WhatsApp е закрил над 6,8 милиона потребителски акаунта, използвани от измамници в глобален мащаб през първата половина на 2025 година, съобщава „BBC“. Това обяви компанията-майка Meta, като уточни, че значителна част от профилите са свързани с измамни центрове в Югоизточна Азия, управлявани от организирани престъпни групи, често разчитащи на принудителен труд.
Meta направи съобщението в контекста на въвеждането на нови защитни функции в WhatsApp, целящи да предупреждават потребителите за съмнителни дейности – например ако непознат ги добави в групов чат.
От фалшиви инвестиции до откраднати профили
Измамниците масово използват отвличане на акаунти, както и добавяне на хора в групи, промотиращи фалшиви инвестиционни схеми, криптовалути и съмнителни продукти. Според Meta, WhatsApp е успял да „проактивно открие и премахне акаунти преди активирането им от измамниците“.
В един от случаите, платформата е работила в сътрудничество с Meta и OpenAI – разработчика на ChatGPT – за да пресече мащабна измама, организирана от престъпна група в Камбоджа, свързана с пирамидална схема за наем на скутери, прикрита чрез платени харесвания в социалните мрежи. Престъпниците са използвали изкуствен интелект, за да създават инструкции за потенциални жертви.
От Сингапур до Facebook: мащабът на измамите расте
Често схемите започват с обикновено текстово съобщение, преди разговорът да се премести в WhatsApp или други приложения за съобщения. Измамниците насочват жертвите към платформи за плащания и криптовалути, където им обещават доходност срещу предварителни плащания.
„Винаги има уловка – и това трябва да бъде сигнал за опасност за всички“, коментират от Meta.
Призив за действия от страна на регулаторите
Организацията за защита на потребителите Which? в Обединеното кралство приветства стъпките на Meta, но предупреди, че това е далеч от достатъчно. Лиза Уеб, експерт по потребителско право, посочи, че платформите на Meta – Facebook, Instagram и WhatsApp – продължават да бъдат наводнени от измами и фалшиви реклами:
„Meta трябва да гарантира, че измамите въобще не се появяват на платформите ѝ.“
Тя призова британския регулатор Ofcom да прилага вече приетите части от Закона за онлайн безопасност, включително и строги правила срещу фалшиви платени реклами, за да бъдат принудени технологичните гиганти да поемат пълна отговорност за съдържанието.
Регионален контекст: Югоизточна Азия – епицентър на измамните мрежи
Измамните центрове в Мианмар, Камбоджа и Тайланд генерират загуби за милиарди долари в световен мащаб. Известно е, че някои от тях наемат хора под фалшив предлог и ги принуждават да участват в престъпните дейности. В отговор, властите в региона призовават гражданите да използват функции за защита на акаунта, като двустепенна идентификация в WhatsApp.
В Сингапур, например, полицията предупреждава за необичайни съобщения и искания, пристигащи от уж познати лица в приложения за чат.
Присъединете се към нашия Телеграм
Повече от половината калории на американците идват от ултрапреработени храни, сочи CDC