Федералната авиационна администрация пуска Boeing 737 Max да лети отново

0
248
Боинг
Снимка: Wikimedia Commons

Федералната авиационна администрация (FAA) изчисти репутацията на Boeing’s 737 Max и позволи машините да летят отново, след като ги приземи за близо две години заради серия катастрофи, при които загинаха 346 души, съобщава “Асошиейтед прес”.

Администраторът на агенцията Стив Диксън заяви миналата седмица, че FAA е в последния етап от прегледа на промените в Max, които ще направят безопасното връщане в небето. В свое изявление той каза:

“Ще вдигна заповедта за заземяване, само след като нашите експерти по безопасност се убедят, че самолетът отговаря на стандартите за сертифициране.”

Този ход дойде след многобройни изслушвания на конгреса по катастрофите, които доведоха до критики към FAA за небрежен надзор и бързането на Boeing да внедри нова софтуерна система, която поставя печалбите над безопасността и в крайна сметка доведе до уволнението на нейния изпълнителен директор.

Регулаторите по целия свят приземиха Max през март 2019 г. след катастрофата на самолет на Ethiopian Airlines. Това се случи по-малко от пет месеца, след като друг такъв самолет, собственост на индонезийския авиопревозвач Lion Air, се потопи в Яванско море. Всички пътници и членове на екипажа в двата самолета бяха убити.

Разследващите се съсредоточиха върху софтуера против срив, който Boeing е създал, за да се противопостави на тенденцията на самолета да се накланя нагоре заради размера и разположението на двигателите. Този софтуер многократно натискаше носа и на двата самолета, които се разбиха, въпреки борбата на пилотите да си върнат контрола върху машината. Във всеки от случаите единичен дефектен сензор задейства стъпката надолу.

Изкуплението на Boeing идва в средата на пандемия, която уплаши пътниците и унищожи авиационната индустрия, ограничавайки възможността на компанията да се завърне. Самолетните пътувания само в САЩ са намалели с около 65% в сравнение с преди година.

Продажбите на Boeing на нови самолети спаднаха поради кризата на Max и пандемията от коронавируса. Поръчки за повече от 1000 самолета Max бяха анулирани или премахнати от изоставането на Boeing тази година. Всеки самолет носи цена на стикер между 99 милиона и 135 милиона долара, въпреки че рутинните авиокомпании плащат много по-малко от цената на списъка.

Джон Хансман, професор по аеронавтика в Масачузетския технологичен институт, каза, че хората обикновено избягват самолети в продължение на няколко месеца, след като има проблеми. Но случаят с Макс е необичаен и ако не беше новият коронавирус, Хансман каза, че ще се чувства в безопасност, летейки с тази машина.

“Цялото това нещо е подложено на по-голям контрол от всеки самолет в света. Това е може би най-безопасният самолет, какъвто трябва да бъде.”

American е единствената авиокомпания в САЩ, която е върнала Max в графика си досега, започвайки с еднопосочно пътуване всеки ден между Ню Йорк и Маями, започващо на 29 декември. Близо 400 самолета Max бяха в експлоатация по целия свят, когато бяха заземени, а оттогава Boeing построи и съхрани още около 450. Всички трябва да преминат поддръжка и да направят някои модификации, преди да могат да летят.

Пилотите трябва да преминат също обучение на симулатор, което не се изисква при въвеждането на самолета. Хансман заяви, че обучението на пилоти за квалифицирани 737 пилоти не трябва да отнема много време, тъй като Boeing има решени проблеми със софтуера на Max. Вече не насочва автоматично носа на самолета многократно надолу и не отменя командите от пилота, според Boeing. Компанията публикува резюме на промените в самолета.

Роднини на хора, загинали при катастрофите, остават неубедени в безопасността на Макс. Те обвиниха Boeing, че крие критични конструктивни характеристики от FAA и казват, че компанията се е опитвала да коригира тенденцията носът на самолета да се накланя със софтуер, замесен в двете катастрофи.

“Летящите пътници трябва да избягват Макса”, каза Майкъл Стумо, чиято 24-годишна дъщеря загина при втората катастрофа. И посъветва:

“Сменете полета си. Това все още е по-опасен самолет от другите съвременни самолети.”

Репутацията на Boeing е победена след катастрофите. Тогавашният главен изпълнителен директор Денис Мюленбург първоначално предположи, че виновни са чуждестранните пилоти. Разследващите от Конгреса обаче откриха анализ на FAA – проведен след първата катастрофа на Max – който прогнозира, че ще има още 15 катастрофи по време на живота на самолета, ако софтуерът за управление на полета не бъде фиксиран.

След 18-месечно разследване комисията по транспорта хвърли вината върху Boeing, който беше под натиск да доразработи Max, за може да е адекватен пред европейския си конкурент Airbus, а FAA, която сертифицира Max и беше последната агенция в света да го заземи след катастрофите. Разследващите казаха, че Boeing страда от „култура на прикриване“ и са притиснали инженерите да бързат да пуснат самолета на пазара.

Boeing многократно грешеше за това колко бързо може да оправи самолета. Когато тези прогнози продължават да са погрешни и Боинг е възприет като оказващ ненужен натиск върху ФАА, Мюленбург е уволнен през декември 2019 г.

Диксън – който летеше с изтребители F-15 във ВВС, преди да служи като пилот и изпълнителен директор на Delta Air Lines – предвещава решението на агенцията да освободи Макса да лети отново с коментари през септември, след като се качи в пилотската кабина на Макс за двучасов пробен полет.

“Хареса ми това, което видях в полета”, заяви Диксън този ден. Някои роднини на пътници, загинали при етиопската катастрофа, отхвърлиха полета на Диксън като каскада в полза на Boeing.

През последните седмици европейските регулатори също сигнализираха, че вероятно одобряват работата на Boeing. Регулаторите в Канада и Китай все още провеждат свои собствени прегледи. Роднините казват, че е твърде рано, а те и техните адвокати казват, че Boeing и FAA задържат документи. Наоайз Райън, ирландска гражданка, чийто съпруг загина при етиопската катастрофа, каза, че Макс е “същият самолет, който катастрофира не веднъж, а два пъти, защото безопасността не беше приоритет за тази компания”Антон Сахади, който живее в Джакарта, Индонезия, и загуби двама братя в катастрофата на Lion Air, заяви, че смята, че е твърде рано Макс да лети отново. “Аз лично изпитвам толкова голямо съжаление за решението да отменят забраната за Boeing 737 Max”, каза той. И допълни:

“Делата от инцидентите все още не са приключени на 100%. Все още има много от тях. Мисля, че всички семейства на жертвите в Индонезия и Етиопия ще се чувстват по същия начин, толкова съжаляват, защо могат да летят отново, защото все още сме в процес на възстановяване на проблемите си заради инцидентите.”

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments