Инж. Радко Денев от село Бродилово изпрати официален сигнал до отговорните институции, в който изразява сериозна тревога относно качеството и безопасността на текущия основен ремонт на пътя Царево–Бродилово. В писмото си той посочва конкретни несъответствия с нормативната уредба и реалната пътна обстановка, които според него застрашават безопасността на движение.
В момента се извършва полагане на първия пласт асфалт по метода „студено полагане“, а след това са монтирани бетонови бордюри, които драстично ограничават ширината на платното. В края на селото пътят е стеснен до 5 метра, а само 200 метра по-нататък – до 4.70 м. Според Денев, при широчина на лек автомобил от 2.00 м, камион на общината – 2.35 м и тежък камион с дървесина – 3.10 м, безопасното разминаване става невъзможно.
Инженерът се позовава на Наредба № РД-02-20-2 от 2018 г., която ясно указва, че при основен ремонт и реконструкция на пътища трябва да се спазват минималните ширини и да се предвидят организационно-технически мерки при отклонение от стандартите. По думите му, пътят е стар и строен през 60-те години, когато трафикът е бил минимален, но днес положението е коренно различно – движението е интензивно, с над 100 автомобила дневно, включително тежка строителна техника.
„Старият проект от 2016 г. очевидно е прилаган без актуализация, въпреки че транспортната ситуация е напълно променена“, подчертава Денев. Според него, с инвестиции от няколко милиона лева е било напълно възможно платното да бъде разширено поне до 6 метра, с допълнителни 2 метра банкети от двете страни, вместо да се поставят бордюри, които реално ограничават ширината.
Инженерът изтъква още, че в Строителния наръчник от 1983 г. се предвиждат 6.0 м настилка за пътища IV клас и общо 8.0 м пътно платно. По норматив минималната ширина на банкета трябва да е 1 метър. На редица места по трасето обаче такива липсват, а бордюрите стърчат с 12 см над асфалта, което след втори пласт ще остане 8 см – потенциално опасно за гумите на автомобилите и предпоставка за инциденти.
Отводняването също е посочено като проблемно – канавките са с неправилна форма и са разположени твърде близо до пътното платно. На някои участъци изцяло липсва оттичане на вода от ниската част на завоите. Денев подчертава, че при стеснен терен все пак трябва да се изпълнят нужните уширения, като минимум за разминаване на два автобуса.
Сигналът завършва с критика към липсата на задължителната по закон информационна табела, указваща фирмата проектант, изпълнител, строителен надзор, инвеститор, начална дата и срок на изпълнение на обекта.
„Това е основна гаранция за прозрачност и контрол“, подчертава Денев, който призовава институциите да се запознаят с реалното състояние на пътя и да вземат мерки за осигуряване на безопасността.
Очакваше и вашите сигнали на [email protected]
Присъединете се към нашия Телеграм


