Бъдещето на туризма в ерата на коронавируса: Азия може да се справи

0
288
Туризъм пътуване
Снимка: Pixabay

“Слънчев ден” се намира на най-известната туристическа улица в Банкок, а собственикът на търговски обект Клетана Тангворачай е вече отворила врати, информира “CNN”.

Нейният магазин в Хао Сан Роуд е претъпкан с лъскави магнити, ярко оцветени ключодържатели от слонова кост и шарени памучни панталони, които се превърнаха в неофициална униформа за раници в Югоизточна Азия. Но засега няма кой да ги купи.

Пандемията от коронавируса има пагубно въздействие върху пътуванията, като Световната организация за туризъм на ООН прецени, че международният туризъм може да намалее с до 80% през тази година в сравнение с предходната 2019 г., излагайки на риск поне 100 милиона работни места.

В Тайланд, където туризмът съставлява 18% от БВП на страната, туристическата агенция очаква броят на посетителите през тази година да бъде под 65% спрямо преди време.

Мнозина като Клетана са пред предизвикателство да свържат двата края. Преди COVID-19 тя можеше да изкарва 300 долара на ден. През април Тайланд забрани всички международни полети в страната, а сега нейните дневни приходи са до 2 щатски долара – понякога дори нула.

Но 45-годишната магазинерка, която продава сувенири на улицата повече от десетилетие, все още отваря магазина си всеки ден, надявайки се, че може да има късмет с някой случайно преминаващ турист.

Заради толкова много хора по света, които се занимават с туризъм и свързани с него бизнеси, както и цели икономики, чието БВП идва предимно от тази сфера, държавите се опитват да поддържат туристическия бизнес жив дори и в тази ситуация.

Нова Зеландия и Австралия поеха ангажимент да създадат “балон за пътуване”, позволяващ посещения между двете страни – след като това стане безопасно. Китай започна да позволява пътуванията на гражданите в границите на страната, въпреки че държавата е все още са затворена за повечето чужденци. Тайланд обмисля отварянето на специални туристически курорти, които да бъдат със статут на карантинни зони.

Но експертите предупреждават, че дори при подобни нови инициативи за възраждане на туристическия бизнес, възстановяването на основния поминък за някои хора може да отнеме години, докато пътуването се покачи до нивата преди COVID-19. И дори когато това се случи, ние никога повече няма да пътуваме по същия начин, отбелязва още изданието.

В краткосрочен план бъдещето на туризма е регионални балони за пътуване.

Австралия и Нова Зеландия са поели ангажимент за коридор за пътуване, който няма да е активен поне още няколко месеца. В Европа, Естония, Латвия и Литва обявиха планове да отворят вътрешните си граници за гражданите на трите държави от 15 май.

За повечето страни дългосрочната изолация не е опция, която могат да си позволят, а експертите прогнозират, че е само въпрос на време преди другите държави да създадат свои балони за пътуване.

„Виетнам и Тайланд биха могли да разгледат създаването на коридор за пътуване през следващите няколко месеца“, смята базираният в Тайланд Марио Харди, главен изпълнителен директор на нестопанската асоциация за пътуване в Тихоокеанска Азия (PATA).

Авиационният анализатор Брендан Соби очаква да види подобни споразумения и в Европа и Северна Америка. Когато страните търсят свои партньори, той казва, че ще обмисля няколко фактора. Те ще търсят държави, за които изглежда, че огнищата им са под контрол – и които имат статистика, на която могат да се доверят.

Харди смята, че в началото вероятно също ще останат регионалните предпочитания.

“Също така има вероятност някои от държавите да се сближат със страни, с които вече имат силни геополитически връзки”, казва географът по туризъм в Хонконгския университет Бенджамин Иакинто и добавя, че Нова Зеландия и Австралия вече имат тесни политически отношения, така че тяхното сдвояване има смисъл.

В Азия големият въпрос ще бъде как Китай – най-големият пазар за изходящ туризъм в света, ще се възстанови.

“Проучванията показват, че китайските туристи имат желание да се придържат към това, което знаят, и не пътуват твърде далеч”, казва Бил Барнет, управляващ директор на глобалното хотелиерско консултиране C9 Hotelworks.

Това означава, че Тайланд, който привлича около 11 милиона китайски туристи годишно, може да бъде един от първите, които ще възстановят пътуването на гражданите си до Китай.

“Китай може да бъде по-малко заинтересован от откриването на пътувания до места, където е имало антикитайски настроения по време на огнището – места като Австралия”, казва Фрея Хигинс-Десбиол, старши преподавател в Университета в Южна Австралия, който изследва туризма.

“Мисля, че туризмът ще бъде повреден от геополитическите игри или стратегии, които бяха изиграни, за да се възползват от кризата”, казва тя.

А мехурчетата ще бъдат летливи. Ако в една държава има възраждане на случаите, коридорите за пътуване просто ще се затворят, добавя Харди.

Отваряне на границите наново

Вероятно ще мине доста време, преди да има широко разпространени пътувания извън нашите регионални балони, казват експертите. Това означава, че пътуването от Съединените щати до Азия например ще бъде много далечно осъществимо, отбелязва Харди.

“Докато не получат контрол над ситуацията в Съединените щати, никоя държава или съвсем малко държави ще позволят на гражданите си да пътуват до там”, казва Харди. “Други, които не разполагат с контролирана ситуация, ще бъдат оставени за известно време.”

За държави, които са силно зависими от туризма, те ще трябва да балансират здравословните с икономическите проблеми. Но дори и да почувстват натиск да се отворят отвъд създадения балон, това не означава непременно, че ще видят наводнение от посетители.

“Ако една държава иска да се отвори, но никой не прецени да посети тази страна по някаква причина, просто тази стратегия няма да работи”, посочва Соби.

И все още може да има стратегии за пътуване освен балони. Тайланд обмисля да открие определени райони за чуждестранни туристи, което означава, че посетителите са ефективно насочени да стоян на едно място, например остров.

“Това ще бъде от полза както за туристите, така и за местните жители, тъй като подобна стратегия е почти един вид карантина”, казва управителят по туризъм на губернатора на Тайланд Ютасак Супасорн.

Но обжалването ще зависи от това какви правила за карантина остават в сила – ако австралийците все още трябва да преминат през двуседмична карантина след завръщането си от почивка в Тайланд, те може да не са силно заинтересовани от посещението на остров.

Междувременно страните, които обикновено привличат голям брой чуждестранни студенти, могат да разгледат правилата за разхлабване, за да ги пуснат. Това включва Нова Зеландия, която обмисля да позволи на чуждестранните студенти да се върнат в страната, ако изпълнят двуседмична карантина, предава националното радио на Нова Зеландия.

Имунизационни паспорти

След 11 септември летищата по света въведоха допълнителни мерки за безопасност. Експертите очакват коронавирусът да бъде същият, но с акцент върху здравето.  Остава да се отговори на въпроса как ще изглеждат тези мерки.

Пътниците могат да проверят температурата си на летището или да бъдат тествани за коронавирус, преди да се качат на самолета. Но има други проблеми, които трябва да се решат около този въпрос. Властите трябва да се убедят, че бързите тестове са надеждни и да преценят колко време преди пътуването трябва да се извърши тест на пътник.

Друго предложение е пътниците да носят имунизационни паспорти, които да доказват положена имунизация срещу коронавирус. Китай вече е създал форма на това – всички граждани имат QR код, който променя цвета си в зависимост от здравословното им състояние. Те трябва да го покажат, за да влязат в ресторанти и търговски центрове. Но отново се явяват проблеми, които трябва да бъдат разрешени.

Имунизационните паспорти разчитат на идеята, че хората, които са се възстановили от COVID-19, не могат да бъдат заразени отново. Но засега няма доказателства, че те имат антитела, които ги предпазват от повтаряне на инфекцията, смята Световната здравна организация.

Дори и да имат развит имунитет, не е ясно колко дълго би продължил той. Също така все още нямаме широко разпространено тестване на антитела, което би било необходимо занапред.

Имунизационните паспорти биха могли да се използват и за справка дали човек е ваксиниран срещу коронавирус. Все пак може да изминат 18 или повече месеца, преди да се разработи ваксина срещу заразата която да бъде въведена на на пазара, и дори по-дълго, преди да има масови ваксинации по света.

“Моето разбиране е, че не можете да очаквате, че международните пътувания ще се върнат към това, което беше преди, наистина докато не получим ваксина”, казва Хигинс-Десбиол. “Много от нас са съвсем наясно през какво минаваме и какво можем да очакваме.”

Какво следва оттук нататък?

С толкова много неизвестни за бъдещето на туризма в индустрията има битка за това дали ситуацията може да доведе до промяна на туризма завинаги – вероятно дори и към по-добро. Някои като Барнет, смятат, че в крайна сметка нещата ще се върнат към нормалното.

“Не казвам, че ще се случи днес или утре, може би туризмът ще бъде в застой поне две години и дори повече, но ще се върне към това, което помним от близкото минало”, казва той. “Това няма да бъде 360-градусов обрат за туристическия бизнес.”

Други, като Харди и Хигинс-Десбиол виждат ситуацията като възможност за презареждане – време за преразглеждане и решаване на дългосрочни проблеми, като въздействието на прекуртуризма върху местните култури и околната среда.

“Има хора като мен, които казват, че трябва да преосмислим всичко”, казва Хигинс-Десбиол.

“Ако правите нещата правилно, откъдето разбирате, че туризмът се основава на тази идея за справедливост, гостоприемство, уважение и добри взаимодействия, всички се възползват от това, защото тогава се чувствате посрещнати като турист?”

Тя иска да види туризма, който е по-бавен и обмислен – туризъм, който не е от полза само за пътниците, но и за местните икономики и местните общности. На теория това означава, че хора като Клетана и други, работещи в Банкок, ще се възползват от случващото се в момента. Но засега те са по-фокусирани върху непосредственото бъдеще.

В четвъртък Ниует Фумиветсунторн, който е шофьор в района на Као Санд, каза пред CNN Travel, че ежедневните му доходи са се понижили от 70 на 2 долара, а понякога не изкарва и нищо. Той няма пари да изпрати средства за препитание на жена си и децата си в друга провинция. За първи път в живота си той се нареди на опашки за дарения за храна.

“Просто не мога да прекарам целия си ден в стаята и да гледам новини по телевизията. Това ме прави още по-разтревожен”, казва Ниует, който все още чака на улицата с приятелите си, въпреки че няма клиенти. “Ние се забавляваме, просто за да мине денят.”

Собственикът на магазина Клетана – вдовица със син, който се лекува от специфично заболяване, има малко спестявания и няма план Б за изкарване на пари.

“Не знам дали и как това ще се подобри”, казва тя. “Този вид епидемия ще причини страх у хората за доста дълъг период от време”.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments