Габриела Руменова предупреждава: Измамна схема подвежда потребители да плащат за непоръчани пратки

Онлайн измама подвежда потребителите да плащат за стоки, които не са поръчвали, чрез използване на неправомерно събрани лични данни

1
637
Онлайн търговия
Снимка: Pixabay

Онлайн потребителите в България са изправени пред нова измамна схема, която използва техните лични данни, за да ги подведе да плащат за пратки със стоки, които не са поръчвали. Измамата работи по следния начин – след като са събрани неправомерно лични данни на потребителите, до тях се изпраща куриерска пратка с наложен платеж, но без възможност за „Преглед и тест“. Пакетът съдържа трите имена на получателя, неговия адрес и телефонен номер, което допълнително създава впечатление за легитимност на пратката.

Как работи измамата?

Измамата се реализира чрез следене на онлайн поведението на потребителите и събиране на техните лични данни. След това, до потребителите се изпраща пратка с наложен платеж. Получателите, които активно пазаруват онлайн, често очакват доставки и може да не се усъмнят при получаването на известие за доставка. Това прави схемата по-ефективна, особено сред онези, които са извършвали множество покупки по същото време.

Габриела Руменова, създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“, споделя, че тази измама вероятно е свързана с неправомерно обработване на лични данни. Тя призовава засегнатите потребители да предприемат незабавни мерки, като информират полицията и Комисията за защита на личните данни.

Един от пострадалите потребители е споделил своето преживяване:

„Миналата седмица поръчах няколко неща онлайн. Куриерът дойде в понеделник на служебния ми адрес и каза, че няма опция за преглед. На пакета бяха моите имена, адрес и телефонен номер. Платих около 100 лв. и веднага отворих пакета, който съдържаше една детска фланелка с много лошо качество. Обадих се на куриера, но той каза, че нищо не може да направи, тъй като парите вече са преведени. Той ме посъветва да се обърна към полицията.“

Потребителят вече е подал жалба в Икономическа полиция към ОДП-Варна.

Как да се предпазим от подобни измами?

Габриела Руменова препоръчва на всички потребители, които се сблъскват с подобни ситуации, да предприемат следните стъпки:

Информирайте органите на реда – подайте сигнал в местната полиция или икономическа полиция.
Свържете се с Комисията за защита на личните данни – ако имате съмнения, че личните ви данни са използвани неправомерно, подайте жалба в Комисията за защита на личните данни.
Проверете източника на злоупотребата – опитайте да установите как е станало изтичането на личните ви данни и потърсете източника, от който са събрани тези данни.
Изисквайте заличаване на данните – след като установите компанията или лицето, което неправомерно обработва вашите лични данни, можете да изискате те да бъдат заличени.

Измамите с непоръчани пратки представляват сериозна заплаха за активно пазаруващите онлайн потребители. Най-добрият начин да се предпазите е да бъдете внимателни при получаване на пратки, да не плащате наложен платеж без проверка на стоката и да информирате органите на реда при всякакви съмнения за измама. Не забравяйте да защитите личните си данни и да се уверите, че те не се използват без ваше съгласие.

Въвеждат се по-ефективни мерки за противодействие на кибератаките

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Габриела Руменова предупреждава: Измамна схема подвеж… […]