Инж. Ясен Ишев: Строителните фирми си определят министрите в тази структура

0
255
Инж. Ясен Ишев
Инж. Ясен Ишев. Снимка: Скрийншот видео

Строителните фирми си определят министрите в тази структура. Това каза пред Искра.бг инж. Ясен Ишев, председател на УС на Научно-техническия съюз по транспорта /НТСТ/. Той посочи:

„Твърдо, те си ги определят! Нали знаете приказката: „Който плаща, той поръчва музиката!“. Строителните фирми си плащат, иначе не виждам как по друг начин нещата могат да се обяснят. Не мога да докажа нищо на този етап обаче.“

„Щом се спестява значи тези пари, някой ги усвоява, защото се заплаща на определени хора и отиват някъде. Кой допусна некачествено строителство, което не е само на тези отсечки, които се провериха? Всички от новопостроените пътища се нуждаят спешно от ремонт. АМ „Хемус“ трябва да се провери също, а за автомагистрала „Тракия“ е фрапантно, защото много бързо се амортизира, което е недопустимо“, подчерта инженерът.

По думите на експерта проверките, които са били направени е трябвало да бъдат извършени доста по-рано. Според него е било необходимо те да се извършат и на предишния участък на АМ „Тракия“ от Чирпан до Стара Загора, който е в още по-тежко състояние. Той изказа мнение за проверките извършени от служебния министър на МВР Иван Демерджиев и от министъра на регионалното развитие Иван Шишков:

„Мисля, че Шишков съвсем точно и ясно си направи проверките, а всички преди него не ги направиха. Той и министърът на вътрешните работи всъщност имаха тази смелост, защото са разкрили нещо, което никой не искаше да се разкрива, което може да доведе до загуба на средства на цяла България.“

Попитам от Искра.бг: Дали 12-годишното управление на ГЕРБ е причината за лошото качество на строителството на българските пътища и до корупция в този бранш? Той отговори:

„Разбира се, та те са токсични. Те заразиха целия народ с болест по-тежка от COVID. Много трудно може да се излекува този народ от тях. Рецептата е, 100 души в затвора.“

„До колкото имам информация някой осуетяваше тези проверки, тъй като се е знаело какъв ще бъде резултатът. Той не е добър и затова нашите пътища са в такова състояние. Това е една от причините. Другата причина е, че конструкцията на нашите пътни участъци се изчислява по едни стари норми от преди 20 години, които не обхващат по-тежкото движение, което се реализира у нас през последните 10 години. Ние имаме данни, получени от Агенция „Митници“, които показват, че влизат в страната много наднормени товари. Превозвачите си плащат такси, но разрушават пътната ни мрежа. Отделно нашите превозвачи също претоварват, но контролът е занижен. Това са част от причините пътищата у нас да се развалят“, разясни за медията ни инж. Ишев.

Пътният специалист подчерта, че има междуремонтни срокове на асфалтовите настилки, които „не влизат толкова в дълбочина, а да се подобри тяхното покритие на асфалтовите пластове“. Той обясни, че „горният пласт се износва, изглажда се, при което качеството му на сцепление на автомобилната гума с настилка се занижава„, което увеличава спирачния път, давайки възможности за акваланги, което води до неприятни последици за превозните средства и за водачите.

„Не се прави отказ за проба на нови пътища. Но могат да се правят навременни проверки от Строителния надзор и от самия изпълнител. Има толкова пътища, които са развалени и разрушени, които трябва да се проверяват. Има си надзор, има строителни лаборатории, които наблюдават. Нека строителите знаят, че не могат да си спестяват минимум 10-15% от конструкцията на настилките“, обясни експертът. Той посочи:

„Досега строителните лаборатории, които окачествяваха строителството, бяха с тесни връзки със строителите. Строителите си доказваха нещата в тяхна лаборатория, при което всичко беше наред, но в действителност се доказва, че не е така. Ето като пример е пътя за Своге, където се доказа, че не са спазени проектните показатели, които са заложени. Слагат се некачествени материали. Факт е, че някой научи строителите да работят некачествено и първата причина за това е най-ниската цена, която трябва да гарантира и най-добро качество. Знаем какво се случва, когато отидеш да си купиш нещо на най-ниска цена.“

„Виждам през тази година някаква промяна и желание нещата да се променят. Една от тези промени е новото изискване на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ – строителната лаборатория да бъде наета от Строителния надзор, който да носи отговорност за пробите, които се взимат от пътищата у нас“, завърши обнадежден инж. Ишев.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments