Facebook има езикови пропуски, които позволяват на речта на омразата да процъфтява

0
13
Социална мрежа
Снимка: Pixabay

От години наред главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг изтъква мисията си да свърже целия свят, а компанията му е по-близо от всяка друга по отношение на изпълнението на тази цел. Въпреки това тази удивителна глобална мисия има своята цена.

Според вътрешни документи, анализирани от „CNN“, самите експерти на Facebook многократно са предупреждавали, че компанията изглежда не е подготвена да се справи с някои проблеми като разпространяване на реч на омразата и дезинформация на езици, различни от английския. Тези пропуски могат да направят потребителите в най-нестабилните в политически аспект държави по-уязвими към насилие в реалния свят.

Документите са част от разкритията, направени пред Комисията по ценни книжа и фондови борси и предоставени на Конгреса в редактиран вид от правния съветник на Франсис Хоугън, която е бивша служителка на гиганта и настоява да разкаже истината. Консорциум от 17 американски новинарски организации, сред които и „CNN“, е прегледал обстойно редактираните версии, получени от Конгреса.

В много от държавите, които Facebook определя като рискови“ – вътрешно за компанията обозначение, показващо текущата нестабилност на дадена държава, се говори на множество езици и диалекти, включително Индия, Пакистан, Етиопия и Ирак. Въпреки това екипите за модериране на Facebook имат капацитет да се справят само с някои от тези езици, а според документите все още се публикуват мащабно голям брой изказвания, съдържащи елементи на омраза и дезинформация. М

акар че платформите на Facebook поддържат повече от 100 различни езика в световен мащаб, екипите за модериране на съдържание не го правят. Говорител на компанията заяви пред „CNN Business“, че екипите ѝ се състоят от 15 000 души, които преглеждат съдържание на повече от 70 езика и работят на повече от 20 места по целия свят. Дори на езиците, които персоналът поддържа, документите показват няколко недостатъка в откриването и елиминирането на вредното съдържание в платформата. Налице са и проблеми, свързани с превода, за потребителите, които искат да докладват за проблеми. Данните по случая показват, че само няколко „категории злоупотреби“ относно реч, разпалваща омраза, в Афганистан са преведени на местния език пущу. Информацията е от 13 януари 2021 г. , месеци преди талибаните да превземат страната.

Документите, в много от които се описват собствени проучвания на компанията, разкриват пропуските в способността на Facebook да предотвратява разпространението на речта на омразата и дезинформацията в редица държави извън САЩ, където е седалището на компанията. Тези факти несъмнено водят до опасения относно това дали компанията може да контролира адекватно огромната си платформа и да предотвратява вреди в реалния свят.

Най-уязвимите места в света са езиково разнообразни и местните жители говорят езици, които не се говорят от много хора.“, заяви пред консорциума Франсис Хоугън, бивш продуктов мениджър в екипа за гражданска дезинформация на Facebook. По нейни думи компанията добавя нов език единствено в условията на криза, което означава, че Facebook често тества нови езикови модели почти в реално време в страни, които са изложени на риск от етническо насилие или дори геноцид.

В един от документите от началото на тази година например се описват над 20 езици във Facebook и Instagram, които компанията е „приоритизирала“ за разширяване на автоматизираните си системи през първата половина на 2021 г. , отчасти въз основа на „риска от офлайн насилие“ Сред тях са амхарският език и езикът, наречен оромо – два от най-разпространените езици в Етиопия, където от близо година се води жестока гражданска война. По този повод технологичният гигант съобщи, че разполага с екип от различни специалисти, който се занимават със ситуацията, свързана със сигурността в Етиопия, като наред с това успокои, че вече са подобрени настройките за докладване на опасно съдържание в страната.

Според говорител на компанията от 2016 г. насам Facebook е инвестирал общо 13 милиарда долара за подобряване на безопасността на своите платформи. За справка, през миналата година годишните приходи на компанията са надхвърлили 85 млрд. долара, а печалбата ѝ е достигнала 29 млрд. долара.  Говорителят също така подчерта, че компанията разполага с глобална мрежа за проверяване на факти, което се извършва от трети страни, като по-голямата част от тях са базирани извън САЩ.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments