
В Созопол е обявен ден на траур след трагедията, при която преди дни трима младежи загинаха в тежка катастрофа. 18-годишният Йордан Николов е взел шофьорска книжка ден преди инцидента и не е обучаван за шофиране през нощта, съобщи в ефира на „БНТ“ главен инспектор Тодор Атанасов от „Автомобилна администрация“, участвал в проверката на документацията и прегледал видеозаписите от изпита.
Какво показват записите и хартиеният картон
Гл. инспектор Тодор Атанасов обясни, че на видеозаписите починалият управлява добре, установени са две минимални грешки, които не са основание за прекратяване на изпита. Процесът е протекъл рутинно и в рамките на допустимото време. Той уточни, че шофьорският курс е приключил преди задължителната дигитализация на обучението, което затруднява проследяването на реалните маршрути и 31-те практични часа, регламентирани по закон.
При преглед на хартиения картон е установено, че там, където е отбелязано „нощно кормуване“, занятието е било проведено около 17:00 ч. през юни – невъзможно през тъмната част на денонощието. По думите на Атанасов това е нарушение, което ще бъде санкционирано, ако бъде потвърдено. Проверка на учебния център продължава.
Как е преминал изпитът според бранша
Според Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България видеозаписите показват изпит със средна трудност, а инспекторът в автомобила е бил без предпазен колан.
Детелин Кънчев от асоциацията посочва, че маршрутът е включвал четири леви завоя (три със светофарна уредба, която не пропуска насрещните ППС, и едно кръстовище с ляв завой, регулиран с пътни знаци по пътя с предимство), както и една обратна посока в кръстовище със светофарна уредба, която не пропуска насрещния поток. Отчел е и четири промени на маршрута, задаван от навигатора за провеждане на изпита.
„Да направим обучението общ обществен ангажимент“
Кънчев подчертава, че подобряването на подготовката на младите шофьори е въпрос на цялото общество. Той напомня, че всеки курсист има уникален код, чрез който родителите (или самите курсисти) могат в реално време да проверяват колко часа и километри са преминати, по какви маршрути и какви упражнения са изпълнени.
По думите му следва да се ограничи възможността за ръчно въвеждане на часове, тъй като въпреки дигитализацията в Бургас има учебни центрове с по 800–900 ръчно въведени часа – практика, която ощетява обучаемите и понижава качеството на подготовката.
Присъединете се към нашия Телеграм
Сърцето ми плаче – треньорката на убития 15-годишен Краси с последни думи към него



