
25% данък ще бъде наложен върху всички вносни продукти от стомана и алуминий в САЩ, като се прекратяват изключенията за стоки от ключови търговски партньори, включително Канада, Мексико, Бразилия и Европейския съюз.
Разширените митнически мерки, обявени от президента Доналд Тръмп, се очаква да влязат в сила следващия месец и ще означават, че много американски компании, които искат да внасят тези метали, ще трябва да плащат повече.
Но има риск компаниите да прехвърлят допълнителните разходи, или част от тях, върху потребителите. Тъй като стоманата и алуминият са ключови компоненти в много продукти, кои артикули могат да поскъпнат?
Консервирани храни, бира и газирани напитки
Около 70% от стоманата, използвана в САЩ за производство на консерви, в момента е вносна – от държави като Германия, Нидерландия и Канада, според Института на производителите на консерви (CMI).
След като Тръмп наложи мита върху стоманата през 2018 г., много производители на консерви получиха „изключения“ от тези данъци, тъй като в САЩ се произвеждат ограничени количества от необходимата стомана.
Оттогава производителите на стомана допълнително намалиха продукцията си, което доведе до повишаване на цените, предупреди CMI в писмо до администрацията на Тръмп.
„Докато президентът може да вярва, че тези мита защитават стоманодобивната индустрия, те всъщност подкопават нашата хранителна сигурност и устойчивостта на снабдяването с американски консервирани храни“, заяви президентът на CMI Робърт Бъдуей.
Що се отнася до алуминия, производителите на бира и газирани напитки, като Coca-Cola, също предупредиха, че мерките ще увеличат разходите и могат да доведат до по-високи цени за клиентите.
„Контролираме достатъчно променливи, за да се адаптираме и да смекчим влиянието на случващото се“, каза изпълнителният директор на Coca-Cola Джеймс Куинси.
Тръмп обаче заяви, че този път няма да има изключения нито за отделни продукти, нито за конкретни държави, макар че някои сектори се надяват на промяна в позицията му.
Автомобили
След като Тръмп наложи мита върху стоманата и алуминия по време на първия си мандат, автомобилни компании като Ford и General Motors предупредиха, че мерките ще увеличат разходите им с около 1 милиард долара всяка.
За клиентите анализатори от Morningstar прогнозираха, че тези мита биха довели до 1% увеличение на цените на автомобилите, което се равнява на около 300 долара допълнително на автомобил.
Анализаторът Дейвид Уистън от Morningstar предупреди, че Ford отново може да се изправи пред подобно поскъпване, но остава неясно как ще бъдат засегнати потребителите.
Според Майкъл Уол от S&P Mobility натискът за достъпни автомобили може да ограничи колко от тези разходи ще бъдат прехвърлени върху клиентите. Но той все пак смята, че е „реалистично“ част от тях да достигнат до купувачите.
Още по-голям ефект би имало евентуалното въвеждане на митата върху всички стоки от Канада и Мексико, което временно бе отложено до март.
На бизнес конференция изпълнителният директор на Ford Джим Фарли предупреди, че последните мерки на Тръмп създават „много разходи и хаос“ за автомобилната индустрия.
Анализатори от TD Economics изчисляват, че ако влязат в сила общи мита върху вноса от Мексико и Канада, цените на автомобилите могат да се увеличат с около 3 000 долара.
Строителство, жилищно строителство и домакински уреди
Строителната индустрия е един от най-големите потребители на стомана, която се използва за всичко – от строителни конструкции до домакински уреди.
Карл Харис, председател на Националната асоциация на строителите на жилища, заяви, че налагането на тези мита е „напълно в противоречие“ с целта на Тръмп да направи жилищата по-достъпни, тъй като ще увеличи разходите за строителство и ще възпрепятства нови проекти.
„В крайна сметка, потребителите ще платят за тези мита под формата на по-високи цени на жилищата“, предупреди той.
Националната асоциация на строителите на жилища настоява президентът да направи изключение за строителните материали.
След като Тръмп наложи мита върху стоманата през 2018 г., производителят на домакински уреди Whirlpool отчете неочаквано увеличение на разходите с 350 милиона долара, причинено от поскъпването на стоманата.
Компаниите, които не могат да поемат тези разходи, вероятно ще ги прехвърлят върху крайните потребители чрез по-високи цени в магазините.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм