
Общински съветници от ПП-ДБ в София са предложили част от парите, които се плащат за синя и зелена зона от столичани и гостите на града, да отиват за инвестиции в инфраструктура в кварталите, като например тротоари, паркинги и ремонти на уличната мрежа. Това съобщи в социалната мрежа Facebook Симеон Ставрев. Ето как аргументира той това предложение:
„Досега в ЦГМ оставаха 100% от тези пари и те потъваха за субсидиране на градския транспорт на София. Когато някой говори за реформи – за мен това е истинска реформа. Откакто се въведе синя зона през 2005 – вече 20 години – софиянци казват, че не виждат парите от зоните да се инвестират в нови паркоместа и ремонти.
Всяка година софиянци плащат милиони левове за паркиране – чрез „синя“ и „зелена“ зона, служебни абонаменти и локално платено паркиране. С новата Програма за изграждане и поддръжка на публична инфраструктура за градска мобилност предлагаме тези средства най-сетне да се връщат директно там, откъдето идват – в кварталите. Половината от приходите от платено паркиране ще се инвестират от районните администрации, а останалите 50% – от централната общинска администрация, за големи инфраструктурни обекти. Така всеки платен лев ще има видим резултат – нов тротоар, осветление, пешеходна алея или паркинг.
От 2005 г. насам режимът на платено паркиране се разширява, но досега няма прозрачен и предвидим механизъм, който да гарантира, че част от тези пари се връщат към хората под формата на по-добра градска среда. Настоящият модел, при който ЦГМ отговаря и за инвестиции, и за контрол, доведе до забавяния и неефективност. С новата програма инвестициите ще бъдат планирани и изпълнявани от тези, които най-добре познават нуждите на терен – районните кметове и направленията на Столична община.
До 31 октомври всяка година ЦГМ ще предоставя точна информация за отчетените и прогнозни приходи от паркиране, а до края на декември районите ще предлагат конкретни проекти с индикативни стойности. На тази база средствата ще се залагат в бюджета по ясно определени дейности – осветление, ремонт и изграждане на улици и тротоари, озеленяване и мерки за безопасност. Това означава планиране, предвидимост и публична отчетност за всяка похарчена стотинка.
Програмата залага и строга отчетност: до края на март районите представят информация за изпълнените дейности, а до 30 април кметът на София внася в СОС годишен отчет за резултатите. Така гражданите ще могат да виждат конкретно къде и как се влагат средствата от паркиране, което ще създаде ясна връзка между платената такса и реалното подобрение в средата.
Софиянци имат право да знаят, че парите, които плащат за паркиране, не потъват някъде, а се връщат под формата на по-удобни, по-безопасни и по-достъпни улици. С приемането на тази програма Столичната община прави важна стъпка към по-прозрачно и отговорно управление на приходите от градската мобилност – и към по-добро качество на живот във всеки квартал.
Вносители на предложението сме аз, кметът на София Васил Терзиев, колегите Бойко Димитров, зам.-кметът по транспорт Виктор Чаушев, Димитър Петров и районните кметове Константин Павлов (Лозенец), Георги Илиев (Слатина), Трайчо Трайков (Средец), Димитър Божилов (Триадица), Момчил Даскалов (Сердика), Георги Кузмов (Оборище).“
Присъединете се към нашия Телеграм
Сигнал до прокуратурата: Заблудени ли са били общинските съветници в Камено, за да продадат парк?





