Тунел под Шипка – над 358 млн. лева за проект с много въпросителни

Еднотръбно решение, екологични ограничения и удължени срокове – реалността зад мегапроекта

0
142
Тунел под Шипка
Тунел под Шипка. Снимка: Искра.бг

Най-дългият пътен тунел у нас

След десетилетия на обещания и отлагания, тунелът под връх Шипка се очертава като символ на българските мечти за модерна инфраструктура – и в същото време като огледало на нашите слабости. Съоръжението с дължина 3220 метра ще бъде най-дългият пътен тунел в страната и част от транс-европейската транспортна мрежа, създаден да обедини Северна и Южна България. Но още преди първите автомобили да преминат, той вече е разделил обществото.

Еднотръбното решение – удобство или риск?

Проектът избра еднотръбно решение с двупосочно движение – компромис, който поражда тревога. Бивши министри предупреждават за опасностите, докато институциите уверяват, че трафикът ще остане сравнително нисък дори към 2040 г. – около 14 000 автомобила дневно. Зад тези числа обаче стои въпросът: струва ли си сигурността да бъде изчислявана на база прогнози? Да разчитаме ли, че галериите на всеки 250 метра и модерното оборудване ще компенсират риска?

Природата като бариера и коректив

Строежът минава през сърцето на Стара планина, в пределите на природен парк „Българка“. Там екологията и инженерството се сблъскват. Забраната за използване на взривове заради санитарните зони на водоизточниците в Шипка забави проекта с още три месеца. Но дали цената на опазената природа не е по-важна от всяко ускорено строителство? България рядко се изправя пред дилема толкова ясна: развитие срещу отговорност.

Финансова рамка, разтегнати срокове

358 милиона лева – това е официалната стойност, но още сега се говори, че средствата може да не стигнат. Договорът, подписан през 2022 г., предвиждаше завършване за малко над четири години. Днес вече говорим за шест и оптимистично финализиране към края на десетилетието. Отново отлагания, отново корекции – типична българска история на строителни мегапроекти, където времето се превръща в най-скъпия ресурс.

Между амбицията и реалността

За едни тунелът е стратегически пробив, който ще съкрати времето за пътуване и ще даде нова свързаност на България. За други – доказателство, че страната ни прави инфраструктурата си с компромиси, докато Европа вече говори за умни тунели и автономен трафик.

Символ или компромис?

Тунелът под Шипка не е просто дълъг пътен коридор. Той е изпитание за нашата инженерна смелост, политическа воля и способност да се справим със сложните предизвикателства на природата и съвременните стандарти. Дали ще го запомним като гордостта на българската модернизация или като белег на пропуснати възможности – това зависи не само от строителите, а и от решимостта на държавата да изгради инфраструктура, достойна за бъдещето.

Присъединете се към нашия Телеграм

Часове чакане на границата с Турция: интензивен трафик към Европа през ГКПП „Капитан Андреево“

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук