Анализаторът Илиян Василев отправи остра критика към процеса по предоставяне на концесии за пътнически железопътни превози, който тече в последните дни. В пост в социалните мрежи той заявява, че процедурата не само не решава дългогодишните проблеми в сектора, но и създава нови съмнения за лобизъм, липса на конкуренция и непрозрачност.
„Юнион Ивкони“ – от автобусен лидер до квартален жп монополист?
По думите на Василев една от най-привилегированите фирми в автобусния транспорт – „Юнион Ивкони“ – получава директен достъп до около 25% от пазара на пътнически жп превози. Това се случва в ситуация, в която няма нито една друга реална оферта от конкурент, което на практика гарантира приходи без пазарен риск.
Въпреки че бъдещият оператор трябва да разполага с подвижен състав, в условията е записано, че държавата може да го осигури. „Тоест: държавата купува, „Юнион Ивкони“ ползва“, коментира анализаторът и определя това като пореден пример за изкривяване на пазара.
Липса на прозрачност и ключови критерии
Василев твърди, че по процедурата няма публична информация за редица критично важни елементи – от изисквания за минимални инвестиции, през ясни критерии за качество, до условията за поддръжка, стандарти и промени в договора.
„Всичко това било „тайна“, поне не са публично достъпни. Извинявайте, но това е готов скандал“, пише той.
Вместо реформа – нов конфликт на интереси?
Според анализа, вместо да се работи за преодоляване на дългогодишния сблъсък между автобусните превозвачи и държавните железници – конфликт, който според Василев е превърнал България в „срам за Европа“ – една четвърт от жп пазара се предоставя на фирма, която години наред е печелила от отслабването на БДЖ.
„Това не е реформа. Това е преразпределение. Какъвто беше и бюджетът. Всичко, до което се докосне моделът Пеевски – Борисов“, заключава анализаторът.
Присъединете се към нашия Телеграм
Спор за железниците: министърът обвинява ПП–ДБ в „бомби със закъснител“



