Европейският съвет с доклад за безопасността на мотоциклетистите в Европа

0
75
Мотоциклетист
Мотоциклетист. Снимка: Pixabay, Архив

В доклада се констатира, че за последните 10 години над 45 000 са загиналите в катастрофи с мотоциклет или мотопед в ЕС, като 9 от 10 са мъже. През 2021 г. 3 891 души са загинали по време на управление на мотоциклет или мотопед в ЕС, около 90% от които са мъже. Тази цифра е с 25% по-ниска в сравнение с предходното десетилетие.

Според авторите тази положителна статистика за по-малкия брой смъртни случаи може да се дължи на промените в изискванията на ЕС за издаване на свидетелства за управление през 2013 г. и въведените етапи за придобиване на пълноправно свидетелство за управление на най-големите и най-мощни мотоциклети.

Минималната препоръчителна възраст за управление на мотопед в ЕС понастоящем е 16 години, но в няколко държави тя все още е 14 години, без преминаване на практически изпит. Според ЕСТБ практическият изпит следва да бъде задължителен и всички държави следва да прилагат препоръчителната минимална възраст от 16 или повече години.

Европейският съвет за транспортна безопасност призовава Европейския съюз и европейските национални правителства да направят спирачните системи против блокиране на колелата /ABS/ задължителни за всички нови мотоциклети.

Други препоръки в доклада са задължителните технически прегледи да се изискват за всички мотоциклети и мотопеди, както и да се наблегне върху проверката дали превозните средства не са били модифицирани за по-високи скорости. Понастоящем Европейската комисия преразглежда правилата относно прегледите на превозните средства, като тази година се очаква предложение.

Националните правителства следва да разработят по-добър контрол на ограниченията на скоростта, приложими за мотоциклетистите, който да отчита факта, че мотоциклетистите покриват лицето си с каски, така че не могат да бъдат идентифицирани в държави, които изискват идентифициране на водача при налагането на санкции. Преглед на 61 международни проучвания в доклада доказват, че носенето на каска намалява риска от фатален изход при инцидент с мотоциклет с приблизително 42%, а рискът от тежка травма на главата с около 69%.

Следва да се подобри контролът върху носенето на каски, както и националните правителства заедно с ЕС да насърчат информирането на потребителите относно показателите за безопасност на каските, жилетките с въздушни възглавници и други предпазни средства.

Производителите на автомобили, микробуси и камиони също трябва да подобрят разпознаването на мотоциклетисти чрез технологии за безопасност, като например автоматизирано аварийно спиране.

В доклада се насочва вниманието и върху доставчиците, управляващи велосипеди и мотоциклети. Те са изправени пред „перфектна буря“ от рискови фактори, включително разсейване от мобилни приложения, натиск за бързи доставки, липса на предпазни средства и слаб контрол върху състоянието на превозните средства.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments