„Boeing“ се сбогува с една икона, доставя последния „Джъмбо джет 747“

0
92
Джъмбо джет 747.
"Джъмбо джет 747". Снимка: Пиксабей

Днес „Boeing“ се сбогува с една икона – доставя последния си „Джъмбо джет 747“, предава „Асошиейтед прес“.

От първия си полет през 1969 г. гигантският, но грациозен „747“ е служил като товарен самолет, търговски самолет, способен да превозва близо 500 пътници, транспорт за космическите совалки на НАСА и президентския самолет „Air Force One“. Той направи революция в пътуването, свързвайки международни градове, които никога преди не са имали директни маршрути, и помогна за демократизирането на пътническите полети.

През последните 15 години обаче „Boeing“ и неговият европейски съперник „Airbus“ представиха по-рентабилни и икономични широкофюзлни самолети, само с два двигателя за поддръжка вместо четирите на „747“. Последният самолет е 1574-ият, построен от „Boeing“ в района на Puget Sound в щата Вашингтон.

Голяма тълпа от настоящи и бивши работници на „Boeing“ се очаква за последното изпращане. Последният се доставя на карго превозвача „Atlas Air“.

„Ако обичате този бизнес, сте се страхували от този момент.“, заяви дългогодишният авиационен анализатор Ричард Абулафия. Той уточни:

„Вече никой не иска самолет с 4 двигателя, но това не заличава огромния принос на самолета за развитието на индустрията или неговото забележително наследство.“

„Boeing“ започва да строи „747“, след като губи договор за огромен военен транспортен самолет – „C-5A“. Идеята е била да се възползва от новите двигатели, разработени за транспорта – турбовентилаторни двигатели с голям обход, които изгарят по-малко гориво чрез пропускане на въздух около сърцевината на двигателя, което позволява по-голям обсег на полета – и да ги използва за новосъздадения граждански самолет. На повече от 50000 работници на „Boeing“ бяха необходими по-малко от 16 месеца, за да извадят първите „747“ – херкулесовски усилия, които им спечелиха прозвището „Феноменалните“. Производството на джъмбо джет изисква изграждането на масивна фабрика в Еверет, северно от Сиатъл – най-голямата сграда в света по обем.

Фюзелажът на самолета е дълъг 225 фута (68,5 метра), а опашката е висока колкото шестетажна сграда. Конструкцията на самолета включваше втора палуба, която се простираше от пилотската кабина назад над първата третина на самолета, придавайки му характерна гърбица и вдъхновявайки прозвището „Кит“. В по-романтичен план „747“ става известен като Кралицата на небето.

Някои авиокомпании превърнаха втората палуба в коктейлен салон за първа класа, а на долната палуба понякога имаше салони или дори пиано бар. Гийом де Сион, професор по история в колежа Олбрайт в Пенсилвания, който специализира в авиацията и мобилността, коментира:

„Това беше първият голям превозвач, първият широкофюзелажен, така че постави нов стандарт за авиокомпаниите, за да разберат какво да правят с него и как да го напълнят. Това се превърна в същността на масовото въздушно пътуване: не можете да го напълните с хора, които плащат пълната цена, така че трябва да намалите цените, за да привлечете хора на борда. Това допринесе за това, което се случи в края на 70-те години с дерегулацията на въздушния транспорт.“

Първият „747“ влезе в експлоатация през 1970 г. по маршрута на Pan Am Ню Йорк-Лондон и времето му беше ужасно, спомня си Абулафия. Той дебютира малко преди петролната криза от 1973 г., на фона на рецесия, при която заетостта на „Boeing“ спадна от 100 800 служители през 1967 г. до най-ниските 38690 през април 1971 г.

„Бустът на „Boeing““ беше отбелязан позорно от билборд близо до международното летище Сиатъл-Такома който гласи:

„Ще стане последният човек, който напусне СИАТЪЛ – ще изгаси светлините.“

Актуализиран модел – серията „747-400“ – пристигна в края на 80-те години на миналия век и имаше много по-добро време, съвпадайки с азиатския икономически бум от началото на 90-те години, разказва Абулафия. Той си спомня как е взел „Cathay Pacific 747“ от Лос Анджелис до Хонг Конг като двадесет и няколко годишен турист през 1991 г.

„Дори хора като мен биха могли да отидат да видят Азия“, подчертава Абулафия и допълва:

„Преди трябваше да спирате за гориво в Аляска или Хавай и струваше много повече. Това беше директен полет – и то на разумна цена.“

„Delta“ беше последната американска авиокомпания, която използва „747“ за пътнически полети, които приключиха през 2017 г., въпреки че някои други международни превозвачи продължават да летят с него, включително германската авиокомпания „Lufthansa“.

„Atlas Air“ поръча 4 товарни самолета 747-8 в началото на 2022 година, като последният напусна завода във вторник.

Корените на „Boeing“ са в района на Сиатъл и има заводи за сглобяване в щата Вашингтон и Южна Каролина. Компанията обяви през май, че ще премести централата си от Чикаго в Арлингтън, Вирджиния, сближавайки своите ръководители с ключови служители на федералното правителство и Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, която сертифицира пътническите и товарните самолети „Boeing“.

Отношенията на „Boeing“ с FAA са обтегнати след смъртоносните катастрофи на неговия най-продаван самолет „737 Max“ през 2018 и 2019 г. НА FAA отне почти 2 години – много повече от очакванията на „Boeing“ – да одобри промени в дизайна и да позволи на самолета да се върне обратно в небето.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments