Дизелът на колонките – дефицит, ако забраним износа за „Нефтохим“?

0
418
Бензиностанция, гориво
Бензиностанция, гориво. Снимка: Искра.бг

Ще се стигне до дефицит на дизелово гориво в случай, че бъде забранен износът на продукти, произведени от рафинерията „Лукойл Нефтохим“, сигнализира служебният министър на транспорта Христо Алексиев, който участва в заседанието на Комисията по енергетика в Народното събрание. Предвиждаше се да бъдат гледани проекти на закони на „Продължаваме Промяната“ /ПП/ и ГЕРБ за дерогацията за руския петрол и компенсациите за горива, но точките отпаднаха, като остана само законопроектът на ДПС за пълна забрана на износ не само на петрол, а на произведените от него продукти. Изпълнителната власт смята, че забраната се отнася за износа на „черно злато“, а продуктите, произведени в рафинерията в Бургас, не попадат в тази категория. Въпреки това предложението на ДПС беше прието.

Министър Алексиев предупреди, че пълна забрана за износ ще има тежки последствия за бизнеса и гражданите. Той отчете, цитиран от „News.bg“, че страната ни употребява повече от 3 млн. тона горива на година, от които близо 2.5 млн. тона са дизел, който се произвежда в бургаската рафинерия.

„Работим изцяло в духа на дерогацията и в нейния дух е добре една част от износа да бъде позволен. И в залата казах, че България потребява 2,5 милиона тона дизел, за производството на който се преработва суров петрол. От тази преработка обаче излизат и редица други продукти – като керосин, мазут, които няма къде да се съхраняват и не могат да се пласират, защото няма търсене за тях или са забранени в ЕС. За да може да бъде приложена дерогацията, трябва да има възможност за износ на определени продукти. (…) Ако рафинерията затвори по технически причини, България няма откъде да внесе дизелово гориво.“, обясни той пред журналисти в кулоарите и добави:

„Водим много активни разговори с представители на Европейската комисия, за да уточним как да прилагаме регламента. Дерогацията за внос на суров петрол по море е ясна, но оттук нататък, възникват доста въпроси, тъй като за нефтопродуктите, произведени от суров петрол, идващи по тръбопровод има забрана, но нищо не е написано по отношение на тези, които се доставят с морски транспорт.“

Проведените разговори с ЕК са с цел запазване интереса на българските граждани и спазване на европейската правна рамка. Те се третират като два различни типа внос.

„Смея да твърдя, че за България няма забрана за износ на преработени нефтопродукти.“, заяви Христо Алексиев пред народните представители. Всичко, произведено в рафинерията в Бургас добива автоматично български, респективно европейски произход.

Министърът смята, че ще може да бъдат договорени необходимите количества, но цената ще се вдигне значително. Той предполага, че става въпрос за цени от 5 лева и нагоре.

„Преустановяването на дейността на рафинерията ще доведе до недостиг на горива на местния пазар, т.е. ще се стигне до увеличаване на цените и респективно повишаване на инфлацията. Накърняването на социалните интереси на населението би могло да рефлектира пряко на обществения ред и сигурност. Т.е. няма да се постигне и основната цел на тази дерогация – да се осигури нормално функциониране на държавата в икономически и в социален аспект.“

Припомняме, че от „Лукойл Нефтохим“ предупредиха, че ще затворят, ако се забрани износът на продуктите им. При подобен сценарий е логистично невъзможно да се внесат за толкова кратък период нужните количества дизел за гражданите и бизнеса.

Вицепремиерът обърна внимание, че започва да се очертава тенденция за дефицит на преработени нефтопродукти и в Западна Европа. Алексиев посочи, че турският експорт на преработени нефтопродукти със суровини от Русия, се е увеличил с 85% през последните два месеца, което води до превръщането на Турция в основен източник за задоволяване на потребностите от горива в Европа.

„За мен е разумно да има забрана за износ на дизелово гориво и цялото количество произведено от рафинерията да остава в България, но трябва да се позволи износа на останалите рафинирани продукти, за които има забрана за европейски пазар и няма търсене на българския. Ако не се допусне този износ, складовете на рафинерията ще се запълнят за 10 – 14 дни и тя ще трябва да преустанови дейност. Ако българската държава забрани износа на дизел, на разреши износа на останалите рафинирани продукти, бургаската рафинерия ще продължи да работи, ще се осигурят горива на добра цена за населението и бизнеса и ще се спази духа на регламента на ЕК.
Обръщам внимание на народните представители за всички аспекти на ситуацията. Целта ми е да могат да вземат информирано решение, тъй като това касае всички български потребители, цялото общество, домакинствата и бизнеса.“, заключи Христо Алексиев.

Същевременно депутатът от „Демократична България“ Ивайло Мирчев, който гласува „въздържал се“, призова тези, които казват, че рафинерията ще затвори – да спрат да плашат хората, защото това нямало да се случи. Той даде за пример Германия и на остров Сицилия, където държавата е взела контрола. Народният представител е категоричен, че е недопустимо „Лукойл“ да рекетира българския кабинет.

От Българската петролна и газова асоциация и представители на работодателските организации се обявиха „против“ забраната за износ.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments