
От началото на април в Бургас бе въведено ново увеличение на таксите за паркиране – от 1,30 лв. на 2 лв. на час. Мотивът на Общинския съвет бе ясен: по-малко автомобили в центъра и по-лесен достъп до паркоместа за живеещите там.
Общинският съветник Йордан Вълев определи промяната като необходима стъпка, която вече дава първи резултати – по-лесно намиране на свободни места, комбинирано пътуване и облекчение за хората, живеещи в кварталите със „Зелена зона“.
„Да, отчитат се резултати, макар и отчетният период да е прекалено кратък, за да може да се направят генерални изводи. Отчита се отлив на автомобили, най-вече от работещи в Централна градска част и в кварталите около нея. Преди когато Зелената зона работеше само през лятото се забелязваше ефектът на буферния паркинг в кварталите, които са по принцип Зелена зона. След като стана целогодишна, автомобилите оттам се изтеглиха и хората си отдъхнаха и наистина сега има къде да спрат през деня пред домовете си. Няма как да не остане голямо напрежението с паркирането пред всички институции, които както се знае в Бургас са разположени на много малък периметър една от друга. Нормално е и мислим по въпроса как да се изграждат допълнителни паркинги, най-вече в ж.к. „Възраждане“.“, коментира Вълев в ефира на „БНТ“.
Жителите на града не са единодушни. Едни споделят, че новият режим е донесъл ред и спокойствие, други се противопоставят на разширеното работно време от 09:00 до 21:00 ч., което утежнява ежедневието им, особено при грижа за възрастни близки.
И точно тук възниква напрежението: в своето интервю Вълев забрави да спомене, че към днешна дата съдът вече е обявил тези цени за незаконни. Припомняме, че Административният съд в Бургас отмени ключови текстове от наредбата за паркиране – именно тези, които уреждат тарифите, абонаментите и начисляването на ДДС. Така официалният оптимистичен тон на общинския представител контрастира остро със съдебната реалност.
Това поражда логичен въпрос: доколко гражданите могат да вярват в една политика, която съдът е отрекъл като незаконосъобразна? Когато се говори за „отлив на автомобили“ и „по-лесно намиране на места“, не бива да се премълчава фактът, че цените, наложени с такава самоувереност, вече нямат законова тежест.
Ситуацията става още по-сложна на фона на хроничния недостиг на паркоместа около институциите в центъра. Вълев признава, че напрежението остава, а решението се търси в изграждането на нови паркинги – най-вече в ж.к. „Възраждане“. Тази тема вече нееднократно е пораждала протести и обществени дискусии, включително за това как се проектират и поддържат паркоместа около общинските сгради.
Бургас е в парадокс: от една страна местната власт отчита „успех“ от увеличението на таксите, от друга – съдът отхвърля самите цени като незаконни. Това противоречие разклаща доверието в политиката за градска мобилност и изправя жителите пред въпроса: какво следва? Дали ще се търсят нови решения за регулиране на трафика и паркирането, или темата ще продължи да бъде поле на спорове между институции и граждани?
Присъединете се към нашия Телеграм
Община Бургас отново се загради с паркоместа: А къде да паркират гражданите?



