Димитър Найденов: Опасните товари на пристанище Бургас могат да доведат до екологична катастрофа!

0
301
Пристанище Бургас
Пристанище Бургас. Снимка: Димитър Найденов

При управлението на ГЕРБ и Борисов в центъра на Бургас са изградени инсталации за не един опасен товар, а за цели три.“

Това каза общественикът Димитър Найденов на днешната пресконференция по темата за складирането на опасни товари на „Терминал 2А“ на пристанище Бургас, концесионирано от бизнесмена Кирил Домусчиев. Подчерта и че са подали сигнали до ресорните министри на транспорта, на вътрешните работи, на финансите и на екологията, дали са спазени всички процедури при изграждането на инсталацията. Разтоварването на тези материали е започнало още през 2017 година. По думите му разрешителните за инсталация и за складиране на сярна киселина е било извършено при нарушение на закона, и добави:

Ролята на държавата е не само да поддържа контрол, но и да го засили. Всяка индикация за нарушаване на закона, трябва да бъде своевременно проверена и в случай на нарушение да се предприемат всички възможни мерки и действия от страна на държавата, за да се обезпечи сигурността, здравето и живота на гражданите на Бургас.“

Найденов уточни, че през 2017 година, тогавашният началник на РИОСВ-Бургас е обяснил, че за проекта за изграждане на инсталация за складиране и обработка на сярна киселина, не е нужно да се извършва Oценка за въздействие върху околната среда /ОВОС/. По думите му директорът на РИОСВ-Бургас се е позовал на Приложение 2 към чл.93 от закона за опазване на околната среда и водите, където са описани дейностите, които не принадлежат към ОВОС. Точно по същото време се е подписало и разрешението за подпорния хотел на Алепу, който е поредният незаконен строеж по морето, каза общественикът. Той твърди:

На пристанището се е спестил ОВОС на проект, който е допуснал нарушение на закона, за изграждането на инсталация за резервоари за сярна киселина с обща вместимост 50 000 тона, за течни горива с обща вместимост 5000 тона, резервоари за втечнен газ. Това вече не е незаконен строеж на брега на морето, а за опасни товари в центъра на града. Те се намират прекалено близо един от друг. Складираните товари са опасни и могат да предизвикат екологична катастрофа в случай на авария. Те трябва да се разтоварват или навътре в морето, или на много отдалечени от населените места точки.

Обработката на опасни товари е била улеснена за инвеститора по времето на ГЕРБ, т.е. бил е ощетен по това време общественият интерес. Гражданите са лишени от законовата си право да кажат: „Искаме или не искаме, това да се случи.“ Ако институциите през 2017 година си бяха свършили работата, преди да се изгради тази инсталация, още при обявяване на решението на екоинспекцията в града, е можело да се обжалва и този проект да бъде спрян„, допълни Найденов.

Той припомни, че концепцията за получаване на концесия на съществуващо пристанище е предвиждало частен инвеститор да вложи значителна сума за основен ремонт и разширяване на инфраструктурата и закупуване на ново товаро-разтоварно оборудване. В замяна на това операторът получава правото да оперира пристанището. Той уточни, че българските пристанища за обществен транспорт са важен елемент на националната сигурност. В тази връзка, държавата трябва да запази и да засили контрола си върху пристанищата за обществен транспорт, защото това е от национално значение.

Стефан Петров от „Организация за закрила на българските граждани“ /ОЗБГ/ попита:

  • Кой е бил директор през 2017 година на РИОСВ-Бургас?
  • Когато се изграждат тези резервоари, чия собственост е било пристанището?
  • В интернет пространството има информация, никой не може да каже дали е проверена, че ГЕРБ вървят с ДПС. Мислите ли, че в случая, ако се докаже нарушение, не само ГЕРБ, но и ДПС ще са виновни?

Директор на РИОСВ-Бургас през 2017 година е била г-жа Тонка Атанасова, която е разрешила, без ОВОС, подпорният хотел на Алепу. Пристанището по това време е било държавна собственост, отдадено на концесия на фирма, свързана с г-н Домусчиев. По официални данни и статистики, по времето на управлението на ГЕРБ, поставяха България на първо място по корупция в ЕС, което не е добър знак. Това вкарва под съмнение, дали подобни проекти са били извършени според закона, защото корупцията означава прикриване на незаконни действия, които в нормалните държави биха били установени и санкционирани. Не може да се строи нещо с десетки стаи и гледки към морето и да се обяснява, че това е подпорна стена, може да се обяснява, че е съвсем нормално да се складират опасни товари в центъра на града. Зад модела на ГЕРБ, винаги е личала дългата ръка на ДПС. Няма как да се има доверие на институциите по това време, при наличието на многобройните сигнали, които са установили фрапиращи нарушения„, отговори Димитър Найденов.

Очаквайте продължение по темата!

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments