COVID-19 удари погребенията в Южна Африка: Хората скърбят на метър един от друг

0
179
Коронавирус в Южна Африка, Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Мааки Модимола се олюлява на химна в двора на дома на мъртвата си сестра в южноафриканския град Совето, а в ръцете му има бутилка дезинфектант, пише “Ройтерс”.

По-късно на гробището опечалените седят на столове, разположени на метър един от друг. Традиционният хор се заменя със записана песен, излъчваща се от един говорител. Сестрата на Мааки Мери не е умряла от COVID-19, но влиянието на болестта е навсякъде в церемонията.

Погребенията в града обикновено са много по-екстравагантни. Но, както скърбящи семействата в Южна Африка и извън нея, Мааки и нейните роднини трябваше да променят своите планове и да се откажат от някои съкровени традиции, за да се съобразят с коронавирусните ограничения.

Бденията след настъпването на болестта са забранени. Погребенията са ограничени до 50 скърбящи – все още са повече в сравнение с разрешените 20 в Нигерия или 15-те в Кения.

Мааки искаше да помогне за подготовката на тялото на Мария, но отговорникът на погребението каза, че това не е възможно.

“Бих се радвала… да я направя красива, да нанасям грим на лицето ѝ, да я направя кукла, както тя харесва”, каза Мааки след службата.

Сега инфекцията се е разпространила в целия континент, преобръщайки безброй традиции и социални норми след това.

На повече от 3500 км от Совето в търговската столица на Камерун Дуала, чичото на Константин Сайз почива от усложнения, причинени COVID-19, и беше погребан същия ден без провеждане на традиционната церемония.

“Във всеки друг момент Самуел Уамбе – селски благородник, бизнесмен и футболен мениджър, щеше да бъде отведен обратно в селото си”, каза Сайз.

В повечето региони на Камерун хората обикновено се събират за погребални събития, които могат да продължат дни, дори седмици наред. Но транспортирането на трупове и големи погребални церемонии бяха забранени и хората се интернират бързо.

“Чичо ми принадлежеше към класа на благородниците, наречена “Суинфо” (в превод – приятел на краля). Само посветените могат да присъстват на погребението му, с ритуали, които имат за цел да придружат душата му към създателя”, казва Сайз.

“Абсолютно е необходимо да се извършват тези ритуали, ако не, то ще има отражение върху родовата линия”, подчертава той.

Плитък гроб

В момента трябва да се постигне деликатен баланс от страна на властите: да се справят с пандемията, като същевременно спазват обичаите за погребване на мъртвите.

Миналия месец окръжният управник на окръг Сияя в Западна Кения Корнел Расанга се извини, след като в интернет беше публикувано видео, на което се вижда, че служителите на здравното министерство в бяла защитна екипировка спускат тяло в плитък гроб в тъмното, докато роднините го оплакват.

В Южна Африка някои хора, които принадлежат към културата на зулу смятат, че трябва да се спазва точното персонализиране или духовете няма да почиват в мир.

“Духът на починалите ще се върне, за да преследва живите – това е вярването, че техният дух ще се скита, защото те не са имали това уважение и това достойнство по време на процеса по погребване на тялото”, казва професор Сихаукеле Нгубан, който преподава в Университета на Квазулу-Natal.

На километри в Совето, мащабното погребение протича по план.

Някои опечалени носят маски за лице наред с букетите бели цветя в ръце. В един момент една жена достига през пролуката между столовете, за да опре ръката си върху рамото на друг опечален.

“Подобни сцени се разиграват на повечето погребения, казва Лорънс Коняна”, президент на Националната асоциация на погребалните директори.

Семействата плащат за основните, но големите маратони и кетъринг блюдата са намалени, обяснява той. Доставките на цветя се бавят и затова букетите идват вече изсъхнали. Това се дължи на затварянето на пазарите по време на блокирането.

Монаген леге, главен изпълнителен директор на погребалното бюро “Sopema Funerals”, който организира услугата за Мери Модимола, заяви, че е наблюдавал спад от около 30% от приходите, докато семействата режат екстри за погребенията, като крава за клане, какъвто е обичаят.

“Аз съм малко натъжен, че животът ѝ не се отбелязва от хората, които я познават, и някои, които са били близки до не”, каза Мааки Модимола след погребението. “Но мисля, че е щастлива, където и да се намира.”

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments