„Националният план за възстановяване и устойчивост не се изпълнява с необходимото темпо, което създава опасност от неусвояване на част от европейското финансиране.“
Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов на среща с германския посланик Ирене Планк. Сред критичните забавяния е поръчката на 35 електрически мотриси, която е от съществено значение за модернизацията на железопътния транспорт в България. Министър Караджов подчерта, че предстоят срещи с Европейската комисия, за да се намерят гъвкави решения, които да предотвратят загубата на финансиране.
По време на срещата двамата официални лица подчертаха значението на Коридор VIII като стратегически инфраструктурен проект за свързаността между България, Северна Македония и Албания. Министър Караджов припомни, че още преди две години като министър на регионалното развитие е предложил ключови инфраструктурни проекти за по-добра свързаност с Румъния и Северна Македония. Сред тях е проектът за скоростен път Дупница – Гюешево, чиято подготовка вече е стартирала.
На 15 януари 2025 г. българската страна официално е връчила проект на междуправителствено споразумение за изграждането и експлоатацията на бъдещия тунел от Коридор VIII на Северна Македония. Министър Караджов подчерта, че безопасността в транспорта остава негов основен приоритет. Той заяви, че ще разчита на германския опит в тази сфера и ще събере всички институции, отговорни за пътната безопасност, за да се разработи единна стратегия за подобряване на транспортната сигурност.
В момента в железопътния транспорт отговорността за безопасността е централизирана в една институция, докато в пътния транспорт съществуват пет различни администрации, което усложнява координацията. Вицепремиерът заяви, че ще предприеме стъпки за по-добра организация и синхронизиране на действията. Посланик Ирене Планк изрази подкрепа за инициативите на Министерството на транспорта и подчерта възможностите, които предоставя Планът за възстановяване и устойчивост.
С оглед на значимостта на транспортната модернизация и необходимостта от ускорено изпълнение на проектите, българското правителство ще търси гъвкави механизми за ефективно усвояване на европейските средства и подобряване на националната инфраструктура.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Жечо Станков: България може да разчита на собствен природен газ от Черно море




