Годишен доклад на Ковачева: Над 50 000 души потърсиха помощ от омбудсмана през 2019 г.

0
110
Диана Ковачева
Снимка: Омбудсман Диана Ковачева

Повече от 50 хиляди граждани са потърсили съвет, помощ, подкрепа или защита от институцията на омбудсмана през изминалата година, сочи Годишният доклад на националния обществен защитник Диана Ковачева. Документите бяха внесени вчера в Народното събрание, а по закон те трябва да са готови всяка година до края на март.

Заради извънредната ситуация с коронавируса, традиционното представяне на акцентите в доклада пред журналисти не се състоя, но той и резюмето към него, могат да бъдат разгледани на сайта на ведомството.

Същевременно Диана Ковачева съобщи във Facebook, че през 2019 г. експертите са отговорили на 13 800 писмени жалби, както и че са били изпратени 1 800 препоръки до институциите, органите на местната и централна власт, като всяка втора е била спазена.

Традиционно най-много остават жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права – срещу банки, монополни дружества – основно срещу „Топлофикация София“, ВиК, електроразпределителни компании и колекторски фирми – 24% от всички, получени в институцията. Жалбите, които са свързани с нарушени социално-икономически права са около 15 на 100, а сигналите срещу частни съдебни изпълнители и нарушени права в изпълнителното производство над 11%.

Във видеото си омбудсманът припомня, че през 2019 г. институцията на националния обществен защитник получи от ООН най-високия статут, който се присъжда на правозащитна организация – статут „А“. Сериозното признание дава възможност на омбудсмана да защитава българските граждани от най-високата трибуна – тази на ООН и да представя в комитетите на световната организация проблеми, свързани с нарушение на основни права у нас.

„2020 г. е трудна година, заради безпрецедентната ситуация, в която се намира България, Европа и целият свят и заради, която бяха ограничени редица наши основни права. Искам ясно да заявя, че наред с битката срещу монополите, защита на социално-икономическите права и защита на правата на уязвимите граждани, за мен основен приоритет ще бъде да следя доколко мерките, които се предприемат от институциите, са пропорционални и са насочени именно към преодоляване на пандемията от коронавирус“.

Омбудсманът посочва още, че тази година, на 13 април се навършват 15 години от създаването на институцията на националния обществен защитник и подчертава, че и занапред тя ще е близо до хората и ще работи единствено и само в защита на техните интереси и права.

Диана Ковачева коментира, че въпреки COVID-19, институцията работи на пълни обороти и че освен по пощата, по имейл, по телефона или на място институцията, гражданите могат да подават жалби или получат консултации като звънят и на мобилните телефони на експертите, качени на сайта.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments