
Ако някой още се чуди “Къде изчезнаха младите кандидати?“, отговорът е, че не са изчезнали. Просто не ги търсим там, където наистина са.
Поколението Gen Z, родени между 1997 и 2008 г., са вече активна част от пазара на труда. В България те са около 570 000 души, като хиляди от тях завършват висше образование или вече започват професионалния си път. За да разберем по-добре къде и как да ги открием талантите сред тях, направихме проучване сред около 870 студенти от шест университета в София, Велико Търново, Русе и Варна, които са особено активни в извънкласни инициативи, изявени в състезания и участници в студентски клубове и организации.
Как талантите от Gen Z търсят работа?
Най-честите канали, които използват посочват:
- Университет – 41.9%
- Платформи за работа (напр. jobs.bg, nploy.net и др. ) – 29.2%
- Социални мрежи (Facebook, Instagram, TikTok и LinkedIn) – 11.9%
- Извънкласни занимания (НПО, клубове) – 9.9%
- Кариерни изложения и форуми – 7.1%
Тези данни ясно показват, че Gen Z търси работа през места, където има доверие и реален контакт, а не просто където има най-много обяви.
Ето кои са топ 5 работещи подхода, ако искате да стигнете до тях:
- Университети – най-активните инвестират в образование
Почти половината от проактивните млади кандидати разчитат на информация, събития и препоръки, идващи директно от техния университет.
Какво можете да направите:
- Дайте лице на вашата компания в учебната среда като се включете се в лекции и упражнения.
- Организирайте практически казуси, състезания и стажантски програми.
*Малко бизнеси изпъкват по този начин!
- Платформи за работа, но с нов подход
Традиционните платформи за работа губят популярност като водещо средство за Gen Z, защото младите очакват работодателите да ги търсят, а не те да кандидатстват на десетки обяви при това често без отговор. Новото поколение иска повече от суха обява.
Малко съвети:
- Публикувайте кратка, ясна и визуално оформена обява, в която младите ще намерят смисъл и дори ще се припознаят
- Описвайте конкретни задачи, избягвайте общи и неясни формулировки
- Не изисквайте задължително години опит за дейности, които позволяват бързо обучение или дори често не е нужен опит, защото губите подходящи кандидати
- Свържете се с кандидата в рамките на 3–4 дни
*В друго мое проучване над 60% от младите посочват, че използват платформите за работа само поради липса на достатъчно алтернативи.
- Социални мрежи – визуален контакт, не просто публикация
Gen Z прекарва значителна част от времето си в социални мрежи.
Според проучвания и реални примери от практиката и опита на HR консултанта Цветелин Николов те не се впечатляват от “корпоративни брошури“, а от реални истории, видеа “зад колисите” и човешко отношение.
Съвети:
- Създайте съдържание с участието на ваши служители, дайте им думата. Платформите вече позволяват да направите това лесно, дори без голям бюджет.
- Покажете автентичност! Не е нужно всичко да е идеално.
*Над 95% от GenZ използват соц. мрежи. Едва 30% от студентите са чували за професионални мрежи като LinkedIn, но % расте.
- Младежки инициативи и клубове – естествена среда за таланти
Извънкласните занимания като доброволчество, студентски клубове и НПО инициативи са източник на мотивирани и активни млади хора. Там често се изграждат умения, ценности и ценни качества като лидерство, отговорност и работа в екип.
Съвет:
- Свържете се с младежки клубове към университети и НПО-та с желание за партньорство
- Предложете практически казуси, мотивиращи лекции и стажове.
*Някои от най-успешните млади хора у нас са минали през подобни извънкласни школи.
- Реални възможности за изява – не просто “ кариерни изложения“
Стандартните кариерни форуми вече не са достатъчни. Gen Z иска ангажираност, взаимодействие и измерима стойност.
Пример: Съществуват множество състезания и инициативи по различни теми, но силно бих отличил HR: Rush for Practice. Състезанието, вече с 6 успешни издания, предоставя на студентите възможност да се включат в сигурна, но реална работна среда – с казуси от реални компании, директна комуникация с мениджъри и практически задачи.
Участниците развиват умения, получават обратна връзка и се състезават за реални награди.
Подобни формати често се превръщат в трамплин към първата им успешна кариерна стъпка.
Бонус: Pleggi – директен канал към хиляди таланти от Gen Z
Pleggi е платформа, в която търсещите работа създават безплатно ново поколение CV с оценени умения чрез научно разработени игри. За работодателите това е активен канал за откриване на таланти с база от над 13 000 кандидати, предимно от поколението Z. Платформата свързва хора и позиции не само на база опит, а по реално измерени умения.
Партнирайки с над 20 учебни заведения и активност в създаване на кариерни изложения и състезания, Pleggi привлича едни от най-активните млади хора у нас.
Поколение Z не е по-малко амбициозно или отговорно, просто е различно.
Ако искаме да ги привлечем и задържим, трябва да създадем сигурна и адаптивна среда, в която както младите, така и по-опитните да работят и учат едни от други.
И не забравяйте, че не е нужно да сте като тях, а да ги разберете, подчертава Николов.
За автора:
Цветелин Николов работи с HR специалисти от над 100 компании и с ученици и студенти от над 20 учебни заведения. Организира инициативи като „HR: Rush for Practice“ и е член на УС на Българската асоциация за управление на хора. Работи за изграждането на новото поколение HR лидери и по-свързана екосистема между образование и бизнес.
Присъединете се към нашия Телеграм
Синя зона в Бургас с отменени такси: съдът обяви наредбата за незаконосъобразна


