Народният представител Йордан Иванов от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ е отправил официален въпрос до министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов относно състоянието и бъдещата реконструкция на тунела „Траянови врата“ при 53-ти километър на магистрала „Тракия“. Въпросът му е част от засилената парламентарна активност по темата за безопасността на стратегически пътни съоръжения у нас.
Какво отговаря министър Иван Иванов?
Министърът съобщава, че в момента Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ подготвя обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител, който да актуализира и допълни техническия проект за ремонтно-възстановителни дейности в тунела. Това означава, че реалният строителен процес все още не е започнал, тъй като наличието на актуална проектна документация е задължително условие преди да се пристъпи към самите ремонтни дейности.
Какво ще включва бъдещият ремонт?
След приключване на проектната актуализация ще бъдат планирани:
-
Подмяна на хидроизолацията и осветлението;
-
Подобряване на вентилацията, облицовката и отводняването;
-
Асфалтови работи и изграждане на нови тротоари.
Едва след завършването на новия технически проект ще може да се обявят поръчки за изпълнение на строително-монтажни дейности и надзор по реда на ЗОП
Стремеж: изпълнител на проекта до края на 2025 г.
По думите на министър Иванов, стремежът на АПИ е в рамките на 2025 г. да бъде избран изпълнителят за техническата актуализация. Така на практика ремонтът се отлага с поне още една година, като финалните дейности ще зависят от скоростта на процедурите и наличието на финансиране.
Част от трансевропейската мрежа, но с проблемна поддръжка
Тунелът „Траянови врата“ е част от TENT-T – трансевропейската пътна мрежа, и трябва да отговаря на конкретни европейски изисквания за експлоатационна пригодност и безопасност. Въпреки това поддръжката му от години е обект на критики, а последният мащабен ремонт е бил преди повече от десетилетие.
Обобщение
Процесът по ремонт на тунела „Траянови врата“е все още на ниво проектна документация. Очакванията за реални строителни действия остават за неопределено бъдеще. Въпросът на Йордан Иванов хвърля светлина върху факта, че едно от най-натоварените съоръжения на българска магистрала остава в режим на изчакване – за пореден път.
Присъединете се към нашия Телеграм
Швейцария строи жп тунел под Алпите, а България се затруднява до Вакарел



