Администрацията на президента Доналд Тръмп обмисля да предостави облекчения от 25% върху канадския и мексиканския внос на продукти, които са в съответствие с търговския пакт, който той договори с двамата си съседи по време на първия си мандат, заяви във вторник министърът на търговията Хауърд Лутник, цитира „Ройтерс„.
Два източника, запознати с дискусиите между администрацията на Тръмп и представители на Канада и Мексико, заявиха, че разговорите са насочени към изключения за компании, които спазват правилата за произход на споразумението между САЩ и Мексико и Канада от 2020 г., насочени до голяма степен, но не изключително към производителите на автомобили.
Два източника от автомобилните производители заявиха, че единият сценарий ще изисква 30-дневно освобождаване от митата, но производителите на автомобили ще трябва да демонстрират планове да инвестират повече в производството на автомобили в САЩ, за да останат освободени.
Подробности за потенциалните промени в тарифите, които влязоха в сила във вторник, далеч не са договорени, казаха източниците. Тръмп ще реши за всяка окончателна сделка, а откакто встъпи в длъжност, той избра да наложи тарифи, когато му се даде възможност да се оттегли.
Налозите от 25% върху мексиканските и канадските стоки създават особени проблеми за автомобилните производители, които са изправени пред огромни увеличения на разходите за части и превозни средства, произведени в Мексико и Канада, свързани с американския пазар.
Освобождаването от мита за автомобили и камиони, които отговарят на сложните северноамерикански правила за съдържание на USMCA за безмитен достъп до пазара в САЩ, ще бъде от полза за детройтските автомобилни производители Ford (F.N), General Motors (GM.N), Stellantis (Stellantis).
Това ще е от полза и за някои чуждестранни производители на автомобили с големи производствени мощности в САЩ, включително Honda (7267.T), Toyota (7203.T) и Toyota (7230.T), като същевременно ще принуди някои конкуренти, които сглобяват автомобили в Мексико, да платят пълните 25% американски мита.
Разглежданата сделка също така ще премахне 10-процентното мито върху канадския внос на енергия, като суров петрол и бензин, които отговарят на правилата за произход на USMCA, каза един от източниците, запознати с преговорите.
В интервю за Fox Business, Тръмп каза, че гледа на USMCA като на начин да се срещне с Канада и Мексико „по средата“.
„Президентът обмисля да ви даде облекчение, ако живеете по тези правила. И ако не сте живели по тези правила, добре, тогава трябва да платите таксата“, каза Лутник.
Той каза, че потенциално споразумение може да бъде обявено в сряда, но добави, че Канада и Мексико „трябва да направят повече“, за да спрат смъртните случаи от свръхдоза фентанил в Съединените щати, аргументът, който Тръмп използва за митата.
Говорейки пред репортери след речта на Тръмп пред Конгреса в Капитолия на САЩ, Лутник каза, че смята, че в сряда ще има „някакво движение“ по отношение на митата.
„Това няма да премахне тарифите, но може да промени леко тарифите. Това е решение, което ще дойде утре“, каза Люцканов.
Този ход ще вдигне огромна тежест за производителите на автомобили в Детройт, чиито автомобили отговарят на сложните северноамерикански правила за съдържание на USMCA – изисквания, договорени от Тръмп по време на първия му мандат, за да запази производството на части в региона.
За напълно безмитен регионален достъп, правилата изискват 40% от съдържанието на леките автомобили да бъде произведено в САЩ или Канада, въз основа на списък от „основни части“, включително двигатели, трансмисии, панели на каросерията и компоненти на шасито. Прагът за пикапите е 45%.
Ford, GM и Stellantis притискат Лутник да освободи автомобилите, отговарящи на USMCA, докато United Auto Workers притискат администрацията да освободи ключови авточасти от митата, които биха могли да забавят производството на автомобили. Детройтската тройка е провела виртуална среща миналата седмица с Лутник, за да представи случая, казаха двама източници, информирани за срещата.
В речта си пред Конгреса във вторник Тръмп заяви, че е разговарял с топ мениджърите в Детройт Три автопроизводители този ден и каза, че тарифите и други политики ще доведат до по–висок растеж и „ще позволят на нашата автомобилна индустрия да процъфтява“.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Великобритания няма да плаща повече на Руанда за мигрантската сделка


