Във вторник президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви подписването на нова търговска рамка с Япония, с която се въвеждат 15% мита върху японския внос – значително по-ниски от първоначално обявените 25%, съобщава „Асошиейтед прес“. Споразумението включва и обещание за инвестиции от 550 милиарда долара в американската икономика, както и отваряне на японския пазар за американски автомобили и ориз.
Според президента тази сделка ще създаде стотици хиляди нови работни места, като в същото време демонстрира преговорните му умения и стратегията за възстановяване на производствената база на Америка.
„Никога досега не е имало нещо подобно“, заяви Тръмп в Truth Social, допълвайки, че отношенията с Япония остават „отлични“.
Натиск, отстъпки и опити за глобално преразпределение
Новината идва след месеци на търговски напрежения и заплахи за по-строги мита, отправени към Япония, Европейския съюз, Филипините и Индонезия. В писмо от април Тръмп заплаши с 25% мита от 1 август, но в последния момент – вероятно под натиска на икономическите последици – намали тарифата на 15%.
Японският премиер Шигеру Ишиба потвърди в сряда, че новата рамка е в интерес и на двете страни. Но подробностите остават оскъдни – дали автомобилният сектор ще бъде пощаден, все още не е ясно.
Цената на митата: General Motors и реалните последици
Докато Белият дом представя митата като победа, бизнесът усеща ефекта по джоба. General Motors отчете 35% спад в печалбата за второто тримесечие, като предупреди, че митата ще навредят на дейността ѝ и занапред. Акциите ѝ се сринаха още във вторник – точно когато Тръмп обяви новата сделка.
Азия и Европа в полезрението на Белия дом
Успоредно с Япония, Тръмп обяви и търговска рамка с Филипините – 19% мита върху техни стоки, без реципрочност за американския износ. Същата тарифа бе потвърдена и за Индонезия. А в писмо до ЕС президентът заплаши 27-те държави членки с 30% мита, ако не се постигне напредък в преговорите до 1 август.
„Утре, вдругиден, пристига Европа“, заяви Тръмп по време на вечеря с гости, загатвайки за нова фаза на преговори.
Китай – следващата спирка
Външнотърговската карта на САЩ се допълва с насрочени преговори с Китай до 12 август, където мита от 30% вече са в сила. Министърът на финансите Скот Бесент ще пътува до Стокхолм за среща с китайски представители, като целта е нова икономическа парадигма: САЩ – производител, Китай – консуматор. в интервю за Fox Business Бесент заяви:
„Президентът Тръмп превръща САЩ в производствена икономика.“
Америка на Тръмп: стратег на митата или залагащ на ръба?
Новото споразумение с Япония безспорно е успех в реторичен план. Но големият въпрос остава – дали широката мрежа от мита няма да натовари американските потребители и компании, дори повече от чуждестранните конкуренти?
С наближаващите избори и нестабилен глобален климат, всяко подобно обявление е ход по ръба – между дипломатическо изкуство и икономически риск.
Присъединете се към нашия Телеграм




