Индонезия: Откриха черните кутии на катастрофиралия самолет

0
218
паднал самолет в океан
Снимката е илюстративна; Pixabay

Водолази от индонезийския флот, които обиколиха обстойно морското дъно, се натъкнаха на останки от катастрофиралия самолет на авиокомпанията „Sriwijaya Air“, който потъна в морето преди два дни с 62 души на борда, минути след излитане от главното летище на Джакарта. Спасителите все пак се надяват да открият оцелели, а властите заявиха, че в момента основният фокус на операцията е издирването на телата на загиналите.

Вече е известно, че самолетът Boeing 737-500 е изпълнявал вътрешен полет до град Понтианак, който се намира на остров Борнео, на около 740 км (460 мили) от Джакарта, преди да изчезне от екраните на радарите. Четири минути след излитането, летателният апарат се е разбил в района на Яванско море. Инцидентът е първата авиационна катастрофа с подобен мащаб в Индонезия от 2018 г. насам, когато 189 пътници и членове на екипажа загинаха при падането на самолета на Boeing 737 MAX на индонезийската компания „Lion Air“, който също потъна в Яванско море скоро след излитане.

Водолазите обявиха, че допълнително са стеснили зоната си на търсене, за която се подозира, че е мястото, където са открити черните кутии. Спасителният водолаз Баю Вардойо обясни пред телевизия „Kompas“, че по-рано днес са намерени още човешки останки, а подводната видимост е около 5-6 метра. Медицински лица в болницата, получила останките, са взели 40 ДНК проби от роднините на жертви и други медицински досиета, за да помогнат при идентифицирането на изчезналите.

Междувременно Н. Утомо, следовател от Индонезийския национален комитет за безопасност на транспорта, заяви пред „Reuters“, че е възможно самолетът да е бил без повреди преди да падне във водата, тъй като отломките изглежда са се разпръснали в относително тясна зона под водата. Той каза, че все още не са проведени дискусии с ръководството на „Sriwijaya Air“, но вече са събрани данни за самолета и пилотите. До момента спасителите са открили една от турбините, парчета от опашката на самолета, джантата на колелото и аварийния улей, както и дрехи и лични вещи на пътници. По време на злощастния полет на борда е имало 12 членове на екипажа и 50 пътници, включително 10 деца, като  всички са били индонезийци.

Разследването разчита на данните от записващите устройства

По-рано днес властите заявиха, че Националният съвет за безопасност на транспорта и ‚Boeing“ ще участват в разследването. В изявление през уикенда ръководството на „Boeing“ заяви:

Ние сме в контакт с клиента на нашата авиокомпания и сме готови да ги подкрепим през този труден момент.“

С помощта на услугата з за проследяване на полети „Flightradar24“ стана ясно, че самолетът е излетял в 14:36 ​​ч. местно време и се издигнал на височина 10 900 фута в рамките на четири минути. След това е започнало стремглаво спускане и машината е излязла от обхвата на радарите 21 секунди по-късно. Самолетът е бил на близо 27 години, много по-стар от печално нашумелия модел на „Boeing 737 MAX“. По-старите модели от серията 737 се използват широко и нямат система за предотвратяване на подобни инциденти, която е част от новата система за безопасността на MAX.

Разследващите вече разполагат с няколко непосредствени улики за това, което е причинило катастрофалната загуба на контрол след излитане, като оттук нататък ще разчитат в голяма степен на изваждането на полетните записващи устройства от морското дъно, за които се предполага, че не са повредени. Те също така възнамеряват да анализират записите за техническо обслужване на двигателите, пилотните списъци и архивите за преминати обучения на екипажа, както и други данни.

По-новите самолети и техните двигатели излъчват поток от данни, за да помогнат на авиокомпаниите да планират поддръжката на машините. Въпреки това по време на настоящото разследване не са открити такива дигитални следи, твърдят експерти от бранша.

Катастрофата се случва в един доста труден период за компанията  „Boeing“, след като преди време лош софтуер допринесе за мащабни катастрофи на по-новия модел 737 MAX в Индонезия и Етиопия. Въпреки това от данните, свързани с поддръжката на модела, участвал в катастрофата в събота, и липсата на подобен софтуер, означава, че в случая е по-малко вероятно дизайнът да е  ключовият фактор за инцидента.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments