Изненадваща проверка: В търговски обекти липсват половината от промоционалните стоки

0
63
Хранителен магазин, количка, стоки
Количка за стоки. Снимка: Pixabay

Близо половината от намалените артикули във физически търговски обект за хранителни стоки липсват още в 11:00 часа сутринта и рафтовете им са празни. Това показа проверка, извършена на случаен принцип от експерти на онлайн платформата „Ние, потребителите“. Сред липсващите продукти са кашкавал, различни видове кафе, чипс, макаронени изделия, захар, алкохолни напитки, натурални сокове, храна за домашни любимци и др. Обявените отстъпки за тях стигат до 25%, като за някои са по-малки – до около 15%.

Клиенти са споделили, че постоянно са свидетели на подобна картина в магазина и често не успяват да направят планираните от тях покупки с отстъпки, защото намалените стоки ги няма. Това е нелоялна търговска практика, описана в чл. 68ж от Закона за защита на потребителите така:

„покана за покупка на стоки или услуги на определена цена, като не се посочват разумни основания, поради които търговецът няма да може да достави или да осигури доставянето от друг търговец на стоките или услугите или на равностойни стоки или услуги на обявената цена за определен период от време и в разумно количество съобразно стоката или услугата, обема на направената реклама за стоката или услугата и предложената цена.“

От „Ние, потребителите“ уточняват, че тя трябва да бъде установена и забранена от Комисията за защита на потребителите, а санкциите по закон могат да достигнат до 50000 лева. Практиката е некоректна, тъй като цели да привлече потребителите в търговския обект с намалени цени на стоки, от които не се осигуряват разумни количества, съобразно направената реклама, и да продаде други, на редовните им цени. Тя се подпомага и от начина, по който се подреждат артикулите в търговската зала – обикновено в близост до липсващите намалени стоки са поставени алтернативи с близки по характеристика и цена продукти, но с по-лошо съотношение между двата показателя. Това нарушава икномическите интереси на клиентите, обясняват експертите от „Ние, потребителите“.

Експертите от онлайн платформата напомнят, че при рекламни кампании за стоки на определени цени в определен период от време търговецът е длъжен да осигури разумно количество от от тях при обявените условия, съобразно обема на направената реклама, освен ако не посочи разумни основания за невъзможност да го стори. Допустимо е да предостави равностойни на тях стоки, включително чрез друг търговец.

Съветите към потребителите в ситуация на липсващи промоционални стоки са да поискат от консултант в обекта да им ги достави стоки при рекламираните условия и то в разумен срок. Ако умишлено не го направи и им предложи като алтернатива друга стока или услуга с единствената цел да насърчи продажбата им, да откажат.

Следващата стъпка е да подадат писмена жалба до управителя на обекта, а при необходимост – да сезират контролните органи за установяване на нелоялната търговска практика, нейната забрана и санкционирането на търговеца. Съветваме потърпевшите клиенти да не се въздържат да споделят личните си потребителски истории и в социалните мрежи, тъй като това ще замисли търговеца дали да го направи отново и постепенно ще доведе до промени на пазара в полза на пазаруващите, препоръчват още от „Ние, потребителите“.

Потребителите споделиха и за друго нарушение, при което стоки на редовни цени се маркират като по-скъпи. Така например, жена сподели, че дълго време следи определен вид сок, който през цялото време е на редовна цена, но винаги на касата се маркира на по-висока от обявената на етикета. Това също е случай, който следва да се санкционира, а потребителите е добре да следят коректно ли се маркират продуктите на касата.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments