Инж. Милчев: Какво трябва да се направи, за да се ограничат жертвите при катастрофи с 20% още през първата година?

0
67
Богдан Милчев
Богдан Милчев. Снимка: Facebook, Архив

„На 7 юли 2022 г. след тежката катастрофа на бул. „Черни връх“ държавата обяви „война“ на рецидивистите по пътищата на България. Основно войната се състоеше в увеличаване на проверките за употреба на алкохол и наркотици. Всеки ден по медиите ни се внушаваше колко много шофьори употребяват наркотици и алкохол. Стигна се до там, че представители на МВР съобщиха гръмко, че всеки трети шофьор употребява наркотици.“

Това припомня в своя публикация във Facebook шефът на Института за пътна безопасност инж. Богдан Милчев. И продължава:

Какво ни показват данните на МВР до този момент?

За 48 дни от началото на акцията досега са констатирани 1023 случая с наркотици или средно по 21,3 случая на ден. За този период проверените водачи са повече от 42000. Което прави средно на ден 875 проверени МПС. Тези данни ни показват, че около 2% от всички проверени водачи са управлявали МПС след употреба на наркотични вещества. Предстои да разберем на колко от тях кръвните проби ще покажат разминаване с данните от дрегерите на МВР.

Какво ни показва пътнотранспортният травматизъм?

  • През 2020 година загиналите от ПТП са 463 човека, като в 6 от произшествията със загинали е констатирано наличие на наркотици или алкохол. Това прави 1,3% от всички случаи.
  • През 2021 година загиналите от ПТП са 561 човека, като в 5 от произшествията със загинали е констатирано наличие на наркотици или алкохол. Това прави 0,9 % от всички случаи.
  • Ако сравним месец август 2021 г. с месец август 2022 г. /това е месецът, през който са предприети най-много действия от страна на МВР/ ще видим че загиналите са 53-ма през август 2021 и 54-ма през август 2022 г.

Изводът от тази статистическа информация е, че в МВР е кипял безсмислен труд или е имитиран такъв. И в акция и без акция жертвите са все същите. Броят на заловените шофьори с наркотици е правопропорционален на броя извършени проверки. Ако МВР продължи с този подход ще са необходими около 30 години за да се въздейства на всички водачи да спрат да управляват МПС след употреба на наркотици.

Какво трябва да се направи, за да ограничим жертвите от ПТП с 20% още през първата година?

  • Ново ниво на координация и комуникация между институциите. Създаденият държавен орган за това ДАБДП незабавно да спре да се държи като НПО, занимаваща се с информационни кампании, организиране на срещи, участие в масови мероприятия др. подобни и да започне да управлява риска от ПТП като създаде:
    – Отворена информационна система, чрез която да осъществява мониторинг върху всички отговорни за БДП институции;
    – Методология за идентифициране и приоритизиране на риска от ПТП;
    – Законодателна инициатива за допускане на извънсистемния контрол;
    – Ново законодателство, насочено към промяна на административно-наказателния процес, създаване на верига от отговорности между институциите и стандарти за управление;
  • Нова методология за контрол и регулиране на движението по пътищата. МВР незабавно да преразгледа протоколите за действие на полицията и да започне обучение на състава. Усилията да бъдат пренасочени към наркоразпространението и трафика на наркотици. Ограничаването на използването на цигари без бандерол беше постигнато именно така, а не след преследване на хората, които пушат такива цигари.
  • Агенция „Пътна инфраструктура“ незабавно да бъде преструктурирана и всички зависимости между служителите и строителните фирми да бъдат преустановени. Създаване на нови норми за проектиране, надзор и контрол е единственото решение за изграждане на безопасна пътна инфраструктура.
  • Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ незабавно да създаде нова организация на шофьорския изпит, като го направи прозрачен/честен, да включи изисквания, с които да се повиши качеството на обучение.

Експертите на Института за пътна безопасност дълбоко се съмняват, че държавните институции ще започнат да се реформират сами без силен обществен натиск и наличието на политическа воля. В момента ни управлява служебно правителство, назначено от президента Румен Радев. Напомняме му, че всички действия и бездействия водещи до увеличаване на пътнотранспортния травматизъм се превръщат в заплаха за националната ни сигурност и отговорността за това е негова и на правителството му.

Използваните данни са от публични източници на МВР.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments