Експерти: Зоните с ниски емисии в София няма да имат ефект в този си вид

0
37
Трафик
Трафик. Снимка: Искра.бг

Експерти от „За Земята“ изразиха несъгласие със Зоните с ниски емисии /ЗНЕ/ по отношение на транспорта, които бяха предложени от Столична община, става ясно от съобщение на екологичното сдружение.

Според разпространеното до медиите становище става ясно, че въпросните зони ще са в сила само в част от годината и ще допринесат минимално за качеството на атмосферния въздух. Ефектът ще е толкова малък, че трудно може да се разграничи от потенциалната естествена подмяна на старите автомобили от страна на домакинствата и бизнеса.

Това показват данните от специален експертен доклад по темата, изготвен по поръчка на „За Земята“. Според екологичното сдружение е напълно реалистично да се постигне намаляване на вредните емисии от транспорта с въвеждането на зони, стига това да се направи както трябва.

Експертите предлагат по-добър според тях вариант, по който да бъде осъществено разпределението на зоните. Те съпоставят потенциалните ограничения в емисиите на азотни оксиди /NOx/ и фини прахови частици /ФПЧ/ в предложения от Столична община вид през лятото и тази от по-прецизното експертно предложение, съответно до 2026 и 2030 г. Изчислени са и варианти с допускане на намаляване на трафика в града с 20% във всеки от посочените случаи.

Резултатите недвусмислено показват значително по-голямо ограничение на емисиите, както на NOx, така и на ФПЧ в по-прецизния вариант на експертите, наречен „За София“. Тази рамка отчита по-добре концентрацията на трафика, кварталите с неблагоприятни условия за проветряване и важните обществени дейности, свързани с повишено присъствие на автомобили. Вниманието се насочва и към рисковете за здравето и продължителността на живота на софиянци. Ускоряването на времевия обхват и разширяването на пространствения обхват на ограниченията несъмнено се свързват с по-добри очаквани постижения, се посочва в доклада.

„Обхватът на ЗНЕ би следвало да се съобразява с транспортните направления генериращи по-големия дял емисии и по-общите условия на достъпност до заместващи начини и средства за придвижване, за да бъде мярката успешна“, посочва гл. ас. д-р Ангел Буров, водещият автор на докладa.

Според него истински видими ползи от зоните ще се появят, ако мярката постигне намаляване на трафика. За тази цел те трябва да бъдат по-големи, за да могат да не бъдат заобикаляни и да се предложат повече и по-атрактивни алтернативи на придвижването с автомобил в столицата.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments