Тревожно! 62 училища в България без кандидати за директор

Липсата на желаещи показва системен срив и обезлюдяване – алармира Диян Стаматов

0
73
Училище
Училище. Снимка: Искра.бг

С десетки учебни заведения без нито един кандидат за директор, образователната система на България се изправя пред тревожен срив. Това не е просто статистика – това е диагноза за обезлюдяване, пренебрегване и институционален разпад.

„На мен се пада мисията да заключа училището… завинаги. Вече трети път няма кандидат, на когото да го предам. Никой не иска. А после ще затворим и селото“ – с тези думи директор на малко училище описва реалността, в която е оставен сам, без наследник, без институционална опора, без бъдеще.

Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов алармира за критичното положение: 62 училища в страната са останали без нито един кандидат за директор. И това се случва не само в малки села, а и в областни центрове.

Карта на изоставянето

По данни, които все още не са официално потвърдени, липса на кандидати има в следните области:

  • Пазарджик – 11 училища;
  • Кърджали – 8;
  • Ловеч и Габрово – по 6;
  • Плевен – 6;
  • Смолян – 4; 
  • София-град, Пловдив, Русе, Силистра, Кюстендил, Хасково, Перник, Добрич, Ямбол – по 2;
  • София-област, Благоевград, Търговище – по 1

Това не е списък – това е карта на капсулирането и бездействието, село по село, град по град.

Професията директор: между натиск и самота

Липсата на желаещи да заемат ръководни постове в образованието не е случайна. Според анализа на Стаматов, причините са многопластови:

  • Ниска мотивация и несъответстващо възнаграждение;
  • Увеличаващ се административен натиск без институционална подкрепа;
  • Социално и демографски обедняваща среда, често лишена от перспектива;
  • Липса на приемственост и усещане за значимост на ролята.

Отказът да поемеш – не е страх, а протест

Това не е просто отказ на учителите да се развиват в ръководна посока. Това е немълчалив протест срещу система, която не ги подкрепя, не ги чува и не ги вижда. Директорите в много населени места са оставени като „последни пазители“, които в даден момент сами заключват вратите на образованието.

„Училището не е просто сграда. То е сърцето на едно село, на един квартал, на едно бъдеще.“, пише Стаматов. Когато ръководството на едно училище не може да бъде предадено, това е не само структурен, а културен и национален срив.

Въпросът, който остава без отговор, но не и без значение, е:

„Кой носи отговорността това да се случва – и какво следва?“

Присъединете се към нашия Телеграм

Как еврото ще засегне всеки пенсионер? От КФН успокояват: без риск и със защита

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук