
Макар че милиардерът, собственик на Tesla, напоследък е в чести противоречия с правителството на Киър Стармър, той може да очаква голяма финансова печалба благодарение на една от ключовите схеми на лейбъристите, предаде „Politico“. Очаква се британските производители на автомобили да вкарат пари директно в джоба на Илон Мъск съгласно условията на нова правителствена политика в областта на климата, дори когато най-богатият човек в света публично се скара с министър-председателя на Обединеното кралство Киър Стармър.
Засега не е ясно какъв е размерът на сумата, но двама високопоставени представители на британски автомобилни производители признаха, че компанията за електромобили на милиардера Tesla може да очаква постъпление на солидни суми по британската схема за стимулиране на производството на електромобили.
Това се случва дори в момент, когато предприемачът разкритикува остро Стармър на няколко фронта, публикувайки десетки политически нападки, за да предизвика недоволство и обширни дискусии в социалната мрежа X. Експерти в бранша твърдят, че се очаква производителите на автомобили да се насочат още по-нетърпеливо към Tesla, тъй като се надпреварват да постигнат амбициозните цели на Обединеното кралство за нулев процент на вредни емисии, които влияят сериозно на климата.
Стремежът за превозни средства с нулеви емисии, който е една от ключовите екологични политики на Обединеното кралство, принуждава производителите на автомобили да се откажат от бензиновите и дизеловите автомобили по-бързо, отколкото в която и да е друга страна от Европейския съюз. По повод на това производителите на чисто електрически автомобили като Tesla могат да им помогнат да се справят с глобите за неизпълнение на целите по строгата разпоредба.
Съгласно системата на Обединеното кралство производителите на автомобили, които не осъществяват прехода, трябва да платят глоби в размер на 15 000 лири за всеки продаден автомобил с вътрешно горене, за да компенсират разликата, да вземат назаем от бъдещото си производство или да прибегнат до кредити. Според анализ на Дружеството на производителите и търговците на автомобили автомобилните производители дължат глоби в размер на 1,8 млрд. паунда от 2024 г. нататък. Министерството на транспорта на страната обаче настоява, че „не признава“ тази цифра.
Пазарният дял на електрическите превозни средства в Обединеното кралство достигна рекордните 19,6 % през изминалата година, но индустрията колективно не успя да постигне целта си за 22 % продажби на такъв тип автомобили. Производителите на автомобили, които не са постигнали тези цели, ще трябва да се обърнат не само към китайските производители, но и към Tesla, за да закупят въглеродни кредити, които да им помогнат да избегнат глоби, по думи на един от двамата високопоставени представители на автомобилната индустрия, който помоли за анонимност, за да говори свободно пред медията.
„Това, че лейбъристкото правителство на Стармър помага на Мъск да забогатява, е напомняне за припокриването на политическия свят и света на бизнеса, което ще се задълбочи по време на новия мандат на американския президент Тръмп,“, заяви Дейвид Хениг, който ръководи проекта за търговска политика на Обединеното кралство в Европейския център за международна политическа икономия.
Лобизъм
Понастоящем компанията Tesla доминира на световния пазар на въглеродни кредити, като през първите девет месеца на миналата година е реализирала почти половината от нетната си печалба от търговия с кредити. През 2024 г. тя е била и най-крупният продавач на електрически превозни средства в Обединеното кралство, което сега е най-големият ѝ европейски пазар.
Само няколко дни след като лейбъристите дойдоха на власт в страната през юли миналата година, Tesla изпрати писмо до новото правителство, в което призова министрите да затегнат нормите за превозните средства с нулеви емисии и да накарат потребителите да „плащат повече“ за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Автомобилният гигант също така се застъпи за разширяване на обхвата на правилата и за товарните автомобили, което ще стимулира търсенето на нови превозни средства и ще отвори доходоносен пазар за търговия с допълнителни кредити.
Каква е стойността на печалбата?
„Все още не е възможно да се изчисли колко ще спечели компанията на Мъск от новата схема. Стойността на кредитите се определя от търсенето, от това колко излишък има, както и от готовността на компаниите да продават кредити на договорена цена,“, обясни пред репортери Майк Хоус, който е начело на британската компания SMMT.
Той предупреди, че работата на схемата за търговия с кредити не е прозрачна за индустрията, тъй като няма достатъчно достъпна информация за стойността на кредитите или за това кои автомобилни производители купуват и продават. Въпреки това, автомобилният сектор е наясно, че някои производители обсъждат потенциалното закупуване на кредити от тези, които са постигнали свръхпредлагане.
Според Дейвид Хениг изплащането на въглеродните кредити на Мъск е напомняне, че отношенията между бизнеса и политиката ще стават все по-заплетени с идването на Тръмп на власт.
„Не е известно как точно този процес ще взаимодейства с дневния ред на Обединеното кралство и САЩ в областта на търговията, но е почти сигурно, че той ще изиграе роля“, допълни той.