Всеки четвъртък! Бойкот на търговските вериги у нас

Протест срещу спекулативното поскъпване на храните продължава

0
89
Хранителен магазин, потребителска кошница, инфлация
Хранителен магазин, потребителска кошница. Снимка: Искра.бг

На 13 февруари 2025 г. хиляди български потребители обявиха бойкот на търговските вериги в страната. Недоволството е насочено срещу спекулативно високите цени на хранителните стоки, които в чуждите хипермаркети често са значително по-ниски, въпреки по-високите доходи в Западна Европа. Според данни на инициативния комитет за бойкота, австрийски и германски вериги продават идентични продукти на почти двойни цени в България в сравнение с техните собствени пазари. Това ценово неравенство стана причина за масови граждански протести по примера на Хърватия, където потребителите успешно се противопоставиха на спекулативното поскъпване.

Според Националната агенция за приходите, протестните акции дават реален ефект върху оборотите на търговските вериги. При първия бойкот на 13 февруари се отчете спад от 28,8 процента в продажбите, което представлява 7,9 милиона лева загуби за веригите. На 20 февруари, при втората акция, спадът беше 4,4 процента или 1,1 милиона лева.

На 27 февруари обаче, вместо намаление, бе регистриран увеличен оборот с 2 милиона лева. Същият ден чуждестранните хипермаркети контраатакуваха бойкота, като обявиха масови промоции с отстъпки до 60 процента на хранителни стоки и битова техника само за този ден. Според организаторите на бойкота това е целенасочена тактика за разбиване на гражданската инициатива, като потребителите бяха подмамени с временни намаления. Те посочиха:

„На следващия ден червените етикети изчезнаха, а цените отново се вдигнаха. Това доказва, че търговските вериги виждат българските потребители като лесно манипулируеми и се опитват да ги „опитомят“ с еднодневни отстъпки.“

Инициативният комитет обяви, че бойкотите ще продължат всеки четвъртък, докато цените на основните хранителни стоки в България не се изравнят с тези в Австрия и Германия. След първата протестна акция на 13 февруари властите проведоха извънредно съботно заседание и обявиха потенциално въвеждане на таван на цените, какъвто вече е наложен в Гърция, Франция и Хърватия.

„Гласът на българските потребители беше чут, но това може да се промени, ако гражданите не продължат да се борят срещу високите цени чрез масова съпротива и гражданско неподчинение.“

На 28 февруари стотици хиляди гърци протестираха срещу беззаконието и икономическата криза. Те изпълниха площадите в знак на съпротива, докато на 27 февруари българите масово пазаруваха в хипермаркетите заради промоциите.

„Народ, който лесно се купува със скъпи промоции, евтино продава бъдещето си.“

Бойкотът на търговските вериги се организира от широк кръг граждански движения, включително:

– Гражданска инициатива „Системата ни убива“ – Нели Димитрова, Димитрина Русева
– Федерация на потребителите в България – Емил Георгиев
– Обединени пенсионерски съюзи, Съюз на пенсионерите 2004 и Нов съюз на пенсионерите – Стефан Груев, Петър Петров, Петьо Дафинкичев
– Гражданска платформа „Твоят глас“ – адв. Таня Мирчева
– Благотворителна инициатива „Подай ръка“ – Мартин Мартинов
– Сдружение „За достъпна и качествена храна“ – Андрей Велчев
– Мая Манолова – бивш омбудсман на Република България
– Велизар Енчев – бивш посланик в Република Хърватия

Българските потребители имат силата да влияят върху ценовата политика на търговските вериги, но за да бъде ефективен бойкотът, той трябва да продължи масово и организирано. Следващият бойкот е в четвъртък!

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Илон Мъск стана баща за 14-ти път!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук