници са възмутени от въздействието върху околната среда. Амазонка играе жизненоважна роля за абсорбирането на въглеродния диоксид в света и за осигуряването на биоразнообразие и според мнозина това обезлесяване противоречи на самата цел на срещата на върха за климата.
По протежение на частично изградения път от двете страни се извисява буйна тропическа гора – напомняне за това, което някога е било там. Дървените трупи са натрупани високо в разчистената земя, която се простира на повече от 13 км през тропическата гора до Белем.
Багери и машини издълбават горския етаж, като прекъсват мочурища, за да прокарат пътя, който ще премине през защитена зона.
Клаудио Верекете живее на около 200 м от мястото, където ще бъде изграден пътят. Той е получавал доходи от събирането на плодовете на асаи от дърветата, които някога са заемали това място.
„Всичко беше унищожено“, казва той, като показва с жест към поляната.
„Нашата реколта вече е изсечена. Вече нямаме този доход, за да издържаме семейството си.“
Мъжът споделя, че не е получил никакво обезщетение от щатското правителство и в момента разчита на спестявания. Той се опасява, че изграждането на този път ще доведе до още по-голямо изсичане на гори в бъдеще, след като районът е по-достъпен за бизнеса.
„Страхуваме се, че един ден някой ще дойде тук и ще каже: „Ето ти малко пари. Този район ни е нужен, за да построим бензиностанция или склад“. И тогава ще трябва да напуснем.“
Верекете допълва:
„Родени сме и сме израснали тук, в тази общност. Къде ще отидем?“
Неговата общност няма да бъде свързана с пътя, като се имат предвид стените ѝ от двете страни.
„За нас, които живеем откъм страната на магистралата, няма да има никакви ползи. Ползи ще има за камионите, които ще минават оттам. Ако някой се разболее и трябва да отиде до центъра на Белем, ние няма да можем да го използваме.“
Пътят оставя две откъснати зони от защитената гора. Учените се опасяват, че той ще фрагментира екосистемата и ще наруши движението на дивите животни.
Проф. д-р Силвия Сардинха е ветеринарен лекар и изследовател на дивата природа в университетската болница за животни, която има изглед към мястото на новата магистрала. Тя и нейният екип рехабилитират диви животни с наранявания, причинени предимно от хора или превозни средства. След като се излекуват, те ги пускат обратно в природата – нещо, което според нея ще бъде по-трудно, ако на прага им има магистрала. Проф. Сардинха изтъква:
„От момента на изсичането на горите има загуба.“
„Ще изгубим площта, в която можем да пуснем тези животни обратно в природата, естествената среда на тези видове“, казва тя.
„Сухоземните животни вече няма да могат да преминават и от другата страна, намалявайки районите, където могат да живеят и да се размножават.“
Бразилският президент и министърът на околната среда казват, че това ще бъде историческа среща на върха, защото това е „COP в Амазония, а не COP за Амазония“.
Президентът казва, че срещата ще даде възможност да се съсредоточим върху нуждите на Амазония, да покажем гората на света и да представим какво е направило федералното правителство за нейното опазване. Но професор Сардинха е на мнение, че макар тези разговори да се провеждат „на много високо ниво, сред бизнесмени и държавни служители“, живеещите в Амазония не се чуват.
Още през 2012 г. правителството на щата Пара изтъква идеята за тази магистрала, известна като Авенида Либердаде, но тя многократно е отлагана поради опасения, свързани с околната среда.
Сега множество инфраструктурни проекти са възстановени или одобрени, за да се подготви градът за срещата на върха на COP.
Адлер Силвейра, секретар по инфраструктурата на щатското правителство, посочи тази магистрала като един от 30-те проекта, които се осъществяват в града, за да го „подготвят“ и „модернизират“, така че „да имаме наследство за населението и, което е по-важно, да служим на хората за COP30 по най-добрия възможен начин“.
В разговор с „BBC“ той заяви, че това е „устойчива магистрала“ и „важна намеса в областта на мобилността“.
Той добави, че ще има преходи за преминаване на животни, велосипедни алеи и соларно осветление. Строят се и нови хотели, а пристанището се преустройва, за да могат там да акостират круизни кораби, които да посрещат излишните посетители.
Федералното правителство на Бразилия инвестира повече от 81 млн. долара (62 млн. паунда) за разширяване на капацитета на летището от седем на 14 млн. пътници. В процес на изграждане е нов градски парк с площ 500 000 кв. м – Parque da Cidade. Той ще включва зелени площи, ресторанти, спортен комплекс и други съоръжения, които обществеността ще може да използва след това.
Някои собственици на предприятия на огромния открит пазар Ver-o-peso в града са съгласни, че това развитие ще донесе възможности за града. Ето какво разказа Далчи Кардосо да Силва – мъж, който държи сергия за кожени обувки:
„Градът като цяло се подобрява, ремонтира се и много хора го посещават от други места. Това означава, че мога да продавам повече и да печеля повече.“
По думите му това е необходимо, тъй като когато е бил млад, Белем е бил красив, добре поддържан, добре обгрижван, но след това е бил изоставен и занемарен и към него не е бил проявен интерес от страна на управляващата класа.
Жоао Александре Триндаде да Силва, който продава амазонски билкови лекарства на пазара, признава, че всички строителни работи могат да предизвикат проблеми, но според него бъдещото въздействие си заслужава. Мъжът бе категоричен:
„Надяваме се дискусиите да не са само на хартия и да се превърнат в реални действия. И мерките, взетите решения, наистина да бъдат приложени на практика, за да може планетата да диша малко по-добре, за да може населението в бъдеще да има малко по-чист въздух.“
Това ще бъде надеждата и на световните лидери, които ще решат да присъстват на срещата на върха COP30. Все по-често се проверява дали прелитането на хиляди от тях по света и инфраструктурата, необходима за тяхното посрещане, не подкопават каузата.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Европа има план за предотвратяване на недостига на лекарства с повече производство