Европейски ден на морето: Бургас, Варна и Добрич се обединиха за устойчива синя икономика

0
153
Гроздан Караджов
Гроздан Караджов. Снимка: Искра.бг

Национална кръгла маса „Бъдеще за Черно море, бъдеще за Европа“ обедини трите морски града – Бургас, Варна и Добрич. Кръглата маса се проведе днес в Културен център „Морско казино“ в Бургас, която беше под патронажа на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Европейският ден на морето /EMD/ е ежегодно събитие, организирано съвместно с Европейската комисия /ЕК/, по време на което морската общност се среща, за да обсъди и очертае общите си действия по морски въпроси за устойчива синя икономика.

Освен министъра, на кръглата маса присъстваха областният управител Стойко Танков, кметът Димитър Николов, депутатите Петър Кънев от БСП и Златомира Карагеоргиева от Има такъв народ /ИТН/, областният управител на Добрич Галин Господинов и зам. областният управител на Варна Александър Николов и представители на различни институции.

На срещата областният управител на Бургас каза:

„Тази кръгла маса е посветена на деня на морето, която е важно събитие за нашия град и целия Черноморски регион. Интересът към морските територии винаги е бил и днес остава сериозен. Моретата са играли водеща роля в развитието на европейската култура и история и днес продължават да са важна част от политиката на ЕС. Развитието на държавите зависи от дейността на пристанищата, водният транспорт, търговията, които са важна предпоставка за съвременното развитие на националните икономики, но и участието на държавата в международните отношения. Точно за това е необходима национална черноморска политика. Имаме нужда от нов поглед и перспективи за социално-икономическото и технологично развитие на Черно море.“

„Това, което предстои в България, е за всички региони и е за интегрираното развитие. Това ще рече, че всеки един от регионите, стартирайки отдолу нагоре, т.е. започвайки от регионалните, териториалните съвети за развитие, ще обсъжда и ще взима самостоятелно решения по онези важни проекти, които са на инвестиционно и инфраструктурно естество, които са най-полезни за съответния град и регион. По този начин е структуриран всеки следващ период на Програма за развитие на регионите. В този смисъл стават все по-важни онези отличителни белези и черти на група от региони, които имат нещо общо, затова нямаше нещо по-нормално, което да направя днес, е да кажа, че Черноморският регион е първият, който се набива на очи с много общи възможности за развитие. Това са Областите Добрич, Варна и Бургас. На първо място трябва да се задълбочи използването на морските ресурси на икономическия растеж, върху което се работи от дълги години и ние сме щастливи, че в България има предпоставки за засилен растеж за така наречената синя икономика. С около 400 км Крайбрежие и изключителна икономическа зона от 36 хил. кв/км в Черно море, която България притежава правата върху подземните и водните ресурси, с която се открива огромен потенциал“, посочи Гроздан Караджов.

Проф. д-р Маруся Любчева е категорична, че Черно море е част от всички европейски политики и трябва да се развива потенциала му. По думите й всяка европейска политика преминава през силни национални политики. Според нея е нужно да има национална интегрирана морска стратегия, за да има една усещана интеграция.

От своя страна кметът на Бургас Димитър Николов каза:

„Четири са основните институции, от които зависи адекватното управление на морските ресурси – държавата, бизнес сектора, неправителствените организации и местната власт. Трябва да се действа по-активно и да обединим сили, като настояваме, да има конкретно специфично отношение към Черно море от страна на Европейската комисия чрез националната. Мисля, че е време да се преборим за една оперативна програма, която включва всички проекти, което обединява в себе си инфраструктура, геозащита, морска амброзия, екология, опазване на на крайбрежните зони. Единични и откъсачни инициатива от малки, пилотни проекти и презентирайки добрите практики, няма как да се преборят в световен мащаб. Там трябва да се включат морските бизнес-процеси и морския туризъм. Необходима е да се насърчи партньорството между морските общини, където няма активно партньорство между тях. Община Бургас търси партньори в лицето на Добрич и Варна, за да работим заедно за една добра морска инфраструктура.“

„За нас е жизнено важно да се ускори процеса за изграждането на магистрала „Черно море“ заради инфраструктурата ни като крайбрежни градове. Трябва да помислим и за енергийната сигурност. България има гаранция от Александруполис за LPG терминал. Може да се проведат разгори и с Турция за изграждането на газови връзки с LPG терминали, които да бъдат разположени на бургаското пристанище. Тогава няма да имаме управление в тези процеси с 20%, а на 100%. При такива кризи, България може да изисква промяна и особен статут за такива важни суровини като втечнения газ„, обясни Николов.

На форума се разбра, че на Добрич е предоставено финансиране за 2 милиарда лева за интеграция, а Бургас и Варна трябва да се състезават чрез предложени проекти за 1 милиард лева. Целта е една от двете общини да предложат повече проекти, за да получат по-голямо финансиране за Черноморския си регион.

Участниците във форума се обединиха около каузата Бургас, Варна и Добрич да работят заедно и да са свързани с морски и жп транспорт.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments