Забраната на ЕС за автомобилни двигатели с вътрешно горене е в затруднение

Идеята беше ключов приоритет на предишната Европейска комисия, която беше посветена на борбата с изменението на климата

0
50
Европа, Европейски съюз, ЕС
Снимка: Pixabay

Забраната на ЕС за автомобилни двигатели с вътрешно горене е в затруднение, като визията за прекратяване на продажбите на автомобили, отделящи парникови газове, до 2035 г. е под въпрос, пише „Politico“.

Идеята беше ключов приоритет на предишната Европейска комисия, която беше посветена на борбата с изменението на климата. Но войната, популисткият отпор, икономическата стагнация и автомобилната индустрия, която се задъхва от червени пари, принуждават Брюксел да отстъпи.

Тази седмица европейските автомобилопроизводители постигнаха огромна политическа победа, когато председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен откликна на молбите им за снизхождение по отношение на целите за емисиите, които влязоха в сила тази година, и за по-ранно преразглеждане на законодателството за 2035 г. като част от нейния план за спасяване на затруднената автомобилна индустрия.

Окуражени от този успех, автомобилните производители и техните политически поддръжници искат повече. Ето какво коментира Джулия Полисканова, старши директор за превозните средства в зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“:

„Дайте на автомобилната индустрия само един инч и тя ще се съгласи на една миля. Преди да е изсъхнало мастилото по плана за автомобилостроенето, имаше призиви за технологична отвореност.“

И продължи:

„Зеленият курс ще претърпи смъртта на хиляди съкращения, ако законодателите не се застъпят за него.

Въпреки че първоначалната мярка беше одобрена през 2023 г. от всички страни членки (въпреки съпротивата на Германия в последния момент), тя се превърна в политическа боксова круша. През последната година на изборите в целия ЕС националните правителства, лобистите и автомобилните производители подхванаха призива да я отслабят или отменят.

Европейската народна партия – част от политическото семейство на фон дер Лайен и най-голямата група в Европейския парламент – обеща да отмени закона.

В Германия недоволството от упадъка на автомобилния сектор спомогна за победната кампания на християндемократа Фридрих Мерц, чиято партия също се е насочила към отмяна на законодателството.

Германия желае да направи изключение за електронните горива – синтетична алтернатива на бензина, която обаче е много по-скъпа от изкопаемите горива и не се произвежда в големи количества.

Италия иска законът да бъде променен, за да се направи изключение за биогоривата, въпреки опасенията за обезлесяване, загуба на биоразнообразие и ерозия на почвата при използването на това гориво. Полша също подкрепя тази идея.

Пукане на шампанско

В сряда френските политици, включително заместник-председателят на Комисията Стефан Сежурне, направиха победна обиколка в завода на Renault.

Те отпразнуваха съобщението на Комисията, че ще намали тазгодишните цели за емисиите, след като производителите на автомобили се оплакаха, че могат да платят милиардни глоби за неизпълнение на целта. Сега вместо на базата на тазгодишните продажби, целта ще се базира на тригодишна средна стойност, което ще улесни компаниите, които не са направили толкова много, за да почистят автомобилните си паркове.

„Вероятно аз бях първият, който вдигна ръка по този въпрос“, заяви главният изпълнителен директор на Renault Лука Де Мео пред „POLITICO“ в завода на Renault в Дуай, Северна Франция. Като бивш президент на автомобилното лоби на ЕС ACEA, Де Мео настояваше за снизходителност по отношение на целите за емисиите.

Де Мео също така приветства подкрепата на Комисията за технологична неутралност – което означава, че не само автомобилите, задвижвани с батерии, могат да изпълняват екологичните цели – въпреки че той настоя, че не иска да се откаже от мярката за 2035 г.

„Тя отваря прозорец на една логика, която винаги сме подкрепяли. Кажете ни къде искате да отидем, но не ни казвайте как“, каза той, като отбеляза:

Врагът не е една технология вместо друга – врагът е CO2.

И все пак не всички автомобилни производители бяха в празнично настроение. Шведската марка Volvo, която през 2010 г. беше закупена от китайската фирма Geely, искаше целите да останат същите.

„Тези, които са си написали домашното, не трябва да бъдат ощетявани от промени в съществуващото законодателство в последния момент, не на последно място през годината, в която те влизат в сила“, заяви компанията в изявление.

Париж все още защитава забраната на двигателите с вътрешно горене, но настоява, че смекчаването на тазгодишните цели за емисиите ще помогне на производителите на автомобили да спазят крайния срок 2035 г.

„Беше парадоксално да искаме от производителите да плащат глоби и в същото време да ги подкрепяме“, коментира Сежурне в Дуай.

Натрупване на средства

Комисията също така се съгласи да премести прегледа на закона за 2035 г. от 2026 г. на тази година – друго ключово искане на производителите на автомобили, което улеснява подкопаването на цялостното законодателство. Противниците усещат кръвта във вените си.

„Принудихме Комисията да премахне капана на глобите и да изпревари прегледа на регламента за CO2. Сега трябва незабавно да направим общ фронт, за да преодолеем безумието на Зелената сделка“, заяви в писмено изявление министърът на промишлеността на Италия Адолфо Урсо.

Чешкият евродепутат Филип Турек от крайнодясната група „Патриоти за Европа“ изтъкна, че планът на Комисията за автомобилостроенето бележи началото на края на забраната за 2035 г.

Новоизбраните християндемократи в Германия нарекоха съобщението на Комисията „половинчато и незадоволително“.

„Убеден съм, че най-голямата заплаха за европейския автомобилен пазар вече не са конкурентите от Китай, а потопът от европейски регулации“, коментира Томас Барейс, говорител на групата по въпросите на транспорта в германския Бундестаг. Той допълни:

„Целите за емисиите можеха да бъдат напълно отменени. Досега никой не е успял да ми обясни убедително защо изобщо се нуждаем от цели за емисиите за успешното опазване на климата.“

Според него запазването на забраната създава несигурност на пазара и забавя навлизането на алтернативни горива.

Барейс и други противници на законодателството за 2035 г. се хващат за технологичната неутралност, за да отслабят още повече закона, който според някои автомобилни производители и политически групи трябва да позволи използването на хибриди и други видове превозни средства, които съчетават двигатели с вътрешно горене и батерии.

Хилдегард Мюлер, президент на германското автомобилно лоби VDA, заяви, че трябва да се направи повече за „осъществяване на технологична откритост. Това включва и по-голямо разглеждане на ролята на хибридите от типа „plug-in“ след 2035 г.“.

Групите за защита на климата твърдят, че хибридите все още отделят CO2, с което нарушават закона за 2035 г.

Защитниците на закона водят ариергардна битка, за да не допуснат законодателството да бъде толкова размито, че да стане безполезно. Зеленият евродепутат Майкъл Блос отбеляза:

„Комисията на ЕС отваря кутията на Пандора, защото ЕНП иска да направи нещо повече от това да завърти няколко винта, тя иска напълно да отмени забраната за двигателите с вътрешно горене.“

Социалистическият евродепутат Франсоа Калфон одобри спасителния пакет на ЕС за автомобилите, но се опасява, че прегледът на Комисията може да се превърне в усилие за премахване на забраната от 2035 г.

„Това трябва да бъде клауза за преразглеждане, а не клауза за отпадане, и това е рискът“, изтъкна той пред „POLITICO“ във влака на връщане от завода на Renault.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Товарен кораб се удари в танкер, превозващ реактивно гориво в Северно море

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук