“Apple” оценява екосистемата на “App Store” в размер на половин трилион долара

0
186
IPhone 11. Снимка: скрийншот Apple
IPhone 11. Снимка: скрийншот Apple

“Apple” обяви, че екосистемата на “App Store” е “генерирала продажби в размер на половин трилион долара” за 2019, предава “BBC”. Компанията обяви, че над 85% от сумата са под формата на трансакции, върху които не е налагана комисионна. Изявлението бе направено в момент, когато “Apple” и други водещи американски технологични компании се изправят пред затегнат контрол за ограничаване на конкуренцията.

Водещ софтуерен разработчик също така призова компанията да намали таксите, които налага върху приложенията на трети страни, малко преди годишната конференция на софтуерните разработчици, която предстои да се състои през идната седмица. Представител на “Apple” обяви за “BBC”, че компанията се гордее с екосистемата, която е успяла да изгради и приветства контрола върху конкуренцията в “App Store”.

Работа и свободно време

Въпросното проучване е било заявено от “Apple”, но извършено от икономистите на бостънската консултантска компания “Analysis Group”. То обхваща фактурираните услуги и продажбата на приложения за платформите “iOS”, “Mac”, “Watch” и “Apple TV”. 

В това число се включва: 

  • Рекламни съобщения от приложения като “Twitter” и “Pinterest”
  • Продажба на физически стоки чрез приложения като “Asos” и “Amazon”
  • Продажба на дигитални продукти и услуги чрез приложения като “Mario Kart Tour” и “Tinder”
  • Резервации за почивка и пътуване чрез приложения като “Uber” и “British Airways”
  • Доставка на храна чрез приложения като “Just Eat” и “Deliveroo”
  • Абонаменти за приложения на медии като ежедневника “Times” и “Netflix”
  • Абонаменти за работни приложения като “Zoom” и “Slack”

В проучването се отчитат плащания, които не са преминали директно през екосистемата на “Apple”, но са довели до покупката на услуга или съдържание, което се използва в приложение на платформите на компанията. Например – включват се директни плащания към “Spotify”, предвид че приложението позволява слушането на музика на “iPhone”.

Аналогично от общата сума са извадени покупки в приложения, които не се използват в екосистемата на “Apple”. Например абонамент за “Now TV”, закупен чрез приложението на “Sky”, е извадено от изчисленията, в случай че по-голямата част от предаванията са гледани директно на смарт телевизор, а не на “Apple” устройство. 

Анализаторите заключават, че общо 519 милиарда щатски долара са били генерирани чрез екосистемата на “Apple”. От сумата се изключват приходите от продажба на “Android” и “Windows” версиите на различните приложения. 

Физическите стоки и офлайн услугите са генерирали по-голямата част от сумата – 413 милиарда долараДигиталните услуги и продукти от друга страна, които традиционно генерират около 30% от оборота на компанията, възлизат на 61 милиарда щатски долара

Опасения на разработчиците

Публикуването на проучването съвпада с призива на Комитета на камарата по съдебните въпроси в САЩ към изпълнителния директор на “Apple” Тим Кук, както и към други водещи технологични компании, да отговорят на въпроси свързани с антимонополни мерки, сочат новинарски репортажи. 

Новинарският уебсайт “Axios” обяви в петък, че комитетът планира да задължи “Apple”, “Google”, “Amazon” и “Facebook” да предоставят вътрешна информация за дигиталните си продажби, в случай че откажат да го направят доброволно. 

В Европа “Rakuten” – подразделението за електронни книги на “Kobo”, и услугата за стрийминг на музика “Spotify” призоваха Европейската комисия да проведе независимо разследване, тъй като “Apple” таксува процент от генерираните продажби в приложенията, като същевременно управлява конкурентни приложения като “Apple Books” и “Apple Music”.

“Apple” планира Световната конференция на софтуерните разработчици да се състои през идната седмица. Малко преди събитието водещ разработчик публикува списък с опасения относно бизнес практиките на технологичния гигант. Сред промените, за които призовава Уил Шипли, съосновател на “Omni Group” и директор на “Delicious Monster Software”, са: 

  • Намаляване на дяла на Apple при продажбата на дигитални продукти от 30% на 20%
  • Правото да се налагат такси за големи софтуерни обновления 
  • Слагане на край на промотирането на приложения в “App Store”, за да се избегне нелоялна конкуренция

“Пазарната капитализация на “Apple” възлиза на близо 1,5 трилиона долара и има по-високи маржини, от която и да е друга компания на пазара за мобилни устройства”, коментира Бен Ууд от консултантската компания “CCS Insight”.  

“Компанията с гордост напомня на хората, колко усилия е положила, за да достигне това ниво на развитие. Сега обаче, след като стана толкова влиятелна, не е изненада, че хората започват да се съмняват, че условията й за ползване все още са справедливи”.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments