Анализ на Евгений Кънев: За Радев, патрЕотизма и патриотизма

0
66
Евгений Кънев
Евгений Кънев. Снимка: Evgeni Kanev, Facebook

Финансистът и икономически анализатор Евгений Кънев публикува анализ във Facebook, в който коментира новогодишната реч на президента Румен Радев, както и значението на думите „патрЕотизъм“ и „патриотизъм“. Публикацията гласи следното:

„В своето новогодишно обръщение Радев не пропусна да ни облъчи с неговата омраза към всички, които не само не споделят неговото разбиране, но и уж водят някаква мистична битка с националната памет. Това култивиране на комунистическия разказ на нашата история – в която МОЧА пасва идеално – сякаш има за цел да превърне паметта в неизтриваем отпечатък върху нашата самоличност – без възможност за преформатиране, което да спре завинаги обслужването на руските интереси у нас.

Парадоксално, дори критиката срещу издигането на национален символ като българското знаме на вече доказано неподходящо място /знамето се скъса и трябва редовна подмяна/ се възприема от нашия президент като отцеругателство и отричане от Отечеството. Всъщност това болестно преживяване на съвременността през миналото получи названието „патрЕотизъм“.

Да почна малко по-отдалеч.

Днешният патрЕотизъм е бил полезен през 19 век по време на Възраждането. Тогава в Европа ферментират нациите, а покрай тях възникват нови държави въз основа на триединството на етнос, език и територия. Така възникват Италия и Германия, а по-късно – след разпада на земните империи /Отоманската, Австро-Унгария, Русия/ и редица държавици в Централна и Източна Европа. Тогава възниква и България, но непълноценно, заради което ще води поредица войни през 20 век.

Възникването на българската нация е сложен процес и не е предмет на този текст. Но патриотизмът на 19 век е обслужвал през тогавашните писатели и поети – с най-голяма заслуга на Вазов – именно тази цел. Затова понятието „Отечество“ е винаги на първо място. Постепенно се изгражда пиетет към това абстрактно, неодушевено понятие, а след това героите, които загиват за него стават неприкосновени идоли, някои дори канонизирани. Но забележете – далеч не всички загинали поборници стават идоли, а само една видна група от тях: идеалистите.

*Поборниците са били три групи. Първата е била на откровени хайдуци, които са виждали в политическия аспект на своите действия основа за бъдещи облаги – като някои от първите воеводи на чети. Втората група са били прагматиците – имали са качествата за революционери, но не са били готови да си жертват живота на всяка цена – много от тях доживяват Освобождението и след това стават български държавници. Нещо повече – те се опитват да заглушат подвизите на третата група – идеалистите и са неглежирали тяхното дело, оставяли са без помощ роднините на загиналите идеалисти, искали са цялата слава за себе си. За идеалистите не само идеята за свободното отечество е била водеща и са станали известни с нея, но и са били готови да си жертват живота за нея. Вероятно за това Ботев и Левски стават българските икони.

Вазов – най-вече със своята „Епопея на забравените“ – увековечава митовете за идеалистите и ги поставя на българския олтар на Свободата. Но важни за поколенията стават не толкова техните завети, колкото техните ликове и дело. Нали и днес всички честваме героите, но не следваме заветите им? Защото се следват реални хора, а не идоли, които по дефиниция са недостижими. Младата българска нация има нужда от такива герои-идоли, когато нейното обединение е било върховна национална цел. Обичта към абстрактната родина, отечеството е на пиедестал.

Защо абстрактна? Защото родината е в съчетание с народа като едно цяло. Тук ВСЕ ОЩЕ няма място за отделния човек.

Конфликтът народ-човек на литературно ниво, а след това и на културно-обществено ниво започва в началото на 20 век с появата на литературния кръг „Мисъл“ и по-късно на символистите. В този кръг са Пенчо Славейков, Яворов, д-р Кръстев. Известна е тяхната продължителна битка с Вазов за качеството на поезията през дискурса на народа, Родината (Вазов) срещу човека с неговата личност, достойнство, чувства /“Мисъл“/. И кое е по-важно. И всъщност изниква и въпросът какво е патриотизъм. Но още оттогава, като че ли европейският полъх в език, култура, изкуство, образование, мода остава запечатан на ниво интелектуален елит.

Разликата с днес е, че този елит управлява основно третата българска държава до 9.9.1944 г. И той налага поведенчески модели. Да, отечеството, държавата, нацията остават основната парадигма заради борбите за национално единение. Но целият ни елит е минал през Европа и сме равностоен народ в Лигата на нациите.
Новата власт след 9.9.1944 г- излъчена от най-малообразованите прослойки с доминантна ориенталска култура, която лесно адоптира азиатско-съветската – има нужда от култове.

Дотогава всъщност е нямало. „Култът беше чужд на българите, създали богомилското движение“ – пише Георги Марков в репортажите. „Той кацна със самолета на Георги Димитров от Москва.“

Народ, съставен от личности не може да бъде управляван по съветско-болшевишки маниер. Затова те са избити или низвергнати до „бивши хора“. Нужен е народ, който да се кланя на култове. Наред с комунистическите герои, започва култивацията на Левски и Ботев. Апогеят е през 80-те, във връзка с 13 века България. В тази връзка се появяват серия кинофилми за българските царе, а по ТВ вървят сериали по Записките и за Петко Войвода. Прави се опит за култивация на самото „българско“ за сметка на хората с друго етническо и религиозно самосъзнание – в подготовка за Възродителния процес.

Всичко това е научно доказано – че национализмът е последния пристан на всеки тоталитаризъм.

Къде е човекът, личността с нейното достойнство, чест, гордост, мъка и т.н.?

Той е непотребен, защото е длъжен да бъде елемент от народната маса.

Това е изворът на днешния патрЕотизъм – римейк на комунистическата идеология за Възкресение на националните фетиши, за да може да бъде контролирана и направлявана народната маса от (поставен отвън) вожд.

Какво е истински патриотизъм?

Най-вече да разбираме всичко по-горе. Да приемаме всичките ни герои със собствените им достойнства и недостойнства. Ако не можем – да не поддържаме фетиши. Да се опитваме да създаваме и възпитаваме добри и образовани хора, които да стават личности – съпричастни с другите хора. Да станем модерно солидарно общество, което да си избира водачите по достоен, честен начин. Които избрани – да работят за изграждането на хората като личности, които ще бъдат на нивото на 21 век.
На нивото на Човека.

За да „бъдем равни на другите европейски народи“.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments