Ежедневни токови удари тормозят жителите на бургаски квартали. Къде са ЕВН и държавата?

0
393
Електричество
Електричество. Снимка: Pixabay

Ежедневни токови удари тормозят жителите на няколко бургаски квартала – „Банево“, „Ветрен“ и „Сарафово“. Проблемът е от дълго време, но и до ден-днешен не е разрешен.

Искра.бг се свърза с Инициативния комитет на трите квартала и се срещнахме с основните организатори: Величка Стойчева, Явор Славов и адвокат Драгомир Ошавков. Един от тях – Величка Стойчева, жител на кв. „Банево“, разказа, че всеки ден има токови удари поне по четири пъти. Често те са през тъмната част на денонощието. В резултат, освен че много хора остават без електричество, включително и зимата, горят електроуреди, което води до огромни разходи за домакинствата. Самата Величка Стойчева също е потърпевша от токовите удари. Нейни електроуреди също са изгорели и това е останало за нейна сметка.

Хората се борят с този проблем от дълго време. Затова са сформирали специален инициативен комитет и са стартирали подписка. За много кратко време стотици граждани са се включили в нея и впоследствие тя е била подадена в Комисията за защита на потребителите /КЗП/ със съдействието на адвокат, който работи по казуса напълно безвъзмездно.

Потърпевшите потребители на електроразпределителното дружество ЕВН настояват за няколко неща. Първо, те искат да бъдат поставени в различните квартали измервателни уреди, за да стане ясно с какво напрежение се подава токът. Освен това, след като им се предоставя крайно некачествена услуга, те настояват да получат по-ниска цена за нея – подобно на практиката за различни тарифи на мобилните оператори. Искат и реални обезщетения от ЕВН за електроуредите им, които се развалят. В момента, според правилата на компанията, повредата трябва да се заяви в срок от три дни, но невинаги това е възможно да се случи и всичко остава като разход за самия клиент. И не на последно място от ЕРП-то изпращат свой техник на място при повреда, а хората желаят тази практика да бъде променена.

Адвокат Драгомир Ошавков, който помага на клиентите на ЕВН от трите квартала, обясни пред Искра.бг, че проблемите тук са няколко. Първият е, че електроразпределителното дружество отказва да предоставя справки за това колко често прекъсва тока. Следващият са правилата, които Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ е приела по този въпрос, свързан с качеството на предоставяната услуга.

Драгомир Ошавков
Драгомир Ошавков. Снимка: Facebook

На въпрос на Искра.бг защо те не бъдат променени и обслужват ли се определени интереси по този начин той отговори:

„Със сигурност в Държавата комисия за енергийно и водно регулиране голямо влияние имат тези ЕРП-та. КЕВР винаги е бил орган, който е бил политически завладян, тъй като той държи контрола върху много сериозна част от икономиката на България и това е електроразпределението. Вие виждате, че абсолютно всяка власт като дойде и има ново правителство, едно от първите неща, които прави, е да смени шефа на КЕВР. Аз нямам преки наблюдения върху това в какво точно се изразява тяхното влияние, но всички виждаме, че при една некачествена услуга им се разминава на ЕВН и на другите ЕРП-та.“

Проблем според Ошавков е и контролът, който трябва да осъществява държавата в лицето на КЕВР. И не на последно място – отказът на ЕВН да поеме отговорност за случващото се в бургаските квартали. От компанията за оправдават, че те попадат на пътя на прелетните птици – Виа Понтика, и това била причината за прекъсванията на електрозахранването. Но според адвоката, и според Стойчева, това не отговоря на истината, защото хората не намират мъртви птици. Освен това има токови удари и през нощта, а тогава те не са активни. Друг аргумент, който посочи адвокатът е, че в случаите, когато медиите направят обществено достояние този казус, прекъсванията на електричеството намаляват осезаемо. Затова според хората проблемът е по-скоро в натоварването на мрежата и присъединяването на нови абонати или незаконно такова. 

Цялото интервю с адвокат Драгомир Ошавков можете да чуете в следващия аудиофайл:

 

Друг потърпевш от честите токови удари жител на кв. „Банево“ – Явор Славов, подчерта пред Искра.бг, че логичният развой на събитията е да се събере нова подписка, ако проблемите продължават, и тя отново да се входира в КЗП. Той посочи също така, че при изгаряне или повреда на електроуред имаш само три дни срок да го декларираш и то в писмен вид и на място в ЕВН, което е огромен проблем за работещите хора. Освен това има уреди, които са гаранционни, а от дружеството искат те да бъдат поправяни от техен техник. 

Гражданите са твърдо решени да продължат битката с ЕВН докато проблемът с токовите удари не бъде разрешен, за да могат да водят нормален начин на живот. При представянето на инвестиционната програма на дружеството стана ясно, че се предвижда да се работи по въпроса, но това ще се случи чак до 2026 година. А дотогава клиентите ще продължат да бъдат ощетени.

Проблем с чести токови удари има и в някои села в Бургаско като Миролюбово. Граждани са подали сигнал от името на няколко домакинства до ЕВН и са получили незадоволителен отговор от дружеството. Затова те обмислят да подадат жалба в Община Бургас. Това само доказва, че явно токовите удари и проблемите с качеството на услугата са практика за ЕРП-то. Дали това ще се промени и кога предстои да разберем. 

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments