Цвета Стратиева: Елитаризмът е естествена човешка функция и няма да спре да съществува

0
232
Цвета Стратиева
Цвета Стратиева. Снимка: Facebook

„Елитаризмът е естествена човешка функция и няма да спре да съществува“.

Това написа във Facebook журналистът и влогър Цвета Стратиева, известна повече като Флора. По повод Деня на народните будители тя разказа за своите ученически години и мотивацията, която е я е водила, за да може един ден да бъде част от една по-висока социална прослойка. Публикуваме пълния ѝ коментар без редакторска намеса:

„Прекарах седми клас в почти непрестанно учене за матурите. Ходих на петчасови уроци по БЕЛ и математика дори в събота. Решавах всички задачи от учебника, помагалото, сборника, въпреки искрената ми омраза към математиката. Дори тези, които бяха под чертата и не бяха задължителни. Целите ми петъци отиваха в писане на домашни.

В десети клас реших да кандидатствам за стипендия, която да ми даде възможност да уча 11 и 12 клас в частен пансион в Англия. Това бяха още шест месеца допълнително учене и процес на кандидатстване – попълване на документи, писане на есета, явяване на писмени изпити, интервюта. Все усилия, които полагах по мое собствено желение, допълнително от другите ученици.

И в двата случая, усиленото учене и лишаването от някои социални интеракции даде нужните резултати и бях приета където искам – в седми клас в Първа английска, а в десети клас в частно училище в Англия.
Училището ми в Англия бе с наистина забележителна материална база – плувен басейн, игрище за футбол, за тенис, за волейбол, за нетбол (но нямаше библиотека хах). Странно защо, но наличието на плувен басейн така и не успя да ме мотивира да изкарвам добри оценки. Напротив – това бяха най-трудните и мъчителни години не само в образователната ми история, но и в живота ми.

Училището ми в България до седми клас – 7мо СУ “Св. Седмочисленици” бе с рушаща се фасада , мазилката често падаше по тротоара и в задния двор. Чиновете бяха неудобни, понякога по тях имаше и хлебарки. Въпреки всичко, това бяха годините, в които бях най-мотивирана и нахъсана да уча. Дори напук на средата. Мотивацията ми не бе свързана с материалната база, а с личното желание за самоусъвършенстване. И да, желанието да отида да уча в “елитна” гимназия, да получа по-добро образование и да принадлежа към малко по-висока социална прослойка един ден също бе част от тази мотивация. И не виждам нищо лошо в това.

Елитаризмът е естествена човешка функция и няма да спре да съществува. Изборът дали ще го използваме като за катализатор за повече мотивация или повече комплекси си зависи от нас самите.“

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук