Системата „Бонус–малус“, въведена у нас с летните промени в Кодекса за застраховането, трябва да заработи до февруари догодина. Тя ще се прилага към задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ и ще прави едно: водачите без щети ще плащат по-малко, а тези с инциденти — повече.
Как работи?
Философията е проста — и позната от редица други държави.
„Които нямат щети, да получат отстъпка, а пък тези, които са имали щети и през предишни периоди, съответно да получат завишение на застраховката“, обясни пред „NOVA“ Пламен Шинов, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Гаранционният фонд ще събира информация за причинените щети, а застрахователите ще определят размера на „Гражданска отговорност“ на база тези данни.
„Повечето „Бонус–малус“ системи по света са изключително прости и работят само на база брой щети“, допълва Шинов.
Има ли рискови групи сред водачите?
Иван, таксиметров шофьор, посочва групи, които според него носят по-висок риск:
„Ние си пазим колите, защото това е нашият инструмент за работа. Има рискова зона — като куриери, доставчици на храни, които наистина бързат.“
Той вярва, че системата ще има ефект — най-вече защото хората реагират, когато става дума за разходи: „Когато на българина му се бръкне в джоба, тогава се получават нещата. Живял съм в Америка 5 години и там при ПТП — невинен или виновен — следващата година застраховката е по-висока.“
Какво предстои?
По системата все още се работи активно.
„Работим усилено по изработването на наредбите, които уреждат начина, по който ще се случи. Срокът е до началото на февруари. Би трябвало да сме се справили — изпратени са първите виждания на Комисията за финансов надзор и как трябва да изглежда подзаконовата нормативна уредба на всички заинтересовани лица“, каза Пламен Данаилов, зам.-председател на Комисията за финансов надзор.
Къде да търсим защита при съмнение за некоректно начисляване
КФН напомня: ако има съмнения за нечестно калкулиране от страна на застрахователи, пострадалите могат да се обърнат директно към Комисията.
Данаилов отправя по-широк призив към шофьорите: „Моят апел е по-скоро хората да не внимават заради това, че ще плащат по-голяма премия, а да внимават, защото и те могат да бъдат потърпевши, и да пазят всеки, който е на или около пътя.“
Системата „Бонус–малус“ трябва да заработи от началото на февруари. Очакванията са, че тя няма просто да пренареди цените на „Гражданска отговорност“, а и да повлияе върху поведението на водачите — там, където най-много има нужда.
Присъединете се към нашия Телеграм
Магнитни бури на 18 ноември 2025 г.: Кр индексът остава в зелена зона





