Американските компании обещават да се борят срещу расизма, но срещат критици за разнообразието

0
176
Расизъм
Снимка: Пиксабей

В миналото американските корпорации до голяма степен оставаха безмълвни при избухването на протести заради убийства на афро-американци от полицейски служители, пише агенция “Ройтерс”. Това се промени със смъртта на Джордж Флойд в Минеаполис на 25 май, което предизвика разрив на корпоративните изявления за солидарност с черната общност – заедно с обещанията от над 1,7 милиарда долара за насърчаване на расовата справедливост и обединение.

Безпрецедентното изливане на подкрепа обаче предизвика критики заедно с похвалите. Много защитници на социалната справедливост, експерти по корпоративно многообразие и инвеститори твърдят, че компаниите също трябва да се съсредоточат върху собствения си капитал, особено чрез наемане и насърчаване на работниците от малцинствата.

Напрежението показва трудността, с която се сблъскват ръководителите при изравняване на фирмите си с популярни социални каузи в момент на нарастващо богатство и неравенство, както и експоненциален натиск от страна на някои инвеститори да проявят лидерство в обществените проблеми. Активистите, заедно с някои бизнес лидери, също виждат възможност на фона на протестите в световен мащаб да изтласкат реформите по въпросите на социалната справедливост далеч извън полицейската бруталност.

“Напливът на корпоративните притеснения отразява реалността на неравенството на работната сила”, заяви Наташа Ламб, управляващ партньор на Arjuna Capital. Arjuna е инвестиционен съветник, базиран в Бостън  и често използващ решенията на акционерите, които притискат компаниите със смесен успех да разкрият повече данни за собствения капитал на заплащането.

“Ако погледнете честно корпоративната Америка, извън техните лъскави доклади за разнообразието, структурните пристрастия към жените, хората с различен цвят на кожата остават все по-постоянно закрепени”, смята тя.

“Смъртта на Флойд предизвика движение с широкообхватни цели”, заяви Фиона Ма, държавен касиер в Калифорния и директор на системи, управляващи около 650 милиарда долара държавни активи за пенсиониране. “Не става въпрос само за правоприлагането”, каза тя, като нарече протестите “по-голямо изявление на днешните ценности и привличане на отговорност към хората и компаниите”.

Ръководители на големи компании, включително Comcast Corp (CMCSA.O), Nike Inc (NKE.N) и Warner Music Group Corp WMG.O обявиха големи подаръци за разширяване на расовата справедливост на фона на протестите за смъртта на Флойд. Bank of America обеща 1 милиард долара за четири години за справяне с икономическото и расовото неравенство. Поне дузина други големи компании обявиха подаръци между 1 и 100 милиона долара за подобни усилия. FACTBOX:

“Черната ни общност наранява и много от нас търсят начини да отстояват това, в което вярваме”, казва Сундар Пичай, главен изпълнителен директор на родителската на Google фирма Alphabet Inc (GOOGL.O).

“Желанието на компаниите да заемат твърди позиции може да сигнализира за съществено изменение на нагласите на корпоративните лидери, заяви Джим Полсен, главен инвестиционен стратег на Leuthold Group, компания за изследвания и управление на активи. Той добави още: “Някои вероятно са устни договорености, но мисля, че надхвърля това и има осъзнаване, че нещо трябва да се промени“.

Този път е различно

Компаниите мълчаха по време на протестите през 2014 г. след смъртта на Майкъл Браун, който беше застрелян от полицай от Фъргюсън, Мисури, както и Ерик Гарнър, който умря, след като бе поставен в дросел от офицер от Ню Йорк.

Днес демонстрациите са по-големи и по-расово разнообразни. Компаниите също са изправени пред все по-голям натиск от страна на инвеститори, потребители и работници да водят дискусии по въпроси от изменението на климата до контрола на оръжията, до имиграционната политика и расовото неравенство.

“Добре е техните собствени служители да чуят това, защото особено по-младите им служители са част от поколение, което се интересува повече от тези проблеми”, казва Франсис Бърд, консултант по корпоративно управление в Ню Йорк.

“Нарастващото корпоративно участие може също да окаже промяна в обществените нагласи към расата”, заяви Р. Пол Херман, изпълнителен директор на агенцията за устойчив рейтинг HIP Investor. В миналото той беше на мнение, че компаниите избягват да се впускат в расови спорове заради страх от отчуждаване на клиентите. Анкета на университета в Монмут, публикувана на 2 юни, показа, че делът на американците, които смятат расовата дискриминация е голям проблем, се е увеличил от около половината през 2015 г. до около 3/4 сега.

На 1 юни главният изпълнителен директор на Facebook Inc FB.N Марк Зукърбърг написа на личната си страница във Facebook: “За да помогне в тази борба, знам, че Facebook трябва да направи повече, за да подкрепи равенството и безопасността.“

Facebook отдели 10 милиона долара за групи, работещи по въпроси с расовата справедливост, а частната филантропска организация на Зукърбърг дари много повече за каузата.

Но фирмата все още е изправена пред натиск върху разнообразието на работното място. На годишната си среща на 27 май инвеститорите дадоха около 28% от гласовете, с изключение на акциите, притежавани от вътрешни лица, в подкрепа на резолюция, спонсорирана от Arjuna, която призова за разбиване на средната стойност в заплащането по пол и раса.

Facebook се противопостави на мярката, заявявайки, че вече разкрива данни, показващи, че жените и мъжете са еднакво заплатени за подобна работа. От компанията не пожелаха да коментират дали ще дадат повече информация относно заплащането на служителите си, но сподели, че компанията е ангажирана със собствения си капитал на работното място.

Афроамериканците съставляват по-малко от 4% от работната сила на Facebook и около 3% от висшето ѝ ръководство в сравнение с 13% от населението на САЩ, според разкритията на компанията. Други големи технологични фирми, включително Google, Twitter Inc (TWTR.N), Intel Corp (INTC.O) и Microsoft Corp (MSFT.O), разкриха сходно нисък процент на афроамерикански работници и висши мениджъри спрямо населението на страната.

Представители на Twitter, Intel и Microsoft заявиха, че фирмите са си поставили амбициозни цели да увеличат дела на малцинствата, които са слабо представени в техните редици. Говорителят на Google Дженифър Родстром заяви, че компанията ще трябва “да работи за разширяване на таланта отвън и да подобри вътрешно културата ни, ако искаме да създадем справедливи резултати и присъединяване на всички”.

Моника Хокинс, консултант по мениджмънт във фирма, базирана във Вашингтон, заяви, че много ръководители се борят за увеличаване на разнообразието във висшия мениджмънт, защото познават твърде малко малцинства. “Лидерите трябва да разширят своите социални и бизнес кръгове”, каза тя, защото рефералите са ключов източник на важни наеми. И добави: “Те трябва да отворят мрежата си. Това е работата. Не можете да отрежете чек за това”.

Делът на афроамериканските работници е много по-голям във фирми с голям брой сравнително ниско платени работници, като например търговците на дребно Walmart Inc (WMT.N) и Amazon.com Inc (AMZN.O), според разкритията на компанията. Но по-високите проценти не се разпростират на висшите управленски редици на нито един от търговците на дребно и остават доста под нивото на населението на САЩ, показват разкритията.

Говорителят на Walmart цитира неотдавнашни коментари от изпълнителния си директор Дъг Макмилън, че набирането и развитието на афроамерикански служители и други цветни хора ще бъдат “още по-приоритетен” въпрос занапред. Amazon казва в доклад за работната сила, че се стреми “към по-добро представителство в различните ни бизнеси”.

Когато Amazon изрази своята загриженост в Туитър на 31 май заради това, което описва като “брутално” отношение към чернокожите американци, тя се сблъска с незабавен отпор от страна на технологиите за разпознаване на лица, които продава на полицейските агенции.

Американският съюз за граждански свободи (ACLU) отговори на “чуруликането” на Amazon, като попита дали компанията ще спре да продава технология, според която “подтиква полицейски злоупотреби”. В проучване за 2018 г. на технологията за възстановяване на Amazon ACLU установи, че хората с различен цвят на кожата са били невярно отбелязани с висока оценка. Мат Кейгъл, адвокат на ACLU в Северна Калифорния, нарече подкрепата на Amazon за расова справедливост “напълно лицемерна”.

Amazon защити Rekogservation и заяви, че всички потребители трябва да спазват законите, ограничаващи използването му. Говорителят на Amazon не адресира директно критиките и припомни обещанието на Amazon за даряване на 10 милиона долара за каузи в социалната справедливост. Част от тези пари ще отидат във фондацията ACLU.

“ACLU приветства дарението”, заяви Бен Уизнър, директор на своя проект за реч, поверителност и технологии.

“Тъй като това е неограничен подарък, иронията е, че част от тези пари несъмнено ще бъдат използвани за поемане на отговорност от Амазон за ролята му за продължаване на полицейските злоупотреби”, каза той.

Твърде малко афроамериканци в управлението

“Ройтерс” прегледа наличните данни за разнообразието на работното място от 27 големи корпорации, които направиха изявления за расизма след смъртта на Флойд. Данните обаче са объркващи, тъй като от компаниите не се изисква законово да ги публикуват и тяхното оповестяване може да бъде избирателно.

Процентът на членовете на черния борд често е огледало или надвишава този на по-широкото население на САЩ, показаха разкрития на компанията. Но процентът на чернокожите служители във висшето ръководство обикновено е много по-нисък. Повече от половината от 27-те компании разкриха висок процент на афроамериканците на позиции от висшия мениджмънт, които бяха по-малко от половината от процента в по-мащабното население, а много компании не разкриха никаква расова разбивка за мениджърите.

В Walt Disney Co (DIS.N) нито един от 15-те висши ръководители, изброени на уебсайта на компанията, не са черни; Отскоро обявеният ковчежник на Дисни е испанец. Говорител на компанията посочи усилията за разнообразие, включително две програми, обявени миналата година, които имат за цел да привлекат и развият таланта на хора с недостатъчно работен опит.

На 3 юни компанията обяви залог от 5 милиона долара за подкрепа на нестопанските организации, които насърчават социалната справедливост, включително дарение от 2 милиона долара на Националната асоциация за развитие на цветнокожите хора (NAACP).

Джейд Магнус Огунайке, заместник старши директор на кампанията в организацията за социална справедливост “Color of Change”, която насърчава расовата справедливост чрез онлайн кампании, заяви, че дарението е само начало и че Disney и други фирми трябва да преоценят своя подход. Огунайке каза, че компаниите трябва да провеждат одити на граждански права, които изследват демографията на работната сила, практиките за наемане на работа и фирмената култура.

“Те ще трябва да гледат интензивно и дълбоко как се проявява расизмът”, каза тя.

Джеймс Пейдж, вицепрезидент по въпросите на разнообразието и приобщаването към Генералната асамблея, компания за обучение по технологии, заяви, че компаниите, които искат да покажат лидерство по въпросите на расата, трябва да направят повече от това да даряват средства на организации за социална справедливост.

“Тази криза не настъпи, защото NAACP нямаше достатъчно пари”, каза Пейдж, позовавайки се на една от най-старите и най-известни групи за граждански права в САЩ. “Сега корпорациите се нуждаят от ясен план за това как ще променят състава на своите организации”, добави още той.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments