Европейският план за плаващи газови терминали поражда опасения за климата

0
36
Превоз на гориво
Превоз на гориво. Снимка: Pixabay

С наближаването на зимата европейските нации, отчаяни да заменят природния газ, който някога са купували от Русия, прегърнаха краткосрочно решение: серия от приблизително 20 плаващи терминала, които ще получават втечнен природен газ от други страни и ще го превръщат в гориво за отопление, съобщава „Асошиейтед прес“.

И все пак планът с първите плаващи терминали, които ще доставят природен газ до края на годината, предизвика тревога сред учените, които се опасяват от дългосрочните последици за околната среда. Те предупреждават, че тези терминали ще запазят зависимостта на Европа от природния газ, който отделя затоплящ климата метан и въглероден диоксид, когато се произвежда, транспортира и изгаря.

Някои учени казват, че се притесняват, че плаващите терминали в крайна сметка ще се превърнат в дългосрочен доставчик на огромните енергийни нужди на Европа, които могат да продължат години, ако не и десетилетия. Подобна тенденция може да откаже усилията за намаляване на емисиите, които според експертите не са се придвижили достатъчно бързо, за да забавят щетите, нанасяни на глобалната околна среда.

Голяма част от втечнения природен газ или LNG, който Европа се надява да получи, се очаква да идва от Съединените щати. Необходимостта възникна, след като нахлуването на Русия в Украйна разруши връзките ѝ с Европа и доведе до спиране на по-голямата част от природния газ, който Москва отдавна доставяше. По крайбрежието на Персийския залив на САЩ терминалите за износ се разширяват и много жители там са разтревожени от увеличаването на сондажите за газ и произтичащата от това загуба на земя, както и от екстремните климатични промени, свързани с изгарянето на изкопаеми горива. Джон Стърман, учен по климата в Масачузетския технологичен институт, коментира случващото се така:

„Изграждането на тази огромна инфраструктура за втечнен природен газ ще заключи света в продължаващо разчитане на изкопаеми горива и продължаващи щети върху климата за десетилетия напред.“

Природният газ допринася значително за изменението на климата – както когато се изгаря, превръщайки се във въглероден диоксид, така и чрез изтичане на метан, още по-мощен парников газ. И все пак европейските нации, които от години са лидери в преминаването към по-чиста енергия, предложиха да въведат повече от 20 плаващи LNG терминала в своите пристанища, за да компенсират загубата на руски природен газ.

Терминалите, които се извисяват над домовете и се простират на почти 1000 фута (304 метра), могат да съхраняват приблизително 6 милиарда кубически фута (170 000 кубически метра) LNG и да го преобразуват в газ за домове и предприятия. Те могат да бъдат построени по-бързо и по-евтино от наземните терминали за внос, въпреки че са по-скъпи за експлоатация, според Международния газов съюз. Николин Бромандър, анализатор в „Rystad Energy“, изрази следното мнение:

„Всяка страна трябва да се подготви за сценарий, при който може да има съкращаване на руските доставки. Ако сте зависими, трябва да имате резервен план.“

Много учени по околната среда твърдят, че парите, заделени за корабите – чието построяване струва около 500 милиона долара всеки, според Rystad – биха били по-добре изразходвани за бързо приемане на чиста енергия или подобрения на ефективността, които биха могли да намалят потреблението на енергия.

Изграждането на повече слънчеви или вятърни паркове, което отнема години, няма веднага да замени руския газ. Но с адекватно финансиране, предположи Стърман, по-високата енергийна ефективност – в домове, сгради и фабрики, заедно с внедряването на вятърни, слънчеви и други технологии – може значително да намали нуждата на Европа да замени всичкия загубен газ.

Германия, сред най-силните защитници в Европа на плаващите LNG терминали, очаква пет от корабите и е отделила приблизително 3 милиарда евро за усилията, според Global Energy Monitor. Германия също одобри закон за ускоряване на развитието на терминалите, суспендиращ изискването за екологични оценки. Това е ход, който притеснява екологичните групи.

„Напълно очевидно е“, твърди Саша Мюлер-Крайнер, главен изпълнителен директор на Environmental Action Germany, че „разпоредбите на закона са разработени в тесен диалог с газовата индустрия“.

Правителството и енергийната индустрия на Германия защитиха прегръдката си на терминалите за втечнен природен газ като спешен отговор на загубата на по-голямата част от руския газ, който отдавна са получавали, който според тях Москва ще затвори напълно.

„В изключителна ситуация като тази, когато става дума за сигурността на доставките на газ в Германия, е оправдано да се ускори процесът на одобрение“, се казва в изявление на асоциацията на германската енергийна индустрия BDEW (Федерална асоциация за управление на енергията и водите).

Сузане Унград, говорител на Министерството на икономиката и енергетиката на Германия, отбеляза, че се полагат усилия за намаляване на емисиите на метан в страни износителки като Съединените щати. И тя каза, че в преследването на изграждането на терминали за втечнен природен газ европейските власти ще извършат цялостни оценки.

Грейг Айткен, анализатор в Global Energy Monitor, отбеляза, че терминал, който трябва да отвори близо до Гданск, Полша, е подписал договори с американски доставчици на втечнен природен газ, които продължават и след 2030 г. Това може да затрудни Европейския съюз да постигне целта си за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г.

Италия, Гърция, Франция, Холандия, Хърватия, Естония, Финландия, Латвия, Словения и Обединеното кралство са планирали един или повече плаващи LNG терминали, според Rystad Energy.

В някои случаи, твърдят привържениците, корабите биха могли да помогнат на екологичната кауза. Те отбелязват например, че тъй като доставките на руски газ са намалели, общностите в Германия и на други места са изгаряли въглища, които обикновено произвеждат повече емисии от природния газ. Увеличаването на доставките на природен газ ще направи това по-малко необходимо.

Въпреки това метанът често може да изтече по веригата за доставка на природен газ. Така че в някои случаи нетният климатичен ефект от изгарянето на природен газ може да не е по-добър от въглищата.

Междуправителственият панел на ООН по изменението на климата предупреди, че продължаването на използването на инфраструктурата за изкопаеми горива, която вече е налице, ще доведе до надхвърляне на глобалното затопляне с 1,5 градуса по Целзий (2,7 по Фаренхайт). При това ниво се очаква топлината да влоши внезапните наводнения, екстремните горещини, интензивните урагани и по-продължителните горски пожари, които са резултат от изменението на климата и струват животи. Ким Коб, климатолог в Браун Университет, е категоричен:

„Малко обезсърчаващо е да видим Европа, която е била седалището на толкова много енергия и действия и смели цели за емисиите, да бъде дом на този конкретен начин с удвояване на инфраструктурата за изкопаеми горива.“

В Съединените щати, най-големият експортен пазар за насочен към Европа LNG, се изграждат три нови терминала за износ. Единадесет допълнителни терминала и четири разширения са в етап на планиране. Някои експортни терминали, които се бореха да привлекат финансиране, сега виждат повече инвестиции и интерес, подчертава Ира Джоузеф, дългогодишен енергиен анализатор.

„Това, което видяхте да се случва през последните два месеца – те подписват договори за продажба и покупка, отдясно и отляво“, изтъква Джоузеф.

Rio Grande LNG, експортен терминал, предложен от Next Decade в Браунсвил, Тексас, например, изглежда се спря миналата година пред лицето на екологични протести. Но тази пролет френска компания Engie и няколко клиенти в Азия подписаха дългосрочни договори за закупуване на LNG от терминала. Сега следващото десетилетие казва, че е вероятно да получи цялото финансиране, от което се нуждае.

Недостигът на газ в Европа ескалира световните цени на LNG, което накара купувачите в Китай и другаде да подпишат дългосрочни договори с доставчици в Съединените щати. Американският износ на LNG вероятно ще нарасне с 10 милиона тона през следващата година, каза Бромандър, анализаторът от Rystad.

Плаващите кораби за втечнен природен газ се таксуват като краткосрочно решение за поддържане на притока на газ за няколко години, докато се изграждат по-чисти източници на енергия като вятър и слънце. Но критиците са на мнение, че е малко вероятно кораб, построен да издържи десетилетия, да спре завинаги операции след няколко години.

След като плаващите терминали бъдат построени, те могат да се използват навсякъде по света. Така че, ако европейските нации вече не искат плаващи LNG терминали, докато преминават към по-чиста енергия, корабите могат да отплават до друго пристанище, като по същество блокират използването на природен газ за десетилетия.

И в някои случаи, особено в Германия, някои от предложените плаващи терминали изглежда проправят пътя за крайбрежни терминали, които ще бъдат построени да издържат 30 или 40 години – далеч над точката, в която нациите трябва да изгарят изкопаеми горива, смятат екологични групи.

„След като войната приключи и, както всички се надяваме, мирът бъде възстановен, наистина ли ще кажат: „О, нека да го занесем на пункта за скрап?“, попита Стърман. И е категоричен:

„Те няма да направят това.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments